Luni, 18 martie 2013, Presedintia Romaniei a transmis Parlamentului cererea de reexaminare asupra Legii privind aprobarea Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 7/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, dupa cum informeaza un comunicat al Administratiei Prezidentiale. In motivatia solicitarii de revizuire se descriu mai multe motive pentru care noul act normativ nu a putut fi promulgat in forma adoptata de forul legislativ. „In cuprinsul actului normativ trimis spre promulgare, respectiv articolul I, pct. 10, se prevede ca «modificarea prin planuri urbanistice zonale de zone ale unei unitati teritoriale de referinta, stabilite prin reglementari aprobate prin Planul urbanistic general poate fi finantata de persoane juridice si/sau fizice» si ca «in aceasta situatie, coeficientul de utilizare al terenului (CUT) propus de noua reglementare nu il va putea depasi pe cel aprobat initial cu mai mult de 20%, o singura data». Consideram ca aceasta reglementare poate duce la realizarea unui dezechilibru in elaborarea planurilor de urbanism, ceea ce ar putea afecta si unitatea zonelor protejate. De asemenea, o astfel de dispozitie legala va genera dezvoltarea unui plan urbanistic derogatoriu, lipsit de coeziune si impus de argumente financiare”, se precizeaza in cadrul motivarii.
Unele prevederi pot genera o dezvoltare haotica a intravilanului
In plus, expertii Presedintiei mai subliniaza ca, in forma actuala a legislatiei, „autoritatea publica locala are dreptul sa conditioneze autorizarea investitiei de elaborarea unui plan urbanistic zonal, prin grija investitorului privat si de aprobarea acestuia, numai in situatia solicitarii construirii de parcuri industriale, parcuri tehnologice, supermagazine, hipermagazine, parcuri comerciale, parcuri culturale, zone de productie, zone de constructie a unor ansambluri rezidentiale noi, infrastructura de transport, in ipoteza extinderii intravilanului localitatii cu cel putin 10.000 mp pentru functiuni de locuire sau cu cel putin 5.000 mp pentru functiuni de servicii sau productie. Prin actul normativ trimis spre promulgare, in articolul I, pct. 10 sunt eliminate limitele de suprafata pentru extinderea intravilanului prin planul urbanistic zonal. O astfel de reglementare poate genera o dezvoltare haotica si nejustificata a intravilanului localitatilor, dezvoltarea urbanistica nemaiavand caracter durabil. In conformitate cu articolul 18, alin. (1), lit. c4 din Legea nr. 350/2001, asa cum a fost completata prin OUG nr. 7/2011, autoritatile publice centrale care gestioneaza activitatea de turism la nivel national au atributii in ceea ce priveste modificarea documentatiilor de urbanism aplicabile in zonele turistice de interes national, zona costiera, zone montane si alte categorii de teritorii similare. Prin legea trimisa spre promulgare, in articolul I, pct. 7 se abroga aceste dispozitii legale. Eliminarea acestor atributii ale autoritatilor centrale competente in materie de turism poate genera modificari necontrolate ale documentatiilor de urbanism referitoare la aceste zone turistice, cu impact negativ la nivelul politicilor nationale referitoare la dezvoltarea turismului”.
Posibile confuzii intre avizele de urbanism si cele de construire
Mai mult, in motivare se invoca si o eventuala confuzie generata de articolul al II-lea al legii inaintate spre promulgare, ce reglementeaza avizarea si aprobarea documentatiei de urbanism elaborate in baza unor certificate sau avize depuse la autoritatea locala competenta si neaprobate pana la data intrarii in vigoare a legii. „Aceasta avizare se va face avand in vedere documentatiile depuse, «urmand ca actualizarea avizelor expirate si a certificatelor de urbanism sa se faca la faza de autorizare a construirii». In acest fel se poate ajunge ca aprobarea unei documentatii de urbanism sa se realizeze in baza unor avize expirate, ceea ce ar contraveni reglementarilor si principiilor consacrate de dispozitiile articolului 64, alin. (2) din Legea nr. 350/2001. De asemenea, prin aceasta reglementare se creeaza si o confuzie intre activitatea de avizare necesara pentru documentatia de urbanism si cea depusa pentru aprobarea executarii lucrarilor de constructii”, concluzioneaza expertii institutiei prezidentiale. Avand in vedere competenta legislativa exclusiva a Parlamentului, presedintele Romaniei a solicitat presedintelui Senatului sa dispuna reexaminarea legii trimise spre promulgare, tinand cont de motivele invocate anterior. Informatii suplimentare, la www.presidency.ro