RO EN
Košík je prázdný

ARC: Doar 8% din firme au directionat 20% din impozit pentru sponsorizari

Doar 49.550 de societati comerciale din cele 606.995 inregistrate in acest moment in Romania au realizat cheltuieli cu sponsorizarea si au directionat pana la 20% din impozit catre entitatile eligibile, inclusiv ONG-uri. Valoarea totala directionata in 2020 a fost de 335,9 milioane de euro, in crestere cu 12% fata de anul precedent. Datele sunt evidentiate de proiectul de cercetare realizat de Asociatia pentru Relatii Comunitare (ARC) impreuna cu EY Romania, care isi propune sa creasca nivelul de constientizare cu privire la creditul fiscal de 20%. In cadrul acestui proiect, s-au analizat datele obtinute de la ANAF, referitoare la potentialul de sponsorizare prin facilitatea fiscala 20%.
 
Societatile comerciale pot directiona sub forma de sponsorizari deductibile 20%
din impozitul pe profit, insa nu mai mult de 0,75% din cifra de afaceri (companii, cu cifra de afaceri peste 1 milion Euro), respectiv 20% din impozitul pe venit (microintreprinderi, cu cifra de afaceri sub 1 milion Euro).
In pofida modificarilor legislative din 2017 si 2018, care au afectat potentialul facilitatii fiscale, sumele directionate s-au mentinut pe un trend crescator in ultimii cinci ani. In 2020, cresterea a fost de 12% fata de anul precedent.
In acelasi timp, si numarul de societati comerciale care au folosit facilitatea fiscala de 20% continua sa creasca, dar acesta ramane pe mai departe extrem de mic (49.550) in comparatie cu totalul societatilor eligibile pentru sponsorizare (606.995). Astfel, doar 8% din totalul de companii si microintreprinderi au facut sponsorizari in anul 2020.
Din potentialul total de sponsorizare, 86% provine de la companii si 14% de la microintreprinderi. Daca toate firmele care au platit impozit pe profit sau venit ar fi folosit facilitatea fiscala la capacitate maxima, peste 811 milioane de Euroi puteau fi directionati si investiti in domenii cheie, precum educatia, sanatatea sau mediu.
In Bucuresti, orasul cu cel mai mare numar de ONG-uri inregistrate, suma redirectionata a fost de 216.003.180 RON, provenind de la 3.491 de contribuabili. In judetul Cluj, 1.041 contribuabili au folosit facilitatea 20% si au redirectionat 47.969.001 RON.
Lev Fejes, Head of Research, ARC Romania a precizat:
- Companiile au un potential mai mare pentru sponsorizari si detin cea mai mare parte din potentialul neutilizat
- Trebuie sa incurajam microintreprinderile sa foloseasca aceasta facilitate. In 2020, 6% din microintreprinderi au directionat 17,5 milioane Euro. Implicarea acestora in sectorul nonguvernamental ar duce la o intarire a tuturor serviciilor sociale, de sanatate, culturale si civice, pe care ONG-urile le ofera comunitatilor locale
- ONG-urile (mai ales cele mici si mijlocii, cu bugete si cheltuieli mai mici) ar trebui sa considere o strategie de fundraising care nu se bazeaza exclusiv pe firmele mari, ci una care extinde cercul si catre microintreprinderi. Microintreprinderile pot lua decizii rapide si trebuie abordate de mai multe ori pe an pentru ca ele platesc impozit trimestrial si banii neutilizati in trimestrul respectiv nu mai pot fi directionati ulterior.
 
De ce este importanta sponsorizarea deductibila 20%?
Prin aceasta sponsorizare deductibila, statul incurajeaza companiile sa sustina o cauza importanta pentru ele in comunitatile in care isi desfasoara activitatea si le ofera o parghie de decizie prin acordarea acestor finantari.
Relatia buna dintre un ONG si o companie locala conteaza enorm pentru sanatatea comunitatii. Un studiu realizat de EY, ARC si HOSPICE Casa Sperantei in anul 2018 arata ca peste 75% din companiile platitoare de impozit pe profit intervievate pentru studiu directioneaza aceasta sponsorizare deductibila dintr-un simt de responsabilitate pentru comunitatile lor.
Totusi, potentialul de sponsorizare este folosit doar la 41% din capacitate de catre toate companiile care pot face sponsorizari. Sponsorizarile de 20% tin copii in scoala, repara sectii de spitale, sustin cultura, protejeaza mediul si ne ajuta sa traim in comunitati sanatoase.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter