La un an de la debutul pandemiei, in topul prioritatilor consumatorilor de la nivel global se afla preturile accesibile (32%) si sanatatea (25%), devansand teme precum planeta (17%), societatea (14%) si experientele personale (12%). In prezent, consumatorii sunt mai preocupati decat in urma cu patru luni de sanatatea lor, de familie si de viitorul lor, potrivit celei de-a sasea editii a EY Future Consumer Index, un studiu realizat pe un esantion de 14.500 de consumatori din 20 de tari, in intervalul ianuarie - februarie 2021.
Consumatorii sunt tot mai ingrijorati de sanatatea familiei lor, de accesul la necesitatile de baza, finantele personale si libertatile fundamentale
Procentul celor care cred ca vor trai inca un an cu teama provocata de pandemia de COVID-19 a crescut de la 37% (octombrie 2020) la 40% (februarie 2021), in pofida aparitiei vaccinurilor.
Studiul constata de asemenea ca, din cauza pandemiei, oamenii sunt tot mai ingrijorati de sanatatea familiei lor, de accesul la necesitatile de baza, de finantele personale si libertatile fundamentale. Nivelul de ingrijorare este insa diferit la nivel global. Respondentii din India si Brazilia au fost in mod constant mai preocupati de toate aceste aspecte (peste 90% dintre consumatori) de-a lungul pandemiei, in timp ce oamenii din alte tari sunt acum mai ingrijorati in privinta sanatatii familiei lor decat erau in urma cu patru luni (crestere de 4% in SUA si de 5% in Japonia). Respondentii din China si Germania au declarat ca sunt tot mai preocupati de situatia lor financiara (crestere de 4%) si de libertatea de a se bucura de viata (crestere de peste 10%) fata de octombrie 2020.
In acest context, aproape jumatate dintre consumatori (48%) considera ca viata dupa perioada de vaccinare va fi mai buna decat cea de dinainte de pandemie, in timp ce 36% cred ca pandemia provocata de COVID-19 a accelerat schimbarile pe care doreau sa le faca de mult: mutarea in afara oraselor, mai multe cumparaturi online, mai multa importanta acordata sanatatii, preturilor accesibile si sustenabilitatii. Avand in vedere aceste date, companiile trebuie sa inteleaga incotro se indreapta consumatorii si sa fie mai curajoase in accelerarea transformarii lor, regandindu-si afacerile in functie de cum traiesc oamenii, nu de ceea ce cumpara.
Atitudinea fata de vaccinarea impotriva COVID-19 difera intre zonele geografice si categoriile de venituri
Majoritatea respondentilor la nivel global (91%) intentioneaza sa se vaccineze, dar 25% au declarat ca au „retineri”, iar 9% nu intentioneaza sa faca acest lucru. Procentul ultimei categorii creste pana la 15% in SUA si pana la 19% in Franta, dar scade la 3% in China, 5% in Brazilia si 6% in Regatul Unit. Printre principalele motive care alimenteaza aceasta atitudine la nivel global se numara preocuparile legate de posibilele efecte secundare (29%) si neincrederea in siguranta vaccinurilor (19%).
Opiniile cu privire la vaccin sunt polarizate si intre consumatorii cu venituri mari si cei cu venituri mici si se leaga cu increderea in institutii. Potrivit studiului global, doar 43% dintre respondentii cu venituri mici intentioneaza sa se vaccineze imediat ce au aceasta posibilitate fata de 54% dintre respondentii cu venituri mari. Este posibil ca aceasta situatie sa fie rezultatul faptului ca 37% dintre respondentii cu venituri mici au mai putina incredere sau deloc in autoritati, fata de 28% in cazul respondentilor cu venituri mari.
In pofida acestei reticente, majoritatea respondentilor (56%) ar fi mai dispusi sa cumpere din magazinele care impun angajatilor sa se vaccineze, iar 48% dintre respondenti considera ca cei care refuza vaccinarea se comporta egoist.
Majoritatea consumatorilor vor acorda prioritate preturilor accesibile sau sanatatii
Dupa pandemie, preturile accesibile (32%) si sanatatea (25%) vor ramane prioritati pentru consumatori atunci cand fac cumparaturi. Aceasta atitudine este in linie cu raspunsurile colectate in iunie 2020, cand 30% dintre respondenti au declarat ca vor acorda mai multa atentie preturilor accesibile si 26% sanatatii, decat sustenabilitatii, impactului social si experientelor personale.
- Preturi accesibile. Peste jumatate dintre respondenti (58%) intentioneaza sa fie mai atenti si mai prudenti pe termen lung cu cheltuielile lor si 63% au declarat ca pretul va fi cel mai important criteriu de achizitie pentru ei in urmatorii trei ani.
- Sanatate. 57% dintre respondenti isi doresc sa faca alegeri mai sanatoase pe termen lung in ceea ce priveste achizitiile de produse, iar 43% au declarat ca sanatatea sau „ce este bine pentru mine” va reprezenta cel mai important criteriu de achizitie in urmatorii trei ani. 62% sunt dispusi sa isi puna la dispozitie datele cu caracter personal pentru a obtine recomandari de produse mai sanatoase.
- Sustenabilitate. 49% dintre respondenti vor acorda prioritate mediului si schimbarilor climatice prin modul in care traiesc si prin produsele pe care le achizitioneaza. Pentru 26%, sustenabilitatea va fi cel mai important criteriu de achizitie in urmatorii trei ani.
- Impactul social. 56% vor fi mai dispusi sa cumpere de la companiile care ii asigura ca activitatea lor are un impact pozitiv asupra societatii, 38% vor cumpara mai mult de la organizatii cu impact pozitiv in societate, chiar daca produsele sau serviciile lor sunt mai scumpe, iar 69% considera ca marcile cunoscute trebuie sa schimbe lumea in bine.
- Experiente. 37% vor fi mai putin inclinati sa se implice in experiente in afara casei (de exemplu, sa mearga la bar, la cinema) pe fondul preocuparilor legate de sanatate si siguranta, iar 76% si-au schimbat modul in care se distreaza.
Cristian Carstoiu, Partener, Consultanta, EY Romania: „Avand in vedere ca programul de vaccinare progreseaza diferit in intreaga lume, consumatorii nu par sa-si fi schimbat preferintele de achizitie - accesibilitatea si sanatatea ocupa inca pozitiile de top. In timp ce multi au fost afectati financiar, accentul pe alegeri sanatoase (prezent inainte de pandemie si pana astazi) pare sa ramana si va influenta sortimentele si mixul lanturilor de aprovizionare ale retailerilor. Mai mult, trei sferturi dintre respondenti au mentionat ca si-au schimbat modul in care se relaxeaza (mai putin timp in restaurant, baruri, la film etc.) si vedem, de asemenea, o crestere a bauturilor fara alcool / cu continut scazut de alcool in obiceiurile de consum, in special in Asia de Sud-Est, dar mai nou, si in Europa.”
Pandemia provocata de COVID-19 a modificat comportamentele consumatorilor si a facut mai mult decat sa incurajeze „consumul de acasa” prin intermediul comertului electronic. Consumatorii isi construiesc acum intregul lor stil de viata in jurul locuintelor lor, acestea fiind locul unde muncesc, se distreaza si se mentin sanatosi. Peste jumatate dintre respondenti (56%) planuiesc sa se mentina in forma acasa dupa trecerea pandemiei, in timp ce o treime (33%) intentioneaza sa isi schimbe electrocasnicele si mobilierul si 30% spera sa lucreze mai mult de acasa in viitor.