RO EN
Košík je prázdný

GUVERN: Noi proceduri pentru absorbtia fondurilor UE

In sedinta de vineri, 23 martie 2012, Guvernul a aprobat un set de reglementari in scopul cresterii gradului de absorbtie a fondurilor structurale si de coeziune, informeaza un comunicat al Executivului. In acest sens, s-au adoptat, printr-o hotarare, normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 64/2009 privind gestionarea financiara a instrumentelor structurale si utilizarea acestora pentru obiectivul convergenta. "Actul normativ adoptat este extrem de important din cel putin doua puncte de vedere: introduce reguli foarte clare, foarte stricte, aplicabile tuturor institutiilor responsabile de absorbtia fondurilor europene, precum si reglementari referitoare la acordarea si retragerea prefinantarilor si acordarea si retragerea finantarilor pentru proiectele europene”, a declarat, la finalul sedintei, ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban. Oficialul a mai precizat ca noul act normativ constituie rezultatul activitatii unui grup de lucru format in luna decembrie 2011 si care include reprezentanti ai tuturor institutiilor implicate in gestionarea fondurilor comunitare. "Actul normativ preia in mare parte reglementarile Ordinului Ministerului Finantelor Publice nr. 2548/2009 si introduce o serie de prevederi menite sa imbunatateasca fluxurile financiare la nivelul beneficiarilor, precum si sa-i responsabilizeze pe acestia in privinta respectarii termenelor de implementare a proiectelor - termene asumate prin graficul de depunere a cererilor de rambursare aferent contractului de finantare. Dat fiind faptul ca au fost deja luate masuri ca autoritatile de management sa efectueze rambursarile de cheltuieli in termen de 45 zile (perioada prevazuta in OUG nr.64/2009), iar prevederile nou-promovate pot contribui la imbunatatirea fluxului de numerar (cash-flow) la nivelul proiectelor, promovarea acestui act normativ va contribui la imbunatatirea gradului de absorbtie a instrumentelor structurale", se mai arata in comunicat.
Facilitati pentru beneficiarii de finantare europeana
In continuare, ministrul Afacerilor Europene a prezentat cele mai importante elemente de noutate introduse de actul normativ. Astfel, in ceea ce priveste imbunatatirea fluxurilor financiare la nivelul beneficiarilor, actul normativ introduce diverse reglementari, cum ar fi:
- reducerea cotei de recuperare a prefinantarii din cererile de rambursare depuse, de la nivelul de 30% la o cota cel putin egala cu cea conform careia s-a acordat prefinantarea la nivelul proiectului;
- pentru beneficiarii aflati sub incidenta ajutorului de stat/de minimis, care sunt obligati sa depuna garantii in vederea obtinerii prefinantarii, s-a creat posibilitatea ca aceasta garantie sa poata fi diminuata pe masura ce este recuperata prefinantarea. Aceasta modificare va permite beneficiarului sa-si imbunatateasca fluxurile financiare, mai ales daca garantia este constituita de un depozit colateral;
 - majorarea cotei maxime de acordare a prefinantarii de la 10% la 20% pentru proiectele care au integral finantare nerambursabila si pentru cele care au o valoare eligibila mai mica de un milion de lei. Aceasta masura a fost luata avand in vedere ca, pentru implementarea acestor tipuri de proiecte, cota de 10% necesara prefinantarii era insuficienta pentru a asigura inceperea derularii activitatilor.
De asemenea, actul normativ include unele reglementari menite sa impuna beneficiarilor rigoare in stabilirea si desfasurarea activitatilor proiectului. In acest sens, hotararea aprobata vineri stabileste obligativitatea ca, prin contractul/decizia de finantare, beneficiarul sa isi asume un calendar/grafic de depunere a cererilor de rambursare pe toata durata de implementare a proiectului, calendar care sa poata fi modificat de maximum trei ori. Sunt exceptate de la aceasta limitare proiectele cu o valoare totala mai mare de 50 de milioane de lei si a caror implementare presupune incheierea a mai mult de trei contracte de achizitie publica (potrivit contractului/deciziei/ordinului de finantare), proiecte in cazul carora limitarea este stabilita la un numar cel mult egal cu numarul contractelor de achizitie publica necesare implementarii. Trebuie mentionat, de asemenea, ca modificarile introduse de hotararea adoptata nu vor avea impact bugetar, contribuind exclusiv la imbunatatirea mecanismelor financiare stabilite pentru implementarea programelor operationale finantate din instrumente structurale. La randul sau, purtatorul de cuvant al Guvernului, Dan Suciu, a anuntat ca modificarile adoptate fac parte dintr-un set mai larg de reglementari care va fi avizat de Guvern in perioada urmatoare, pentru cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene.
Modificari la atribuirea contractelor de achizitie publica
In aceeasi sedinta, Executivul a modificat reglementarile referitoare la atribuirea contractelor de achizitie publica, in sensul responsabilizarii si sanctionarii autoritatilor contractante atunci cand se constata intarzieri in incheierea contractelor autoritatilor respective, dupa cum a subliniat Cristina Traila, presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice (ANRMAP). Potrivit presedintelui acestei institutii, de acum inainte autoritatile contractante trebuie sa incheie contractele de achizitie publica in cel mult 7 zile calendaristice de la expirarea termenelor de asteptare prevazute de lege, dupa anuntarea rezultatului procedurii de atribuire: „Autoritatea contractanta nu are dreptul sa intarzie cu mai mult de 7 zile calendaristice incheierea unui contract sau acord-cadru de achizitie publica”. Hotararea de guvern introduce, de asemenea, o prevedere expresa potrivit careia autoritatile contractante au obligatia de a notifica ANRMAP cu privire la contractele atribuite, in cel mult 48 de ore de la data incheierii contractului de achizitie publica sau a acordului-cadru. Presedintele ANRMAP a precizat ca modificarile respective au ca obiective sporirea gradului de transparenta a procesului de achizitie publica si evitarea intarzierilor majore in implementarea proiectelor de investitii, respectiv in cheltuirea fondurilor publice alocate, inclusiv a celor comunitare. De asemenea, ofertantul care se considera lezat in dreptul sau de un astfel de comportament poate transmite o sesizare oficiala catre ANRMAP", a mai subliniat Cristina Traila. In ceea ce priveste sanctiunile pe care le risca autoritatile contractante, presedintele ANRMAP a mentionat ca acestea sunt prevazute in Ordonanta de Urgenta 34/2006, amenda maxima fiind de 40.000 de lei. Informatii suplimentare, la www.gov.ro

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter