RO EN
Košík je prázdný

GUVERNUL a adoptat OUG privind cadrul de creare a fondurilor suverane

Guvernul a adoptat, in sedinta de joi, 15 noiembrie a.c., proiectul de ordonanta de urgenta pentru infiintarea Fondului Suveran de Dezvoltare si Investitii (FSDI), iar la inceputul sedintei Executivului premierul Viorica Dancila a precizat ca acest instrument financiar este necesar pentru sustinerea dezvoltarii economice a Romaniei.
„Discutam in sedinta un proiect de Ordonanta de Urgenta a Guvernului pentru care vom crea cadrul general privind conditiile pe care o societate reglementata de Legea societatilor nr. 31/1990 trebuie sa le indeplineasca pentru a fi considerata Fond Suveran de Dezvoltare si Investitii (FSDI). Este nevoie de acest instrument financiar pentru sustinerea dezvoltarii economice a Romaniei. Un astfel de model de dezvoltare, aplicat cu succes in alte tari, aduce beneficii pe mai multe planuri, prin investitii profitabile si sustinerea unor proiecte in domenii prioritare”, a afirmat Viorica Dancila, la inceputul sedintei Guvernului.
Prim-ministrul Guvernului Romaniei a adaugat ca Fondul Suveran de Dezvoltare si Investitii are scopul de a crea o serie de vehicule financiare in actiuni sau companii profitabile.
„Prin infiintarea FSDI, se are in vedere crearea unor vehicule de investitii financiare sau intermediere financiara in actiuni sau participatii in proiecte sau companii profitabile, segment neacoperit in prezent pe piata financiara din Romania care, pe de o parte, sa aiba un rol de multiplicator in economie pentru o dezvoltare sustenabila si, pe de alta parte, sa mobilizeze resurse financiare disponibile catre sectorul real si, in acelasi timp, catre proiecte durabile. Principalele domenii de dezvoltare ar fi: finantarea companiilor romanesti de importanta strategica, investitii in industrie, investitii in proiecte de infrastructura, cresterea competitivitatii economiei romanesti, urmarirea strategiei energetice si de capital, dar vor fi puse in aplicare proiecte inclusiv prin parteneriat public-privat. Sunt proiecte de anvergura pe care le putem dezvolta cu alti investitori institutionali sau privati, inclusiv prin participarea prin parteneriate public-privat, asa cum ne-am angajat prin programul de guvernare. In continuare, urmarim ca, printr-o Hotarare de Guvern, sa stabilim conditiile efective de organizare si functionare a FSDI, care se infiinteaza pe societati si pe actiuni, pe baza Legii nr. 31/1990”, a explicat Viorica Dancila.
Proiectul de OUG a fost introdus ca punct suplimentar in ordinea initiala de zi a sedintei
Pana la ora publicarii acestei stiri, pe portalul Executivului, la rubrica destinata sedintelor de Guvern, ordinea initiala de zi a sedintei nu a fost completata cu OUG privind FSDI, care va fi infiintat efectiv doar dupa ce se va emite o Hotarare de Guvern in acest sens. De asemenea, a fost publicata o informatie de presa privind proiectele de acte normative adoptate sau de care Guvernul a luat act in sedinta Guvernului Romaniei din 15 noiembrie 2018, in care Ordonanta de Urgenta pentru reglementarea unor masuri privind cadrul general aplicabil fondurilor suverane de dezvoltare si investitii, precum si pentru modificarea unor acte normative figureaza ca aprobata, ceea ce inseamna ca proiectul a fost introdus suplimentar, pe pozitia a 2-a, in ordinea initiala de zi a sedintei. Insa, surse guvernamentale, citand din proiectul propus de Ministerul Finantelor Publice, precizeaza ca ordonanta aprobata la 15 noiembrie 2018 reflecta doar cadrul general de functionare a FSDI. Astfel, fondurile vor fi administrate in sistem dualist de catre un consiliu de supraveghere si un directorat, iar consiliul de supraveghere urmeaza sa includa noua membri, din care un reprezentant din cadrul autoritatii publice centrale - autoritate care exercita, in numele statului roman, drepturile si obligatiile izvorate din calitatea de actionar unic si un reprezentant din cadrul Ministerului Finantelor Publice. Potrivit ordonantei, membrii consiliului de supraveghere sunt desemnati de Adunarea Generala a Actionarilor, pe baza unor criterii de selectie, care se vor detalia in viitoarea Hotarare de Guvern privind infiintarea fondului suveran, in baza OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice. Mandatul membrilor consiliului de supraveghere va avea o durata de cinci ani, cu drept de reinnoire, insa in OUG se mai stipuleaza ca, prin derogare de la prevederile OUG nr. 109/2011, aprobate cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, cu modificarile ulterioare, primii membri ai consiliului de supraveghere se numesc temporar de catre actionar prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care reprezinta statul ca actionar, iar consiliul de supraveghere numeste, la randul sau, directoratul, pana la desemnarea noilor membri ai consiliului de supraveghere si ai directoratului, pentru o perioada maxima de 18 luni.
MFP a creat cadrul legal pentru infiintarea de fonduri suverane de dezvoltare si investitii
Proiectul de ordonanta aprobat de membrii Executivului in sedinta de Guvern a fost elaborat de specialistii Ministerului Finantelor Publice (MFP), care au explicat, printr-un comunicat, ca noul act normativ reglementeaza scopul fondurilor suverane de dezvoltare si investitii - dezvoltarea si finantarea din fonduri proprii si din fonduri atrase, de proiecte de investitii rentabile si sustenabile, de proiecte de investitii rentabile si sustenabile, in diverse sectoare economice, prin participarea directa ori prin intermediul altor fonduri de investitii sau al unor societati de investitii, singure sau impreuna cu alti investitori institutionali sau privati, inclusiv prin participarea in parteneriate public – private, cat si administrarea activelor financiare proprii, in vederea obtinerii de profit. De asemenea, prin aceeasi OUG se defineste forma legala - persoane juridice romane ale caror conditii de organizare si functionare se stabilesc prin Hotarare a Guvernului si care se infiinteaza si functioneaza ca societati pe actiuni, in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, ale prezentei ordonante de urgenta, precum si a actelor constitutive ale Fondurilor. Noua OUG defineste si capitalul social – astfel, statul poate aporta bunuri mobile si imobile, inclusiv numerar, la capitalul social al fiecarui fond. Bunurile mobile si imobile aportate de statul roman la capitalul social initial trec din domeniul privat al statului in proprietatea fiecarui fond, la data inmatricularii la Registrul Comertului. Incadrarea societatilor, ale caror actiuni urmeaza sa faca parte din capitalul social al fiecarui fond, in categoria societatilor de interes strategic se efectueaza prin Hotarare a Guvernului, pe baza propunerilor transmise de autoritatile publice tutelare.
In ceea ce priveste strategia investitionala, ministrul Finantelor Publice, Eugen Teodorovici, a declarat la Palatul Victoria, dupa finalizarea sedintei, ca prin OUG s-a stabilit ca strategia fiecarui fond se elaboreaza de catre directorat, se avizeaza de consiliul de supraveghere si se aproba de catre adunarea generala a actionarilor (AGA), in baza unor linii directoare aprobate in prealabil prin Hotarare a Guvernului. Si din punct de vedere al guvernantei, prin OUG s-a mai stabilit ca fondurile sunt administrate in sistem dualist de catre un consiliu de supraveghere si un directorat, in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Membrii Consiliului de Supraveghere sunt desemnati de AGA pe cinci ani, cu drept de reinnoire si in conformitate cu criteriile stabilite in Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 111/2016, cu modificarile ulterioare.
In fine, dar nu in ultimul rand, OUG stipuleaza ca, prin activitatea FSDI, vor fi sustinute finantari ale intreprinderilor in diverse etape ale dezvoltarii, indirect, prin fonduri dedicate, indiferent de structura actionariatului, daca si numai daca aceste intreprinderi sunt relevante pentru un anumit sector economic/industrial; finantari ale companiilor romanesti de importanta strategica (dezvoltarea sectoarelor-cheie, in care companiile romanesti au sansa de a obtine un avantaj competitiv la nivel global); investitii in industrie; investitii in proiecte de infrastructura; finantari ale start-up-urilor si ale intreprinderilor intr-un stadiu incipient de dezvoltare; creari de locuri de munca in mod durabil, prioritar geografic in zonele cu dezvoltare mai putin avansata si prioritar economic in sectoarele cu potential ridicat de crestere economica; stimulari ale inovatiei si a noilor tehnologii; dezvoltarea capitalului uman si social pe termen lung; cresterea competitivitatii economiei romanesti; urmarirea strategiei energetice; pietele de capital.
„Prin infiintarea fondurilor suverane de dezvoltare si investitii, se are in vedere crearea unor vehicule de investitii financiare (intermediere financiara) in actiuni/participatii in proiecte/companii profitabile, segment neacoperit in prezent pe piata financiara din Romania, care, pe de o parte, sa aiba un rol multiplicator in economie, pentru o dezvoltare sustenabila si, pe de alta parte, sa catalizeze/mobilizeze resurse financiare disponibile catre sectorul real si proiecte profitabile”, se mai arata in comunicatul MFP.
Fondurile suverane – organizate ca societati pe actiuni
In interventia sa de la finalul sedintei Guvernului, ministrul de resort, Eugen Orlando Teodorovici, a mai subliniat: "Am aprobat o ordonanta de urgenta pentru a face primul pas catre un obiectiv fundamental, obiectiv care a fost mentionat in programul nostru de guvernare, iar conform recomandarii Curtii Constitutionale, Guvernul a decis sa faca acest demers in doua etape, prima etapa fiind aceea de a crea cadrul primar general in baza caruia sa se poata crea astfel de instrumente financiare. Fiecare fond suveran, pentru ca vorbim de o ordonanta de urgenta pentru crearea unui cadru legal pentru instituirea mai multor fonduri suverane, de la caz la caz, va asigura Romaniei investitii rentabile si sustenabile in zonele in care se dezvolta sau in care este nevoie de dezvoltare, de investitii”.
Potrivit ministrului Finantelor Publice,  fondurile suverane de dezvoltare si investitii vor contribui decisiv la dezvoltarea economiei Romaniei prin asigurarea unei surse alternative de finantare pentru investitiile importante din infrastructura, industrie sau piete de capital, in timp ce „forma legala de organizare a acestor fonduri suverane este cea de societati romanesti pe actiuni, in conditiile de organizare si functionare pe care le vom stabili separat, prin Hotarari de Guvern. Fondurile vor fi administrate in sistem dualist de catre un consiliu de supraveghere si un directorat, in conformitate cu prevederile Legii nr. 31/1990. Membrii consiliului de supraveghere sunt desemnati de catre adunarea generala a actionarilor pe timp de cinci ani. Acestia trebuie sa indeplineasca urmatoarele criterii de selectie: expertiza in domeniul financiar-bancar necesara indeplinirii responsabilitatilor specifice fondurilor suverane, experienta in administrarea de societati, integritate profesionala, buna reputatie, cunostinte, aptitudini si experienta adecvate complexitatii activitatii specifice fondurilor suverane”.
Conform declaratiilor ministrului, „primii membri ai consiliului de supraveghere se numesc temporar de catre actionari, Ministerul de Finante, prin ordin al conducatorului autoritatii publice centrale care reprezinta statul ca actionar, iar consiliul de supraveghere numeste directoratul pana la numirea noilor membri ai consiliului de supraveghere si ai directoratului, pentru o perioada care sa nu depaseasca 18 luni, iar mandatul primilor membri ai consiliului de supraveghere si ai directoratului va avea ca obiectiv organizarea activitatii fondurilor suverane”.
„Instrainarea sau achizitia de catre fiecare fond a unor actiuni sau unor alte active nu se supune prevederilor OUG nr. 98/1997 privind privatizarea societatilor comerciale aprobate prin Legea nr. 44/1998 cu modificarile si completarile ulterioare si nici prevederilor Legii nr. 137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii, cu modificarile si completarile ulterioare, intrucat scopul acestor fonduri nu-l reprezinta activitatea de privatizare, ci efectuarea de investitii financiare in nume si cont propriu, dezvoltarea si finantarea de proiecte de investitii rentabile si sustenabile, inclusiv prin participarea in parteneriate public-private, precum si administrarea activelor financiare proprii in vederea obtinerii de profit”, a aratat ministrul Finantelor Publice
Fiind intrebat daca in forma OUG adoptata de Guvern este cuprinsa obligativitatea pentru companiile din fond de a respecta prevederile OUG nr. 109 privind managementul corporativ, Eugen Teodorovici a confirmat ca „este prevazuta aceasta obligativitate, tocmai pentru ca regulile de guvernanta corporativa sa fie respectate”.
Dezbaterea publica a durat sase zile
Ministerul Finantelor a pus in dezbatere publica, la data de 9 noiembrie 2018, proiectul de OUG care constituie cadrul pentru infiintarea FSDI, invocand „o situatie extraordinara, a carei reglementare nu poate fi amanata, impunandu-se adoptarea de masuri imediate pe calea ordonantei de urgenta”.
Anterior, in luna iulie 2018, Curtea Constitutionala a Romaniei a admis toate sesizarile formulate de partidele din opozitie si de presedintele Klaus Iohannis cu privire la Legea de infiintare a Fondului Suveran de Dezvoltare de Investitii (votata de Parlament), motivand ca un astfel de fond trebuie infiintat prin Hotarare de Guvern, nu printr-un act normativ adoptat de cele doua camere legislative. Pentru a descarca proiectul de OUG in forma propusa de MFP, privind stabilirea cadrului de infiintare si functionare a FSDI, cu expunerea de motive (la finalul documentului), click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter