RO EN
Košík je prázdný

CDR considera insuficiente si neclare noile reglementari privind somajul tehnic

Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei - CDR a luat act de masurile recent adoptate si apreciaza eforturile depuse de Guvern de a gasi solutii cu care sa vina in ajutorul angajatilor si companiilor afectate de pandemia COVID-19, insa subliniaza ca aceste masuri trebuie sa fie clare, simple si aplicate in mod echilibrat si sa vizeze toate persoanele si companiile afectate de pandemie.
 
Inca de la inceputul declararii pandemiei, CDR (mediul de afaceri) a formulat o serie de propuneri pentru masuri concrete care sa vina in sprijinul companiilor aflate in dificultate, pentru a fi aplicate doar pe durata situatiei de urgenta, precum: solutii de flexibilizare a muncii, suport pentru somaj tehnic pentru toti angajatii si companiile impactate, simplificare, digitalizare si eliminarea birocratizarii. Toate aceste propuneri sunt menite sa asigure atat protectia salariatilor si a clientilor nostri, dar si perenitatea locurilor de munca, asigurarea continuitatii unor activitati economice si limitarea impactului negativ al acestei situatii asupra competitivitatii economice a Romaniei pe termen lung.
 
"Analizand masurile adoptate prin OUG nr. 30 din 2020, consideram inca insuficiente si partial neclare anumite aspecte privind implementarea acestora, in special cele care vizeaza somajul tehnic. Totodata, mentionam ca, pentru asigurarea unui echilibru economic este extrem de important ca masuri precum suportul in caz de somaj tehnic sa fie aplicate in mod unitar, nediscriminatoriu si sa vizeze toate categoriile de angajati si companii impactate, nu doar o parte dintre acestea, mai ales ca situatia economica se deterioreaza de la o zi la alta. Masura nu reuseste sa adreseze nici problemele companiilor mici, care sunt pe punctul de a fi inchise", arata reprezentantii CDR.
 
Acestia mai consiera ca fiind vitala sprijinirea tuturor activitatilor afectate, nu doar a celor care sunt inchise prin deciziile autoritatilor sau unde angajatorii se afla in prezent in incapacitate de a plati salariile. "Masurile trebuie sa aiba si un caracter preventiv pentru a evita efecte negative si in viitor, nu doar in prezent. Trebuie sa existe un sprijin acordat in mod nediscriminatoriu si balansat, pentru a evita efectele negative asupra economiei pe termen scurt, mediu si lung. In acest sens consideram necesar sa se elimine limita maxima de 75% pentru numarul persoanelor ce pot fi trimise in somaj tehnic, lasand la decizia fiecarui agent economic sa-si dimensioneze personalul activ versus cel in somaj tehnic in functie de nevoile rezultate din activitatea economica efectiva", subliniaza Coalitia.
 
CDR mai arata ca sunt necesare masuri de sprijin pentru orice companie romaneasca mica, medie sau mare si pentru orice industrie care sunt in situatia de a-si suspenda sau inchide partial sau in totalitate activitatea. "Fara a fi acordate aleatoriu, aceste masuri trebuie sa fie cat mai putin birocratice. Consideram ca este necesara evitarea pericolului ca prin actele legislative subsecvente sa se aduca elemente suplimentare care sa faca diferentiere intre tipuri de companii si care sa limiteze nejustificat accesul la instrumentele puse la dispozitie prin OUG 29 si OUG 30", spun reprezentantii CDR.
 
De asemenea, ei considera ca in forma actuala a OUG este foarte important sa fie clarificate de urgenta anumite aspecte precum:
 
a) Nu este clar mecanismul prin care indemnizatia de somaj tehnic ajunge la salariat: este nevoie de solutii urgente pentru plata indemnizatiilor, astfel incat angajatii sa primeasca aceste sume intr-un orizont de timp rezonabil. Modalitatea de plata trebuie sa fie simpla, sa asigure rapiditate si continuitate. Asa cum este in acest moment stipulat in OUG exista riscul ca plata pentru munca prestata in luna martie sa poata fi facuta catre angajat cel mai devreme in luna mai.
 
b) Cum se aplica plafonarea indemnizatiei de somaj tehnic: OUG prevede reducerea cuantumului indemnizatiei de somaj de 75% din salariul de baza, dar nu mai mult de 75% din castigul salarial mediu. Trebuie clarificat expres daca aceasta plafonare se refera doar la cuantumul indemnizatiei care este suportat din bugetul asigurarilor pentru somaj, angajatorul putand plati din fonduri proprii diferenta de indemnizatie pana la valoarea maxima prevazuta de Codul muncii sau negociata cu partenerii sociali, dupa caz.
 
c) Conditia de a fi in incapacitate de plata a salariilor tuturor salariatilor: nu este clar cum va fi evaluata aceasta in functie de specificul fiecarui sector: de ex. daca aceasta se raporteaza doar la salariatii afectati de masura somajului sau la toti salariatii societatii. Nu este justificat sa nu beneficieze de suport si acei angajatori care pot plati o parte dintre salariati, a caror activitate nu a fost inca afectata.
 
d) Diminuarea incasarilor: nu este clar ce incasari sunt vizate si daca sunt vizate doar incasarile din activitatea redusa (ex. situatia angajatorilor cu mai multe puncte de lucru sau mai multe activitati).
 
e) Indemnizatia sa fie scutita de plata taxelor si contributiilor: in vederea simplificarii acestei proceduri.
 
f) Ipoteza referitoare la incapacitatea de a plati salariile se refera la reducerea activitatii: este necesar sa se clarifice daca rambursarea indemnizatiei se aplica si in ipoteza intreruperii temporare a activitatii (reducerea nu este intotdeauna o optiune).
 
"Mentionam ca toate aceste nelamuriri legate de eligibilitatea companiilor trebuie clarificate urgent, existand riscul, chiar si pentru companiile de buna credinta, sa fie in situatia de a nu completa corect declaratiile pe proprie raspundere din cauza lipsei de claritate a reglementarilor", mai subliniaza oficialii Coalitiei pentru Dezvoltarea Romaniei.
 
CDR semnaleaza nevoia adoptarii in continuare si a altor masuri suplimentare fata de cele anuntate pana in prezent. Astfel de masuri au fost propuse si comunicate deja prin organizatiile membre in dialogul direct cu Guvernul. CDR isi reafirma disponibilitatea de a continua dialogul cu autoritatile, esentiala in aceasta perioada dificila fiind si viteza de reactie la fenomenele economice cu care se confrunta companiile.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter