RO EN
Košík je prázdný

MF: Deficitul bugetului consolidat a urcat la 3,97% din PIB dupa primele 10 luni

Deficitul bugetului general consolidat a urcat la 3,97% din PIB dupa primele 10 luni ale anului in curs, respectiv la 62,81 miliarde de lei, fata de un deficit de 47,12 miliarde lei (3,34% din PIB) aferent primelor 10 luni din 2022, a anuntat, marti, Ministerul Finantelor, informeaza Agerpres.
Executia bugetului general consolidat in primele noua luni ale anului 2023 s-a incheiat cu un deficit de 56,46 miliarde lei, respectiv 3,55% din PIB.
Potrivit MF, veniturile totale au insumat 418,85 miliarde de lei in primele zece luni ale anului, in crestere cu 10,6% (an/an). Dinamica acestora a fost sustinuta in principal de evolutia incasarilor din impozitul pe salarii si venit, contributii de asigurari, fonduri europene si impozitul pe profit. Incasarile din TVA au consemnat o dinamica pozitiva mai temperata, explicata atat de decelerarea bazei macroeconomice relevante, cat si de un nivel mai ridicat al restituirilor de TVA.
Incasarile din impozitul pe salarii si venit au totalizat 33,30 miliarde de lei, consemnand o crestere de 21,2% (an/an), determinata de sporul incasarilor din impozitul pe dividende (51,1%) si impozitul pe veniturile din pensii (42%), incasarile aferente declaratiei unice consemnand, de asemenea, o dinamica pozitiva, de 11,4%. Totodata, veniturile din impozitul pe salarii au inregistrat un avans de 10,8%, sub evolutia fondului de salarii din economie (15,3%), dinamica acestei categorii de incasari fiind influentata de extinderea in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii, de noile masuri fiscale privind modificarea deducerilor personale introduse prin O.G. nr. 16/2022, respectiv neimpozitarea sumei de 200 lei/luna pentru salariatii care incaseaza salariul minim brut.
Contributiile de asigurari au inregistrat 130,34 miliarde de lei, in crestere cu 12,9% (an/an). Ca si in cazul impozitului pe salarii, dinamica acestora s-a situat sub evolutia fondului de salarii din economie, ca efect al extinderii in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii, conform Legii nr. 135/2022, al masurii privind incetarea de la plata a CASS pentru veniturile din pensii mai mari de 4.000 lei si restituirea, incepand cu 1 martie 2023, a sumei retinute cu titlul de CASS din veniturile din pensii, respectiv neincluderea in baza lunara de calcul a contributiilor sociale obligatorii a sumei de 200 lei/luna pentru angajatii care incaseaza salariul minim brut pe tara.
Incasarile din impozitul pe profit au insumat 27,49 miliarde de lei, consemnand o crestere de 10,6% (an/an), sustinuta de avansul incasarilor din impozitul pe profit de la agentii economici (12,8%) si de la bancile comerciale (12,05%), atenuat insa de redirectionarea din impozitul pe profit a sumei de -0,6 miliarde lei pentru efectuarea de sponsorizari si/sau acte de mecenat sau acordarea de burse private (conform Legii nr. 322/2021).
Incasarile nete din TVA au inregistrat 84,79 miliarde de lei, in crestere cu 10,1% (an/an). Comparativ cu dinamica inregistrata anul trecut, in primele zece luni a.c. se remarca o evolutie mai temperata a acestei categorii de venituri, explicata atat de decelerarea bazei macroeconomice relevante (si pe fondul unui efect de baza ridicat aferent anului anterior), cat si de majorarea restituirilor de TVA cu 6,5%, fata de nivelul rambursat in aceeasi perioada a anului trecut (24,8 miliarde de lei in ianuarie - septembrie 2023, comparativ cu 23,3 miliarde de lei in ianuarie - septembrie 2022).
Veniturile din accize au insumat 30,45 miliarde de lei, consemnand o crestere de 2,8% fata de nivelul de anul trecut. In structura, incasarile din accizele pentru produsele din tutun au inregistrat un avans de 7,1% (influentata si de cresterea accizei la tigarete de la 1 aprilie 2023), in timp ce dinamica anuala a incasarilor din accizele pentru produsele energetice se mentine in teritoriul negativ (-1,1%), pe fondul scaderii comertului cu amanuntul al carburantilor. Evolutia lunara a incasarilor din accize prezinta in general o volatilitate mai ridicata, determinata de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscala a produselor accizabile.
Alte impozite si taxe pe bunuri si servicii (preponderent venituri suplimentare din sectorul energetic) au insumat 15,11 miliarde de lei, sporind cu 9,0%, fata de nivelul incasat in perioada similara a anului trecut.
Veniturile nefiscale au insumat 37,35 miliarde de lei, consemnand un avans de 3,9% (an/an), sustinut de incasarile din dividende si sumele din vanzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera. Pe de alta parte, s-a inregistrat o diminuare a incasarilor din redevente - pe fondul evolutiei descendente a preturilor energiei, respectiv a varsamintelor din veniturile nete ale BNR.
Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 38,86 miliarde de lei, in crestere cu 11,7% (an/an).
Pe de alta parte, cheltuielile bugetului general consolidat in suma de 481,66 miliarde de lei au crescut in termeni nominali cu 13,1% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, cheltuielile pe primele zece luni ale anului 2023 au inregistrat o crestere cu 0,2 puncte procentuale fata de aceeasi perioada a anului 2022, de la 30,2% din PIB la 30,4% din PIB.
Cheltuielile de personal au insumat 108,05 miliarde de lei, in crestere cu 10,8% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal reprezinta un nivel de 6,8% din PIB, cu 0,1 puncte procentuale mai mici fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost 62,48 miliarde de lei, in crestere cu 12,1% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. O crestere se reflecta la bugetele locale, respectiv 13,3% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, precum si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de 15,5% pentru decontarea medicamentelor cu si fara contributie personala si a medicamentelor utilizate in programele nationale de sanatate.
Cheltuielile cu dobanzile au fost de 28,13 miliarde de lei, cu 3,72 miliarde de lei mai mult fata de aceeasi perioada a anului precedent, respectiv 15,2% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 161,52 miliarde de lei in crestere cu 10,4% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2023, a punctului de pensie cu 12,5%, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, respectiv de la 1.586 lei la 1.785 lei, a nivelului indemnizatiei sociale pentru pensionari (pensia minima) de la 1.000 lei la 1.125 lei, de acordarea unui ajutor financiar pensionarilor sistemului public de pensii, pensionarilor din sistemul pensiilor militare de stat si beneficiarilor de drepturi prevazute de legi cu caracter special platite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale ale caror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 3.000 lei, precum si de acordarea celei de-a 13-a indemnizatii pentru persoanele cu dizabilitati sub forma unei indemnizatii compensatorii.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost influentate si de platile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrica si gaze naturale, respectiv pe primele zece luni ale anului 2023, au fost in suma de 4,22 miliarde de lei, precum si de majorarea alocatiilor de stat pentru copii incepand cu 1 ianuarie 2023.
Cheltuielile cu subventiile au fost de 15,38 miliarde de lei, in principal, aceasta suma reprezinta subventii pentru transportul de calatori, pentru sprijinirea producatorilor agricoli, precum si pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale al consumatorilor noncasnici (5,76 mld lei) care reprezinta 37,46% din total subventii.
Alte cheltuieli au fost de 7,87 miliarde de lei, reprezentand in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, sustinerea cultelor, alte despagubiri civile.
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 45,42 miliarde de lei, cu 22,87% mai mari comparativ aceeasi perioada a anului precedent.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 63,99 miliarde de lei, in crestere cu 34,6% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent cand au fost in valoare de 47,56 miliarde de lei. De asemenea, se observa o crestere a ponderii investitiilor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentand 57,87% din totalul cheltuielilor pentru investitii.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter