RO EN
Košík je prázdný

ANALIZA: Modificarile Codului Insolventei trimit companiile mari in faliment

Ordonanta de Urgenta nr. 91/2013 privind insolventa va trimite companiile mari si medii spre faliment, avand in vedere faptul ca este necesar mai mult de un an pentru reorganizarea acestora, fenomenul urmand a se propaga si in randul furnizorilor, avertizeaza reprezentantii Casei de Insolventa Transilvania (CITR), liderul pietei locale de insolventa. Conform noilor reglementari, reorganizarea devine un proces mult mai greu de implementat, in acest caz falimentul fiind aproape inevitabil. "Modificarile ingreuneaza procedura de reorganizare si o fac aproape imposibil de accesat. Din acest punct de vedere, Ordonanta este un regres fata de precedenta lege a insolventei si este impotriva curentului european, care proclama incurajarea si crearea unei culturi a redresarii. OUG nr. 91/2013 afecteaza companiile mijlocii si mari pentru care ar exista datele unei reorganizari. Falimentul acestora va reprezenta desfiintarea locurilor de munca si va atrage falimentele furnizorilor, sau chiar ale clientilor. La nivelul Uniunii Europene, peste 200.000 de intreprinderi sunt afectate anual de faliment, fapt ce duce la pierderea a peste 1,7 milioane de locuri de munca in fiecare an", a declarat Vasile Godinca-Herlea, Managing Partner al CITR. Specilistii institutiei considera ca aceste masuri nu vor ajuta mediul de afaceri ci, dimpotriva, il vor destabiliza. "Vorbim despre executarea silita a companiilor insolvente, diminuarea perioadei de implementare a planului de reorganizare la doar un an, discontinuitati de procedura generate de numirea arbitrara a administratorului judiciar de catre judecatorul sindic. Acestea sunt doar cateva exemple de modificari aduse de noua lege, a caror intentie buna va avea efecte nocive in procedura de insolventa propriu-zisa si implicit in economie", a precizat reprezentantul CITR.
 
Liber la executari silite impotriva companiilor in insolventa
O modificare foarte importanta care ar putea bulversa procedurile de insolventa urmand a genera o practica neunitara si inechitabila, permite creditorului curent, care detine impotriva averii debitorului creante nascute in perioada de observatie, sa declanseze procedura de executare silita individuala impotriva debitorului, pentru satisfacerea creantelor sale. Intrucat astfel de executari silite individuale se vor desfasura conform codului de procedura civila, creditorii "istorici" (inscrisi deja in tabelul de creante si mai ales cei care detin garantii reale asupra bunurilor supuse executarii silite) ar putea interveni in procedura cu o astfel de executare silita individuala. "Adica un creditor curent ar putea executa silit societatea debitoare cu prioritate absoluta, chiar si fata de creditorii garantati, care nu ar putea interveni in procedura de executare silita. In aceasta ipoteza, creditorul curent primeste suma de bani necesara satisfacerii creantei sale, iar restul creditorilor, inclusiv cei garantati, raman sa imparta diferenta de bani ramasa. Aceasta duce la o contradictie flagranta fata de ordinea de prioritate stabilita atat de Codul de procedura civila, cat si insasi de OUG nr.91/2013. Aplicarea normelor de executare silita individuala va fi una trunchiata, asa incat creditorii din cadrul procedurii de insolventa, mai ales cei garantati, nu isi vor putea proteja garantiile in procedura de executare silita", explica specialistii in insolventa. Potrivit acestora, pana in prezent, toate executarile silite erau suspendate pe perioada insolventei. Noua Ordonanta de Urgenta prevede ca pentru creantele curente executarile silite sa poata fi accesate. Prevederea insa e greu de aplicat pentru agentii economici si usor pentru stat. "Executarea silita se poate face in baza unui titlu executoriu, de obicei, o hotarare judecatoreasca. Conform noului cod al insolventei, actiunile pentru obtinerea hotararii sunt in continuare suspendate. Insa institutiile statului isi pot emite titlurile executorii direct, fara interventia instantei. Statul nu are nevoie de tot acest proces, asa ca poate proceda la executarea silita a companiei in orice moment. "Intervin aici si numeroase probleme de interpertare in practica, insa intrebarea este daca se vor putea executa bunuri esentiale reorganizarii. In masura in care vor fi scoase la vanzare anumite bunuri, ce se intampla cu creditorii care au deja drepturi asupra acestor bunuri (cum ar fi creditorii garantati cu ipoteci, inscrisi deja la masa credala)? Vor trebui acestia sa participe la doua proceduri paralele - cea a insolventei si in cea de executare silita?", mai precizeaza oficialii CITR.
 
Durata planului de reorganizare este de trei ori mai mica
Ordonanta de Urgenta reduce durata aplicarii planului de reorganizare de la trei ani la un an. "Este foarte dificil ca, in conditiile actuale ale pietei si economiei, sa reusesti redresarea unei companii in trei ani, cu atat mai putin intr-unul. Este chiar mai putin decat in cazul concordatului preventiv, iar acesta este o masura doar de preventie. Astfel, sansele de a propune si implementa un plan de reorganizare functional sunt, practic, anihilate", a mai spus Vasile Godinca-Herlea. Totodata, prin noua lege, judecatorul-sindic nu mai este obligat sa tina seama de solicitarile debitorului sau creditorului introductiv in desemnarea unui anumit practician in insolventa. Acesta poate decide numirea unui administrator judiciar provizoriu, potrivit propriilor convingeri. O asemenea reglementare va genera discontinuitati la nivelul procedurilor, prin inlocuirea administratorilor provizorii la prima adunare a creditorilor, in conditiile in care ei nu au fost desemnati din start cu acordul creditorului majoritar.
 
OUG se aplica tuturor procedurilor in curs inca de la intrarea ei in vigoare
OUG nr. 91/2013 nu ofera timp de pregatire pentru judecatorii-sindici si practicieni in privinta modalitatilor de aplicare si interpretare a legii. Aceasta intra in vigoare la 25 octombrie 2013 si se aplica tuturor procedurilor in curs. Specialistii CITR considera ca un asemenea act normativ, a carui importanta o putem incadra alaturi de codul civil, codul de procedura civila sau codul fiscal trebuia dezbatut mai temeinic. Un cod al insolventei are efecte puternice si directe in economie, mai ales intr-o economie afectata de criza. Aplicarea Ordonantei de Urgenta pentru procedurile in curs va destabiliza planurile de reorganizare deja adoptate, care prevad reorganizarea pe o perioada de trei ani si pentru care au fost deja demarate negocieri cu creditorii principali. Informatii suplimentare, la www.citr.ro
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter