RO EN
السلة فارغة

TERAPLAST: 125 de ani de progres, inovatie, evolutie, transformare si continuitate

125 de ani inseamna aproape cinci generatii. Pentru un tanar, acum 125 de ani inseamna vremea stra-strabunicului. Istoria Grupului TeraPlast isi are originile in 1896, odata cu infiintarea atelierului de prelucrare a placilor ceramice de catre mesterul sas Walter Schuster. Mesterul, cu spirit antreprenorial, si-a dezvoltat afacerea avand viziune spre dezvoltare, construind incet unul dintre pilonii de baza in traditia care s-a pastrat pana astazi. De-a lungul timpului, i s-au alaturat ucenici care petreceau intre 4 si 5 ani invatand tainele prelucrarii produselor din lut. Apoi, Walter Schuster a infiintat, in asociere cu alti antreprenori ai acelor vremuri, Fabrica de sobe din lut, transformata in perioada interbelica in Fabrica de sobe si produse ceramice din Bistrita, apoi in Fabrica de teracota. A functionat si ca sectie a Sanex Cluj si a fost integrata in Intreprinderea de Materiale de Constructii (IMC) Bistrita, divizata in 1990. TeraPlast a luat fiinta prin preluarea sectiei de teracota si a sectiei de prelucrare a maselor plastice din fosta IMC Bistrita. Noua companie includea si angajatii celor doua sectii, asigurand astfel continuitate in zona operationala, de cercetare si dezvoltare.
 
Productia de mase plastice a pornit in cadrul Intreprinderii de Materiale de Constructii in 1978, cu o capacitate anuala de 5.000 de tone. Aici au fost puse in functiune primele linii de extrudare profile si tevi din PVC. Sectia si-a continuat dezvoltarea si in urmatorii ani prin prima linie de dozare-malaxare care asigura o parte din necesarul de granule pentru liniile de extrudare existente, iar ulterior pentru celelalte 22 de noi linii de productie.
Traditia inceputa in 1896 a supravietuit testelor timpului si se intinde pana in zilele noastre, pastrand intacte valorile care reprezinta Grupul TeraPlast si astazi, care au ajuns parte din ADN-ul sau: lucrul bine facut, spiritul antreprenorial, principii solide, adaptare si determinare.
Grupul TeraPlast a demonstrat ca timpul nu ne este inamic, ci poate fi o forma de implinire, un aliat si un spatiu de dezvoltare daca este folosit optim. Inca de la inceputuri, compania a privit spre viitor, a fost orientata spre dezvoltare si inovare, spre adoptarea unor tehnologii de productie avansate. In 1992, societatea a incheiat un parteneriat strategic cu GemencPlast Rt, companie maghiara, pentru a fructifica oportunitatile existente pe pietele externe. Doi ani mai tarziu au fost infiintate Politub si Plastsistem. Prima, Politub, a fost fondata in asociere cu Rompetrol SA, Gaz de France si Socomo-Socotub, pentru productia de tubulatura din polietilena. Politub a fost prima companie din Romania care oferea, la acea vreme, tevi agrementate pentru retele de apa si gaze naturale. Plastsistem, infiintata in asociere cu alte persoane fizice, fabrica produse injectate, tamplarie PVC si comercializa produse complementare portofoliului TeraPlast SA. Ulterior, in 2007, Plastsistem a inceput productia de panouri termoizolante cu spuma poliuretanica, fiind primul producator roman care fabrica panouri sandwich pe o linie continua in Romania. Cativa ani mai tarziu, in 2016 Plastsistem a devenit TeraSteel.
 
 
In 2004, TeraPlast a investit 16 milioane de euro in dezvoltarea si modernizarea capacitatilor de productie. Tot atunci, compania a inceput productia de ferestre cu geam termoizolant si profil pentacameral, iar laboratorul de incercari al TeraPlast a fost acreditat RENAR. In 2007, in timp ce TeraPlast se pregatea de listarea la Bursa de Valori Bucuresti, s-a demarat constructia Parcului Industrial TeraPlast in extravilanul orasului Bistrita, moment ce a marcat o noua etapa in dezvoltarea Grupului. In 2 iulie 2008, un pachet de 20% din actiunile TeraPlast au fost listate la Bursa de Valori Bucuresti. In acelasi an a inceput procesul de relocare a fabricilor grupului din orasul Bistrita in Saratel, in parcul industrial. Relocarea activitatii s-a finalizat in 2011.
Productia de teracota a iesit din Grupul TeraPlast in aceeasi perioada, pentru ca nu mai reprezenta un produs care sa se incadreze in modelul sau de business. Insa, pe cat de lunga e calea intre lut si polietilena, pe atat de fireasca a fost pentru Grupul TeraPlast evolutia. Firul rosu al celor 125 de ani este un mix de expertiza, traditie industriala si amprenta geografica. Atelierul din 1896 era local. Grupul TeraPlast e azi un jucator regional de anvergura.
 
Viziunea si performanta se traduc in investitii, in crestere si in fructificarea oportunitatilor din piata
In 2017, TeraPlast SA a achizitionat 67% din actiunile companiei Depaco (brand-ul Wetterbest) - al doilea cel mai mare producator de invelitori metalice pentru acoperisuri, din Romania. In urmatorii 3 ani, a continuat cresterea pachetului de actiuni detinute, ajungand in ianua­rie 2020 la o detinere de 100% in Wetterbest.
 
 
 
Tot in 2017 a fost deschisa o fabrica de panouri sandwich in Serbia. Aceasta achizitie a venit ca urmare a cererii aflate in crestere in zona Europei Centrale si de Est. Astfel, noua fabrica din Serbia, inaugurata in octombrie 2017, dubleaza capacitatea de productie a TeraSteel si contribuie la consolidarea pozitiei pe piata regionala. Totodata, fabrica este prima unitate de productie, cu capital integral privat romanesc, deschisa in strainatate dupa 1990.
In perioada 2018-2019, companiile TeraPlast, TeraGlass si Wetterbest au implementat proiecte de investitii de peste 13 milioane de euro. Acestea au fost co-finantate prin schema de ajutor de stat si au contribuit la cresterea capacitatilor de productie si echiparea fabricilor Grupului cu tehnologii de ultima generatie.
Un business de succes este si un business responsabil, care tine pasul cu schimbarile din jurul sau.
Inca din 2016, TeraPlast a inceput sa dezvolte echipamentele de reciclare si, din 2018, sa puna bazele sectiei de reciclare PVC rigid. In 2019, Grupul a hotarat ca businessul de reciclare trebuie tratat independent si dezvoltat in continuare. Asadar, din aprilie 2019 din Grupul TeraPlast face parte si compania TeraPlast Recycling, pe atunci cu o capacitate de procesare de 12.000 tone anual.
In aceeasi perioada, mai exact la finalul anului 2018, TeraPlast a semnat un acord cu E.ON Energie Romania pentru construirea unei centrale fotovoltaice de acoperis in Parcul Industrial TeraPlast din Saratel. In iunie 2020 a fost inaugurata centrala fotovoltaica alcatuita din peste 7.000 de module care insumeaza peste 12.000 mp. Aceasta centrala va asigura pe termen lung economii de 660 de tone de CO2 si aproximativ 11% din necesarul de energie al parcului industrial.
 
 
Strategia de dezvoltare a Grupului vizeaza toate nivelurile modelului de business, cu obiectivul de a avea impact pozitiv si a aduce plus-valoare angajatilor, partenerilor si actionarilor sai. Astazi, TeraPlast este una dintre cele mai performante actiuni de la Bursa de Valori Bucuresti, fiind constant in topurile de tranzactionare si raportand trimestrial cresteri de doua cifre ale afacerilor. Pe langa prezenta in indicele de referinta al Bursei de Valori Bucuresti, actiunea TRP este inclusa si in indicii FTSE Russell Small Cap si All Cap, precum si in indicele CECE MID CAP al Bursei de la Viena, fapt care sporeste vizibilitatea companiei in piata de capital regionala.
 
 
 
Rezilienta in pandemie si continuare a programului de investitii si achizitii
TeraPlast este unul dintre cele mai mari grupuri antreprenoriale romanesti, perioada 2020-2021 fiind una in care si-a dovedit rezilienta, capacitatea de adaptare la conditii deseori potrivnice de piata. Fabricile grupului au functionat pe tot parcursul anului trecut, cu intreruperi doar pentru mentenanta si sarbatori legale. Adaptarea la un context socio-economic vitreg presupune si luarea unor decizii dificile, dar si flexibilitate si viteza de reactie, pentru a diminua potentialul impact negativ. In 2020, Grupul a semnat una dintre top 10 tranzactii de M&A ale anului, conform raportului CMS Emerging Europe M&A 2020, cea de vanzare a diviziei de produse din otel, formata din TeraSteel Romania, TeraSteel Serbia si Wetterbest. Tranzactia a primit avizele Comisiei Europene si a Autoritatii pentru Protejarea Concurentei din Serbia si a fost finalizata, la pretul de aproximativ 75 milioane de euro, in primavara anului 2021.
Spre finalul anului 2020 a fost semnat acordul de vanzare a liniei de business profile de tamplarie catre Dynamic Selling Group, urmat de achizitia pachetului majoritar (70%) din Somplast - producator de folii si ambalaje din polietilena din Nasaud, cu o traditie de peste 40 de ani pe piata locala. In 2021, Grupul a achizitionat activele de productie si reciclare de folii din polietilena ale Brikston Construction Solutions, parte din grupul Leier. Conform reprezentantilor TeraPlast, astfel de tranzactii sunt in analiza interna, intentia fiind de continuare a acestei consolidari spre dezvoltare.
Activitatea de M&A este unul dintre pilonii pe care se sprijina adaptarea strategiei Grupului in acord cu obiectivul sau de a deveni cel mai mare procesator de polimeri din Europa Centrala si de Est.
 
 
 
Pe langa aceste fuziuni si achizitii care sa contribuie la consolidarea si cresterea viitoare a Grupului TeraPlast pe piata maselor plastice, in 2020 au fost demarate investitii de 32 milioane de euro in extinderea capacitatilor de productie si intrarea pe noi segmente de piata. Pentru aceste investitii, Grupul a primit acorduri de co-finantare prin schema de ajutor de stat. Ajutorul de stat are o valoare totala de 14 milioane de euro, iar proiectele vizeaza liniile de business Instalatii si Ambalaje flexibile. Suplimentar, TeraPlast Recycling isi extinde capacitatea de procesare in cadrul unei investitii de aproximativ 1 milion de euro.
Astfel, linia de business Instalatii isi mareste capacitatea de productie cu 50%, inclusiv prin construirea unei noi fabrici pentru productia de sisteme din polietilena pentru apa si gaze naturale. Prin intermediul companiei TeraBio Pack, Grupul intra pe piata ambalajelor flexibile, care inglobeaza productia de ambalaje din polietilena preluata de la Somplast si productia de ambalaje biodegradabile ca urmare a investitiei greenfield in valoare totala de 12 milioane de euro. Iar prin extinderea capacitatii de procesare a fabricii de reciclare, TeraPlast Recycling este cel mai mare producator de PVC reciclat micronizat din Europa si in top 5 reciclatori europeni de PVC rigid.
Toata aceasta dezvoltare, impreuna cu perfor­mantele de pe piata de capital, sustin in practica motto-ul aniversarii grupului din 2021: "Evolutia ne defineste de 125 de ani".
 
 
 
Pozitii de top pe piata, pentru toate cele sase divizii de business
Activitatea Grupului TeraPlast este structurata pe sase linii de business aflate in continua dezvoltare. Diviziile de Instalatii si Granule compun portofoliul companiei TeraPlast. Instalatiile cuprind sisteme complete din PVC, polietilena sau polipropilena pentru canalizari exterioare, canalizari interioare, protectie cabluri, transport si distributie apa si gaze naturale si management-ul apelor pluviale. TeraPlast este liderul pietei de canalizari exterioare din PVC si al pietei de Granule, pe celelalte segmente ale pietei de infrastructura ocupand pozitii in top 5 producatori.
TeraGlass gestioneaza portofoliul de ferestre si usi din PVC si aluminiu, fiind si cel mai mare exportator al Grupului TeraPlast. Aproximativ 70% din cifra de afaceri anuala provine din activitatea de export catre marile lanturi de bricolaj si distribuitori din tari precum Germania, Austria, Cehia, Slovacia sau Ungaria. Compania activeaza intr-o piata foarte fragmentata, care insumeaza peste 1.000 de producatori de tamplarie termoizolanta, obiectivul TeraGlass fiind sa ajunga in top 10 producatori din piata.
Activitatea de reciclare desfasurata de TeraPlast Recycling presupune reciclarea PVC-ului rigid. Acesta din urma poate substitui cu succes materia prima virgina folosita in productia de tevi din PVC pentru canalizari exterioare sau profile de tamplarie. Dupa capacitatea de procesare, TeraPlast Recycling este cel mai mare producator de PVC reciclat micronizat din Europa si in top 5 reciclatori europeni de PVC rigid.
 
 
 
Prin TeraBio Pack, Grupul isi propune sa ajunga liderul pietei ambalajelor flexibile. Portofoliul de produse al companiei cuprinde doua divizii. Prima, cea de ambalaje din polietilena, concentreaza productia preluata de la Somplast in 2020 si cea preluata de la Brikston Construction Solutions in 2021. Cea de-a doua - ambalaje biodegradabile - este rezultatul unei investitii greenfield de 12 milioane de euro, cofinantata prin ajutor de stat. Produsele biodegradabile ale TeraBio Pack sunt certificate OK Compost de catre TUV Austria si corespund standardului EN 13432.
Grupul TeraPlast are, asadar, un portofoliu variat de business-uri din domeniul procesarii polimerilor, la care se adauga o structura diversificata de furnizori, menita sa il protejeze de eventuale socuri din piata, precum criza materiilor prime din prezent. Totodata, fabricile sunt dotate cu echipamente de ultima generatie, majoritatea superioare celor existente la aceasta ora in piata, cu un grad ridicat de automatizare. Acestea, impreuna cu softul dedicat programarii productiei, asigura productivitatea optima pentru a raspunde cererii din piata la cele mai inalte standarde din domeniu.

Alexandru Stanean, CEO TeraPlast: "Putine companii se pot mandri cu o traditie de 125 de ani. A noastra se intinde pe aproape 5 generatii si presupune progres, adaptare, viziune si un spirit antreprenorial puternic. Sunt lucruri care ne definesc si astazi, sustinute 
de cresterile de doua cifre pe care le anuntam trimestrial, de investitiile de succes pe care le implementam si de pozitiile din fruntea segmentelor de piata pe care activam. Odata cu PNRR, Romania are oportunitati incredibile pentru dezvoltare, ceea ce ne asteptam sa intensifice cererea din piata. Suntem pregatiti sa raspundem pietei si intram pe noi segmente de business. Avem expertiza necesara si, acum, instrumentele pentru a ne atinge obiectivul de a deveni cel mai mare procesator de polimeri din Europa Centrala si de Est".

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter