RO EN
Košík je prázdný

MF: Deficitul bugetului general consolidat a urcat la 2,65% din PIB, la opt luni

Deficitul bugetului general consolidat a urcat la 2,65% din PIB dupa primele opt luni ale anului, la 42,19 miliarde de lei, fata de 32,98 miliarde de lei, respectiv 2,34% din PIB aferent primelor opt luni ale anului 2022, potrivit datelor publicate vineri de Ministerul Finantelor.
Executia bugetului general consolidat in primele sapte luni ale anului 2023 s-a incheiat cu un deficit de 38,6 miliarde lei, respectiv 2,43% din PIB.
Veniturile totale au insumat 330,47 miliarde de lei in primele opt luni ale anului curent, in crestere cu 12,5% (an/an), iar cheltuielile au fost in suma de 372,66 miliarde lei, in crestere in termeni nominali cu 14% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
Conform MF, evolutia veniturilor a fost sustinuta de avansul incasarilor din fonduri europene, impozitul pe salarii si venit, venituri suplimentare din sectorul energetic (utilizate in cadrul schemei de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale si reflectate in categoria "alte impozite si taxe pe bunuri si servicii"), contributii de asigurari si impozitul pe profit. Incasarile din TVA au consemnat o dinamica pozitiva mai temperata, explicata atat de decelerarea bazei macroeconomice (si pe fondul unui efect de baza mai ridicat), cat si de un nivel mai ridicat al restituirilor de TVA. Incasarile din impozitul pe salarii si venit au totalizat 26,93 miliarde de lei, consemnand o crestere de 21,9% (an/an), determinata de sporul incasarilor din impozitul pe dividende (61,9%) si impozitul pe veniturile din pensii (42,3%), incasarile aferente declaratiei unice consemnand, de asemenea, o dinamica pozitiva, de 11%.
Totodata, veniturile din impozitul pe salarii au inregistrat un avans de 10,7%, sub evolutia fondului de salarii din economie (15,2%), dinamica acestei categorii de incasari fiind influentata de extinderea in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii, de noile masuri fiscale privind modificarea deducerilor personale introduse prin O.G. nr. 16/2022, respectiv neimpozitarea sumei de 200 lei/luna pentru salariatii care incaseaza salariul minim brut.
Contributiile de asigurari au inregistrat 104 miliarde de lei, in crestere cu 13,4% (an/an). Ca si in cazul impozitului pe salarii, dinamica acestora s-a situat sub evolutia fondului de salarii din economie, ca efect al extinderii in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii, conform Legii nr. 135/2022, al masurii privind incetarea de la plata CASS pentru veniturile din pensii mai mari de 4.000 lei si restituirea, incepand cu 1 martie 2023, a sumei retinute cu titlul de CASS din veniturile din pensii, respectiv neincluderea in baza lunara de calcul a contributiilor sociale obligatorii a sumei de 200 lei/luna pentru angajatii care incaseaza salariul minim brut pe tara.
Incasarile din impozitul pe profit au insumat 20,15 miliarde de lei, consemnand o crestere de 12,1% (an/an), sustinuta in principal de avansul incasarilor din impozitul pe profit de la agentii economici (14,2%).
Incasarile nete din TVA au inregistrat 66,47 miliarde de lei, in crestere cu 9,3% (an/an). Comparativ cu dinamica inregistrata anul trecut, in primele opt luni a.c. se remarca o evolutie mai temperata a acestei categorii de venituri, explicata atat de decelerarea bazei macroeconomice relevante (si pe fondul unui efect de baza ridicat aferent anului anterior), cat si de majorarea restituirilor de TVA cu 9,8%, fata de nivelul rambursat in aceeasi perioada a anului trecut (19,8 miliarde de lei in ianuarie - august 2023, comparativ cu 18,1 miliarde de lei in ianuarie - august 2022).
Veniturile din accize au insumat 24,02 miliarde de lei, consemnand un avans marginal fata de nivelul de anul trecut (0,7%, an/an). In structura, incasarile din accizele pentru produsele din tutun au inregistrat un avans de 1,6%, in timp ce evolutia negativa a incasarilor din accizele pentru produsele energetice din primele opt luni s-a ameliorat (-0,3%). Evolutia lunara a incasarilor din accize prezinta in general o volatilitate mai ridicata, determinata de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscala a produselor accizabile.
Veniturile nefiscale au insumat 29,46 miliarde de lei, consemnand un avans de 4,4% (an/an). Evolutia pozitiva a acestora a fost influentata de veniturile din dividende si sumele din vanzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera. Pe de alta parte, s-a inregistrat o diminuare atat a incasarilor din redevente, pe fondul descresterii preturilor energiei, cat si a varsamintelor din veniturile nete ale BNR.
Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 28,07 miliarde de lei, in crestere cu 34% (an/an).
Cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 372,66 miliarde de lei au crescut in termeni nominali cu 14% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe primele opt luni ale anului 2023 au inregistrat o crestere cu 0,2 puncte procentuale fata de aceeasi perioada a anului 2022, de la 23,2% din PIB la 23,4% din PIB.
Cheltuielile de personal au insumat 85,61 miliarde de lei, in crestere cu 10,8% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal reprezinta un nivel de 5,4% din PIB, cu 0,1 puncte procentuale mai mici fata de aceeasi perioada a anului precedent. Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost 48,18 miliarde de lei, in crestere cu 10,6% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. O crestere se reflecta la bugetele locale, respectiv 13,1% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, precum si la bugetul Fondului
national unic de asigurari sociale de sanatate de 13,4% pentru decontarea medicamentelor cu si fara contributie personala si a medicamentelor utilizate in programele nationale de sanatate.
Cheltuielile cu dobanzile au fost de 19,78 miliarde de lei, cu 592 milioane lei mai mult fata de aceeasi perioada a anului precedent, reprezentand 1,2% din PIB. Ca urmare a prefinantarii din primele luni ale anului a necesarului brut de finantare pentru anul 2023, avand in vedere ca in primele 8 luni ale anului, in contextul unui apetit crescut al mediilor investitionale interne si externe pentru titlurile de stat, s-a asigurat deja 76,4% din necesarul brut de finantare pentru anul 2023.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 129,61 miliarde de lei, in crestere cu 10,6% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2023, a punctului de pensie cu 12,5%, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare. Cheltuielile cu asistenta sociala au fost influentate si de platile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrica si gaze naturale, respectiv pe primele opt luni ale anului 2023, au fost in suma de 3,81 miliarde de lei, precum si de majorarea alocatiilor de stat pentru copii incepand cu 1 ianuarie 2023.
Cheltuielile cu subventiile au fost de 10,76 miliarde de lei, in principal, aceasta suma reprezentand subventii pentru transportul de calatori, pentru sprijinirea producatorilor agricoli, precum si pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale al consumatorilor noncasnici (3,16 miliarde de lei) care reprezinta 29,33% din total subventii.
Alte cheltuieli au fost de 6,55 miliarde de lei, reprezentand in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, sustinerea cultelor, alte despagubiri civile.
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 32,93 miliarde de lei, cu 48,4% mai mari comparativ aceeasi perioada a anului precedent.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 46,24 miliarde de lei, in crestere cu 39,8% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent cand au fost in valoare de 33,07 miliarde de lei. De asemenea, se observa o crestere a ponderii investitiilor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentand 57,67% din totalul cheltuielilor pentru investitii.
Bugetul pentru acest an este construit pe un deficit de 4,4% din PIB. Pentru informatii suplimentare, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter