Valoarea fondurilor guvernamentale alocate pentru infrastructura la nivel mondial s-a dovedit a fi insuficienta pentru sustinerea sectorului constructiilor si a firmelor din domeniu. Conform unui raport intocmit de compania de consultanta Deloitte, acest deficit ar putea fi din ce in ce mai dificil de acoperit, in conditiile in care recesiunea globala si restrictiile de pe piata creditarii au marcat dramatic mecanismele de finantare pentru proiecte de infrastructura.
Analistii sunt de parere ca aceste probleme ar putea fi rezolvate numai daca sectorul public va implementa metode inovatoare de finantare si solutii flexibile prin care sa se adapteze la mediul in schimbare. In acest context, Ministerul Transporturilor isi propune sa dezvolte 2.000 de kilometri de autostrazi pana in 2013, in conditiile in care un kilometru de autostrada presupune investitii de aproximativ 5 milioane de euro. In acelasi timp, nevoia de astfel de lucrari si in alte domenii este la fel de mare, costurile totale fiind aproape imposibil de finantat prin fonduri publice și europene. "Intr-o tara
aflata in curs de dezvoltare cum este Romania, nevoia infrastructur
ii se resimte cu atat mai puternic
, iar fondurile publice disponibile pentru astfel de lucrari sunt mult mai mici.
Mentionez ca termenul generic
de «infrastructura
» nu se refera doar la transport, ci include o multitudine de facilitati de utilitate publica (sisteme de canalizare, de iluminat, de management al deseurilor, facilitati de divertisment, sport si petrecere a timpului liber, institutii de invatamant, spitale, inchisori, etc)
", a declarat George Mucibabici, presedinte al Deloitte Romania. O solutie propusa de experti este finantarea publica in parteneriat cu sectorul privat (PPP), model deja traditional in economiile mature. "Initiativele de acest fel lansate recent in Romania (unele deja concretizate prin contracte) reprezinta un semnal
pozitiv in acest sens", a precizat reprezentantul companiei. Cateva proiecte care vor fi realizate prin PPP la nivel national sunt Aeroportul Bacau, autostrada Bucuresti-Brasov,
soseaua de centura
si parcarile subterane din Capitala etc. Informatii suplimentare, la www.deloitte.ro