RO EN
Košík je prázdný

CARTEA ALBA a Constructiilor: 35 de propuneri pentru reabilitarea sectorului

Liderul pietei locale de produse chimice pentru constructii - BASF Romania -, alaturi de alte companii membre ale grupului de lucru "Constructii & Infrastructura" din cadrul Camerei Franceze de Comert si Industrie in Romania (CCIFER), a lansat, recent, 35 de propuneri prin care acest sector isi poate recapata dinamica din perioada anterioara recesiunii, angrenand, in acelasi timp, deblocarea investitiilor si dezvoltarea altor sectoare pentru care infrastructura este un catalizator. Aceste propuneri sunt integrate in Cartea Alba a Constructiilor, in patru sectiuni considerate de grupul de lucru ca fiind prioritare, respectiv: proiectele din sectorul public, proiectele pentru un sector privat solid si durabil, proiecte in parteneriat public-privat si formare profesionala.
"Pentru a creste cu 20% eficienta energetica in domeniul constructiilor pana in 2020, obiectiv pe care Romania si l-a asumat alaturi de celelalte state membre UE, pasii sunt cat se poate de clari: proiectele de constructii trebuie sa abordeze integrat anveloparea, sistemul de incalzire, instalatiile, ventilatia, iluminatul si producerea energiei. Cooperarea dintre autoritati si auditorii energetici pentru definirea tintelor de eficienta energetica trebuie sa fie constanta. Criteriul de selectie pentru solutia tehnica trebuie sa fie fundamentat pe baza unui raport cost/ beneficiu pe termen mediu si lung si nu pe criteriul «pretului celui mai scazut». Acestea sunt doar cateva dintre obiectivele pentru care, in prezent, mediul de afaceri poate oferi atat tehnologia necesara, cat si expertiza tehnica. Aceste obiective trebuie, insa, asumate si promovate de catre autoritati cu viziune pe termen lung", a declarat Daniel Ramba, Account Manager, Sales Eastern Europe in cadrul BASF, unul dintre expertii care au contribuit la elaborarea Cartii Albe a Constructiilor.
 
Printre propunerile mediului de afaceri se regasesc:
•      reformarea procesului de achizitii publice, prin masuri precum realizarea caietului de sarcini de catre o entitate privata, impartiala si specializata, independenta de autoritatea publica; profesionalizarea comisiilor de evaluare a ofertelor; descurajarea contestatiilor abuzive; utilizarea cu prioritate a criteriului «celui mai bun raport calitate-pret» si nu a criteriului «celui mai scazut pret», tinand cont de factori de evaluare ce privesc riscul financiar sau judiciar; asigurarea independentei inginerului supervizor;
•      incurajarea utilizarii produselor si materialelor care respecta standardele de calitate europeana. In plus, este necesar controlul materialelor pe parcursul diferitelor etape de instalare pe santier de catre experti independenti, pentru a se asigura ca toate normele in vigoare sunt respectate;
•      aplicarea unui sistem obiectiv de certificare a companiilor, care sa ateste competentele si capacitatea de executie a acestora, precum si respectarea legii si a conditiilor pietei;
•      publicarea unei «liste negre» cu companii contractante care au fost eliminate din cadrul unor contracte de achizitii publice, fie pentru ca nu si-au respectat angajamentele asumate, fie pentru ca le-au executat defectuos;
•      eliminarea clauzelor abuzive din contractele de achizitie publica si introducerea unor prevederi care sa specifice clar termene si sanctiuni, atat pentru prestatori, cat si pentru beneficiarii autoritati publice. Acest lucru ar elimina, de exemplu, situatiile in care platile catre prestatori sunt intarziate sau programate arbitrar, contrar prevederilor contractului, chiar daca facturile sunt aprobate;
•      utilizarea unor definitii clare in contracte care sa nu lase loc interpretarilor si corelarea clauzelor contractuale FIDIC cu legislatia achizitiilor publice;
•      in cazul unei asocieri, liderul de consortiu sa nu mai aiba o pozitie dominanta asupra resurselor financiare dedicate proiectului, iar autoritatile contractante sa poata face plati catre fiecare dintre membrii asocierii;
•      crearea unei noi legi a subcontractarii in sectorul privat, pentru a permite companiilor subcontractante sa initieze o actiune directa in justitie impotriva beneficiarului final al lucrarilor, daca acesta nu si-a respectat angajamentele pentru plata serviciilor prestate, ar asigura un cadru competitiv si ar permite echilibrarea raporturilor juridice intre antreprenori si subcontractanti.
Reformele si cadrul normativ actualizat trebuie completate cu metode si modele de formari profesionale adecvate, atat pentru functionarii publici, cat si pentru angajatii din companiile implicate. In acest sens, sistematizarea stagiilor de practica in companii sau in institutii publice, precum si organizarea de formari profesionale si specializari pentru functionarii publici, reprezinta aspecte fundamentale pentru reabilitarea sectorului constructiilor si infrastructurii pe termen lung.
Pentru a descarca varianta integrala a Cartii Albe a Constructiilor, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter