Marti, 15 decembrie a.c., centrul de conferinte Platinum Grand Ballroom din cadrul complexului hotelier Howard Johnson Grand Plaza – Bucuresti a gazduit o conferinta specializata, avand ca tema prezentarea industriei aluminiului din Grecia. Evenimentul, organizat de Ambasada Republicii Elene din Romania, s-a aflat la a treia editie si a reunit numerosi reprezentanti ai companiilor implicate in productia/furnizarea de profile din aluminiu pentru executia de tamplarie, fatade cortina si alte aplicatii, respectiv directori ai firmelor partenere. In deschiderea lucrarilor, Ioannis Paschalis – consilier al Ministerului Economiei si Comertului din cadrul Ambasadei Greciei – s-a referit la cateva aspecte fundamentale cu privire la relatiile de afaceri romano-elene, subliniind faptul ca, inca de la inceput, acestea s-au desfasurat pe baze reciproc-avantajoase, contribuind la dezvoltarea celor doua tari. Similitudinile intre situatia politico-economica din Romania si cea specifica Greciei, precum si posibilele solutii de rezolvare a problemelor comune au fost reiterate de Excelenta Sa Georgios D. Poukamissas, ambasadorul Republicii Elene la Bucuresti, care a aratat ca "dezvoltarea schimburilor comerciale dintre Grecia si Romania este continua, accelerandu-se in ultimii 16 ani. Pentru producatorii eleni, piata romaneasca reprezinta una dintre cele mai interesante zone de export, desi cea mai mare parte din schimburile comerciale intre cele doua state este constituita de activitatea investitorilor greci in Romania, care fie importa materii prime sau semifabricate din Grecia, fie exporta produse finite catre piata elena".
Productia/prelucrarea aluminiului – al V-lea sector industrial din Grecia
Simpozionul sustinut de Ellie Ganakou, director general al Asociatiei Producatorilor de Aluminiu din Grecia (Εllenik Εnose Αloyminioy – EEA), a abordat evolutia pietei specifice, suscitand interesul celor prezenti. De asemenea, reprezentanta organizatiei patronale a precizat faptul ca, pentru urgentarea implementarii marcajului CE la nivelul producatorilor romani de ferestre si fatade cortina, se impune colaborarea intre PPTT si EEA, asociatia elena avand expertiza necesara abordarii subiectului referitor la derularea procedurilor de atestare a conformitatii. "Sectorul industrial ce presupune fabricarea si prelucrarea aluminiului reprezinta unul dintre cele mai dinamice domenii economice din Grecia, firmele specializate avand o experienta de peste 60 de ani. Bransa specifica reuneste mai mult de 8.000 de companii (IMM sau intreprinderi mari), dintre care numeroase firme sunt implicate in domeniul tamplariei si peretilor cortina. Acestea au 40.000 de angajati, cifra de afaceri totala din anul 2008 depasind 4 miliarde euro. Din punct de vedere al dinamicii, industria elena a aluminiului reprezinta al V-lea sector economic (ca dimensiune), exportul avand o cota de 6,6% din livrarile totale de produse directionate spre pietele-tinta din afara Greciei. Intrucat se realizeaza materiale cu valoare adaugata mare, contributia la formarea PIB nu este neglijabila, iar pe plan european industria de fabricare a aluminiului se situeaza in topul primelor 7 domenii similare din alte state membre ale UE. Dezvoltate pe verticala, operatiunile specifice implica atat extragerea bauxitei, cat si realizarea de produse finite, certificate si recunoscute pe plan international. Cresterea continua din ultimul deceniu a rezultatelor financiare nu a fost intrerupta de efectele recesiunii mondiale, cele mai recente date statistice indicand o sporire medie de 7% pe an in ceea ce priveste materialele semifabricate. Din punct de vedere al competitivitatii, se inregistreaza o majorare anuala de circa 8% a exportului efectuat in mai mult de 60 de tari din intreaga lume. De altfel, societatile specializate au deschis unitati de productie in Marea Britanie, Germania, Romania, Bulgaria, Albania, Serbia, Bosnia-Hertegovina, statele Africii de Nord si ale regiunii Golfului Persic etc., iar centrele de distributie/comercializare sau birourile de reprezentare s-au extins pe toate continentele", a precizat Ellie Ganakou.
Productie de 152.000 tone de profile extrudate in 2008
Informatiile prezentate de directorul general al EEA indica o expansiune fara precedent a industriei aluminiului din Grecia in anul 2008, companiile specializate avand toate sansele de a rezolva cu succes problemele generate de recesiunea economica actuala. "Datele certificate de oficialitatile din Atena arata ca, anul trecut, s-au extras circa 1,8 milioane tone de bauxita (din care 22% s-au furnizat la export), celelalte niveluri cantitative fiind: 760.000 tone de alumina, in conditiile utilizarii la maximum a capacitatilor existente (58% export); 161.000 tone de aluminiu primar (45% export), 191.000 tone de produse laminate/roluite (81% export), respectiv 152.000 tone de sisteme extrudate (45% export). In ceea ce priveste structura productiei de elemente semifabricate (realizate de firmele specializate in prelucrarea aluminiului), profilele extrudate au avut o pondere de 43%, in timp ce materialele laminate au constituit 53% din total. Diferenta (4%) reprezinta cota cablurilor din aluminiu. Produsele laminate (folii sau role) se folosesc cu succes in industria transporturilor, in sectorul de constructii (pentru lucrari de infrastructura) si in industria sistemelor de ambalare, iar sistemele extrudate sunt utilizate la executia de ferestre, usi, fatade cortina, precum si in sectorul auto (profilele industriale). Companiile elene realizeaza sisteme binecunoscute si certificate la nivel mondial si coopereaza cu birouri de arhitectura si antreprenori implicati in dezvoltarea proiectelor ample in intreaga lume. Capacitatea totala a acestora este de circa 300.000 de tone/an, fiind instalate peste 45 de linii de extrudare moderne. Experienta specialistilor eleni este relevanta, acestia acordand servicii de consultanta specifice fiecarei activitati din domeniu: de la productie si managementul resurselor umane, pana la executie si controlul calitatii. Dintre propunerile de colaborare cu partenerii din Romania, am identificat si propunem cateva actiuni interesante in acest sens, cum ar fi: documentarea in vederea aplicarii marcajului CE (mai ales din punct de vedere al acordarii ITT in cascada si derularii procesului FPC), emiterea de licente firmelor ce doresc sa fie atestate conform standardelor Qualicoat, Qualanod etc., crearea unor initiative nationale comune pentru promovarea programelor de reabilitare termica a imobilelor existente (ce vizeaza si instalarea de ferestre termoizolante avand ca scop fina majorarea eficientei energetice), infiintarea unor asociatii de firme (tip joint-venture) care sa activeze pe pietele locale si sa se extinda in zonele emergente, cooperarea cu privire la protectia proprietatii modelelor industriale, pentru a limita comercializarea de produse copiate si contrafacute, importate din tari ce nu fac parte din Uniunea Europeana (cu precadere state din zona asiatica) etc.", a adaugat Ellie Ganakou.
Sistemele din aluminiu fabricate in Grecia, promovate pe plan local inca din anii '90
La finalul intrevederii de afaceri, reprezentantii conducerii unor companii ce au capital elen si activeaza pe piata autohtona au prezentat cateva aspecte legate de modul in care si-au promovat produsele in tara noastra. "Inca din 1994, am facut primele prezentari ale sistemelor grecesti din aluminiu in Romania, reusind sa impunem ideea ca aceste produse au proprietati similare celor realizate in Italia sau Germania. Principalul scop al demersului nostru este reprezentat de promovarea industriei elene de profil si consider ca, impreuna cu ceilalti colegi, am reusit ca seriile descrise in cataloagele tehnice proprii sa fie acceptate pe scara larga atat de arhitecti, cat si de oficiali ai companiilor colaboratoare", a precizat Michalis Sotiriou, director general al Alumil Rom Industry SA. La randul sau, Daglaras Athanasopoulos, director general al Profilco Ro, a mentionat faptul ca, desi compania pe care o reprezinta nu este una dintre cele mai importante din Grecia, incepand cu anul 1994 si-a reunit eforturile cu cele ale conducerii Alumil pentru a "deschide drumul industriei elene a aluminiului in Romania". Ulterior, Dimitrios Pachynakis, administrator al Etem Systems, a prezentat, pe scurt, cateva proiecte relevante la care s-au folosit sistemele Etem, indicand si faptul ca, pentru a se alinia noilor cerinte ale pietei, societatea pune la dispozitia partenerilor sai si seria din PVC Etem Q60, cu patru camere. De asemenea, oficialul firmei a anuntat faptul ca, in pofida recesiunii, vanzarile la nivel de grup au totalizat 158,7 milioane de euro in 2008. Intrunirea s-a incheiat cu alocutiunea directorului general al societatii Exalco, Dimitris Michailidis, care a concluzionat: "Compania noastra este prezenta in Romania din anul 2003, fiind una dintre ultimele societati elene de profil care au ales sa reprezinte pe aceasta piata sectorul de aluminiu din Grecia. Consideram ca Romania are, in continuare, un potential deosebit de dezvoltare si, daca relatiile bilaterale din mediul de afaceri vor fi caracterizate de corectitudine si respect reciproc, vom putea sa ne desfasuram in continuare, cu succes, activitatea". Informatii suplimentare, la www.aluminium.org.gr
Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.