RO EN
Košík je prázdný

MF: Deficitul bugetar a crescut usor dupa primele 6 luni, la 2,34% din PIB

Deficitul bugetar a crescut usor dupa primele sase luni ale acestui an, la 2,34% din PIB, respectiv 37,21 miliarde de lei, de la 2,32% din PIB la finele lunii mai, potrivit datelor publicate de Ministerul Finantelor.
"Executia bugetului general consolidat in primele sase luni ale anului 2023 s-a incheiat cu un deficit de 37,21 miliarde lei, respectiv 2,34% din PIB, fata de deficitul de 23,51 miliarde de lei lei, respectiv 1,67% din PIB aferent primelor sase luni ale anului 2022", precizeaza Ministerul Finantelor.
Veniturile totale la bugetul consolidat au insumat 242,74 miliarde de lei lei in prima jumatate a anului, in crestere cu 12% (an/an), iar cheltuielile au totalizat 279,96 miliarde de lei, in crestere in termeni nominali cu 16,5% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.
Pe partea de venituri, cresterea a fost sustinuta de avansul incasarilor din impozitul pe salarii si venit, contributiile de asigurari, impozitul pe profit, fondurile europene si TVA, a explicat ministerul de resort.
"Dinamici pozitive, insa mai temperate, se observa in cazul TVA - pe fondul decelerarii bazei macroeconomice relevante (explicata printr-un efect de baza ridicat aferent anului trecut), respectiv in cazul veniturilor nefiscale - influentate si de diminuarea incasarilor din redevente, pe fondul descresterii preturilor energiei", subliniaza sursa citata.
Incasarile din impozitul pe salarii si venit au totalizat 20,70 miliarde de lei, consemnand o crestere de 22,3% (an/an), determinata de sporul incasarilor din impozitul pe dividende (89%) si impozitul pe veniturile din pensii (40,3% ), incasarile aferente declaratiei unice consemnand, de asemenea, o dinamica pozitiva, de 11,4%. Totodata, veniturile din impozitul pe salarii au inregistrat un avans de 9,2%, sub evolutia fondului de salarii din economie (14,9%), dinamica acestei categorii de incasari fiind influentata de extinderea in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii, de noile masuri fiscale privind modificarea deducerilor personale introduse prin O.G. nr. 16/2022, respectiv neimpozitarea sumei de 200 lei/luna pentru salariatii care incaseaza salariul minim brut.
Contributiile de asigurari au inregistrat 76,75 miliarde de lei, in crestere cu 12,1% (an/an). Ca si in cazul impozitului pe salarii, dinamica acestora s-a situat sub evolutia fondului de salarii din economie, ca efect al extinderii in sectorul agricol si industria alimentara a facilitatii acordate salariatilor din constructii, conform Legii nr. 135/2022, al masurii privind incetarea de la plata a CASS pentru veniturile din pensii mai mari de 4.000 lei si al restituirea, incepand cu 1 martie 2023, a sumei retinute cu titlul de CASS din veniturile din pensii, respectiv neincluderea in baza lunara de calcul a contributiilor sociale obligatorii a sumei de 200 lei/luna pentru angajatii care incaseaza salariul minim brut pe tara.
Incasarile din impozitul pe profit au insumat 12,74 miliarde de lei, consemnand o crestere de 18,4% (an/an), sustinuta de avansul incasarilor din impozitul pe profit de la agentii economici (23,5%).
Incasarile nete din TVA au inregistrat 48,69 miliarde de lei, in crestere cu 7% (an/an). Evolutia mai temperata a acestei categorii de venituri este explicata atat de decelerarea bazei macroeconomice, si pe fondul unui efect de baza ridicat din anul anterior, cat si de majorarea restituirilor de TVA cu 15,6%, fata de nivelul rambursat in aceeasi perioada a anului trecut (14,4 miliarde de lei in ianuarie-iunie 2023, comparativ cu 12,5 miliarde de lei in perioada similara a anului trecut).
Veniturile din accize au insumat 17,72 miliarde de lei, consemnand o crestere de 6,4% (an/an), explicata de avansul accizelor pentru produsele din tutun (16,9%). In acelasi timp, evolutia negativa a incasarilor din accizele pentru produsele energetice cumulate in primul semestru continua sa se amelioreze (-2,7%), in conditiile revenirii in teritoriul pozitiv a dinamicii a acestora in lunile aprilie-iunie (an/an), pe fondul redresarii comertului cu carburanti. Evolutia lunara a incasarilor din accize prezinta in general o volatilitate mai ridicata, determinata de politica operatorilor economici de antrepozitare fiscala a produselor accizabile.
Veniturile nefiscale au insumat 22,30 miliarde de lei, consemnand un avans de 4,9% (an/an). Evolutia pozitiva a acestora a fost influentata de sumele din vanzarea certificatelor de emisii de gaze cu efect de sera si veniturile din dividende. Pe de alta parte, s-a inregistrat o diminuare atat a incasarilor din redevente, pe fondul descresterii preturilor energiei, cat si a varsamintelor din veniturile nete ale BNR.
Sumele rambursate de Uniunea Europeana in contul platilor efectuate si donatii au totalizat 21,69 miliarde lei, in crestere cu 45,7% (an/an).
Cheltuielile bugetare, exprimate ca procent din Produsul Intern Brut, au inregistrat o crestere cu 0,6 puncte procentuale fata de aceeasi perioada a anului 2022, de la 17% din PIB la 17,6% din PIB.
Cheltuielile de personal au insumat 63,08 miliarde de lei, in crestere cu 8,1% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Exprimate ca pondere in PIB, cheltuielile de personal reprezinta un nivel de 4% din PIB, cu 0,1 puncte procentuale mai mici fata de aceeasi perioada a anului precedent.
Cheltuielile cu bunuri si servicii au fost 36,09 miliarde de lei, in crestere cu 12,8% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. O crestere se reflecta la bugetele locale, respectiv 15,1% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent, precum si la bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate de 15,4% pentru decontarea medicamentelor cu si fara contributie personala si a medicamentelor utilizate in programele nationale de sanatate.
Cheltuielile cu dobanzile au fost de 15,95 miliarde de lei. Comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent platile de dobanzi aferente portofoliului de datorie publica s-au majorat cu 2,83 miliarde de lei ca urmare a prefinantarii in primele 6 luni a necesarului brut de finantare pentru anul 2023. Astfel, dupa primele 6 luni ale anului, in contextul unui apetit crescut al mediilor investitionale interne si externe pentru titlurile de stat, este asigurat deja 64,5% din necesarul brut de finantare pentru anul 2023, precizeaza Ministerul Finantelor.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost de 97,77 miliarde de lei, in crestere cu 11,3% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Evolutia cheltuielilor cu asistenta sociala a fost influentata, in principal, de majorarea de la 1 ianuarie 2023, a punctului de pensie cu 12,5%, in conformitate cu prevederile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.168/2022 privind unele masuri fiscal-bugetare, prorogarea unor termene, precum si pentru modificarea si completarea unor acte normative, respectiv de la 1.586 lei la 1.785 lei, a nivelului indemnizatiei sociale pentru pensionari (pensia minima) de la 1.000 lei la 1.125 lei, de acordarea unui ajutor financiar pensionarilor sistemului public de pensii, pensionarilor din sistemul pensiilor militare de stat si beneficiarilor de drepturi prevazute de legi cu caracter special platite de casele teritoriale de pensii/casele de pensii sectoriale ale caror venituri lunare sunt mai mici sau egale cu 3.000 lei, precum si de acordarea celei de-a 13-a indemnizatii pentru persoanele cu dizabilitati sub forma unei indemnizatii compensatorii.
Cheltuielile cu asistenta sociala au fost influentate si de platile suportate de la bugetul de stat pentru compensarea facturilor aferente consumului de energie electrica si gaze naturale, respectiv pe primele sase luni ale anului 2023, au fost in suma de 2,23 miliarde de lei, precum si de majorarea alocatiilor de stat pentru copii incepand cu 1 ianuarie 2023.
Cheltuielile cu subventiile au totalizat 8,95 miliarde de lei, in principal, aceasta suma reprezentand subventii pentru transportul de calatori, pentru sprijinirea producatorilor agricoli, precum si pentru schema de compensare pentru consumul de energie electrica si gaze naturale al consumatorilor noncasnici (2,51 miliarde de lei), care reprezinta 28,05% din total subventii.
Alte cheltuieli au fost de 4,85 miliarde de lei, reprezentand, in principal, sume aferente titlurilor de plata emise de Autoritatea Nationala pentru Restituirea Proprietatilor, conform legislatiei in vigoare, burse pentru elevi si studenti, sustinerea cultelor, alte despagubiri civile.
Cheltuielile privind proiectele finantate din fonduri externe nerambursabile (inclusiv subventiile de la Uniunea Europeana aferente agriculturii) au fost de 24,99 miliarde de lei, cu 55,4% mai mari comparativ aceeasi perioada a anului precedent.
Cheltuielile pentru investitii, care includ cheltuielile de capital, precum si cele aferente programelor de dezvoltare finantate din surse interne si externe, au fost in valoare de 32,8 miliarde de lei, in crestere cu 56,1% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent cand au fost in valoare de 21,01 miliarde de lei. De asemenea, se observa o crestere a ponderii investitiilor finantate din fonduri externe nerambursabile postaderare, acestea reprezentand 58,9% din totalul cheltuielilor pentru investitii.
Bugetul pentru acest an este construit pe un deficit de 4,4% din PIB. Pentru informatii suplimentare, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter