RO EN
السلة فارغة

NEOMAR: Crestere a cererii de studii dedicate performantei companiilor

Sectoarele inovatoare si materialele pentru renovari, inclusiv produsele pentru termoizolatii si lucrari de reabilitare termica vor reprezenta, in perioada urmatoare, principalele domenii ce vor atrage atentia investitorilor in constructii, potrivit datelor Neomar Consulting, firma specializata in cercetare de piata si consultanta in marketing. Compania este activa in Romania din 2004, anul trecut raportand o cifra de afaceri de 520.000 de lei, in crestere cu 1% fata de nivelul din 2012. Pentru 2014, conducerea societatii estimeaza o stabilizare a incasarilor (±5%).
Interviu cu Bogdan Funieru, Managing Director al Neomar Consulting.
 
- Cum credeti ca se va dezvolta piata materialelor de constructii in continuare?
- Nu vom mai asista, in urmatorii ani, la investitii majore, cu exceptia celor incepute sau anuntate in ultima perioada. Vor fi realizate, insa, mici proiecte in unitati de fabricatie a unor produse de nisa sau in centre de distributie a materialelor de constructii inovatoare, realizate in afara Romaniei. In rest, pilonii de baza ai acestei industrii nu vor cunoaste investitii majore, intrucat in multe din sectoare exista, in prezent, o supracapacitate de productie.
 
- Ce evolutie estimati ca vor avea preturile de comercializare a produselor?
- Preturile materialelor de constructii se vor majora inevitabil, iar companiile nu vor avea alte optiuni decat transferul costurilor in pretul produselor finite, tinand cont de faptul ca, in ultimii ani, multi fabricanti au inregistrat pierderi financiare si/sau profituri scazute, care afecteaza dezvoltarea durabila. Totusi, nici piata nu este pregatita pentru preturi mai mari si, prin urmare, varianta de compromis va fi reprezentata de aparitia pe piata a produselor economice, cu proprietati inferioare celor existente in prezent, in scopul conservarii marjelor de profit si a cantitatilor vandute, in conditiile mentinerii preturilor pe unitatea fizica de produs. Lipsa de implicare a statului in ceea ce priveste impunerea unor normative clare cu privire la calitatea materialelor de constructii va favoriza, in continuare, aceasta tendinta.
 
- In aceste conditii, mai sunt dispuse companiile sa investeasca in achizitia de studii de piata specializate?
- Da, deoarece nevoia de informatii exista la nivelul oricarei piete. Fata de anii precedenti s-a schimbat, insa, tipologia studiilor. Spre exemplu, in ultimii ani am realizat tot mai multe cercetari si proiecte dedicate cresterii performantei companiilor (analiza satisfactiei clientilor, «mystery shopping», studii de fezabilitate, analiza imaginii, rafinarea strategiilor de marketing etc.). In perioada de «boom», foarte multe proiecte erau reprezentate de studii tipice investitiilor de intrare pe piata si/sau necesare obtinerii unor linii de finantare. Din punct de vedere valoric, cele mai importante proiecte elaborate anul trecut au fost realizate la comanda clientilor, pentru diverse domenii (produse ceramice, hidroizolatii), dar s-au elaborat si studii necesare dezvoltarii exporturilor (prospectarea pietelor externe).
 
- Ce dificultati intampinati in prezent in activitate?
- Lipsa de experienta a unor companii in utilizarea corecta a rezultatelor studiilor de piata si in implementarea eficienta a unor modalitati de monitorizare si control al actiunilor de marketing utilizand principiul buclei (resurse investite - rezultate planificate - rezultate inregistrate) reprezinta principala dificultate pe care o intampinam pe piata din Romania. Deoarece traverseaza momente economice dificile, marcate de lipsa de lichiditati si profitabilitate in scadere, multe companii au redus din cheltuielile de marketing, dar nu au mai dispus de cercetari care sa constituie resurse importante de crestere. Totusi, cei care au realizat investitii «contra curentului» au avut numai de castigat, aproape fara exceptie.
 
- Cand credeti ca vor fi vizibile primele semnale de revigorare sustenabila in domeniul constructiilor?
- Anii electorali au, in general, o influenta negativa asupra economiei, prin prisma instabilitatii, a lipsei de coeziune la nivel macroeconomic si strategic si a masurilor populiste luate pe ultima suta de metri, care, in final, transmit investitorilor externi un puternic sentiment de neincredere. De asemenea, o lipsa de viziune strategica pe termen lung in toate sectoarele este specifica administratiei ultimilor ani. Toate acestea determina o stagnare a investitiilor, care influenteaza direct si industria constructiilor. Nu estimez o revenire sustenabila a pietei sau cresteri formate din doua cifre in mai putin de doi-trei ani, acestea fiind posibile numai in conditiile in care mediul politic ar reusi cumva sa transmita investitorilor o anumita senzatie de stabilitate si previzibilitate.
 

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter