RO EN
السلة فارغة

COLLIERS observa ca munca la distanta face deja parte din "noua normalitate"

Sistemul de lucru hibrid, care imbina activitatea de la distanta cu prezenta la birou pentru intreaga echipa, a fost adoptat deja de multe dintre companii, arata datele unui sondaj realizat de Colliers in randul reprezentantilor din conducere sau decidentilor din 75 de companii cu activitate in diverse sectoare economice si echipe de la cateva zeci pana la sute de angajati. In prezent, peste 80% dintre angajatori au o prezenta la birou de mai putin de jumatate dintre salariati intr-o zi normala de lucru, iar respondentii sondajului Colliers nu se asteapta la schimbari semnificative pe parcursul acestui an. Relevanta birourilor ramane ridicata, multe companii intelegand prioritatea reamenajarii lor, astfel incat sa raspunda nevoilor generate de schimbarea modului de lucru.
„Trei din patru decidenti din companiile mari, cu peste 500 de angajati, se asteapta la o prezenta scazuta la birou anul acesta, de sub 30%, fata de doi din patru respondenti din partea IMM-urilor. Se contureaza astfel o subtendinta interesanta, deoarece companiile mai mari ar putea dori sa creeze mai multe insule de birouri in acelasi spatiu, ceea ce le permite sa aiba o eficienta sporita a costurilor si flexibilitate, in functie de numarul de angajati care lucreaza de la birou. Acest lucru inseamna regandirea biroului pentru a nu mai fi doar un simplu spatiu de lucru, ci mai mult un spatiu care sa sustina colaborarea si spiritul de echipa, sa accelereze creativitatea, dar si sa atraga si sa pastreze talentele. Deja aproape jumatate dintre respondenti si-au renovat biroul pentru a-l face mai in ton cu noul mod de lucru, care permite in viitor flexibilitatea si usurinta chiriasilor de restrangere sau extindere a spatiului”, explica Silviu Pop, Director CEE & Romania Research la Colliers.
Luna de luna, indicii Eurostat privind intentiile de angajare pe termen scurt arata valori solide pentru Romania, care a depasit majoritatea statelor membre ale UE, iar un element comun regasit in mai multe intrebari din sondajul Colliers arata ca aproximativ 60% dintre respondentii din IT&C planuiesc sa isi extinda forta de munca in urmatorul an, fata de o rata medie de raspuns de 44% pentru toti respondentii. Totodata, marea majoritate a respondentilor cauta un mod de lucru flexibil pentru angajatii lor si au o deschidere mai mare in acest sens decat aveau in urma cu doi ani. Concret, in octombrie 2020, aproximativ 53% dintre companii le ofereau angajatilor lor 1-2 zile de lucru la distanta pe saptamana, pe cand in acest moment, angajatorii vorbesc despre 3-4 zile lucratoare la distanta. Doar 4% dintre respondentii la sondajul Colliers le cer angajatilor sa lucreze permanent de la birou.

Productivitatea angajatilor a ramas neschimbata
Pentru majoritatea companiilor, productivitatea angajatilor a ramas neschimbata in linii mari chiar si in contextul noului mod de lucru hibrid, doar 21% dintre respondenti considera ca munca remote are un impact negativ asupra productivitatii fortei de munca, fata de 40% care considera ca aceasta reprezinta chiar o imbunatatire. Aceleasi date arata ca IMM-urile au intampinat mai multe dificultati in a asigura productivitatea muncii la distanta, 34% dintre companiile cu mai putin de 500 de angajati observand o crestere a randamentului, fata de 43% in cazul companiilor mari.
„Desi exista inca incertitudini privind intreg contextul economic si geopolitic actual, jumatate dintre companiile respondente au declarat ca au pastrat deja sau intentioneaza sa-si mentina neschimbata suprafata de birouri, iar aproximativ 10% au in plan chiar sa-si extinda suprafata. La polul opus, aproape 39% dintre respondenti intentioneaza sa isi reduca sau si-au redus deja suprafata ocupata de birouri. Pentru a putea implementa cu usurinta restrangerile sau extinderile de spatiu de lucru in viitor, acesta trebuie regandit si amenajat de la inceput intr-un mod cat mai flexibil, astfel incat sa nu fie afectate productivitatea angajatilor sau utilizarea spatiilor interioare”, puncteaza Daniela Popescu, Director | Tenant Services & Workplace Advisory | Office 360.
Cresterea cifrei de afaceri ramane unul dintre cele mai relevante obiective ale oricarei companii, mai arata sondajul Colliers, din care mai reiese ca desi nu exista o abordare „universala” pentru cresterea productivitatii sau in ceea ce priveste munca la distanta, diversele inovatii care vizeaza cresterea digitalizarii locului de munca pot duce la imbunatatirea eficientei costurilor si a productivitatii. Concret, consultantii Colliers dau exemplu aplicatiilor de booking pentru spatiile de lucru, spatiile de intalnire din cadrul biroului, cat si ale locurilor de parcare, care ofera o vizibilitate mai buna si predictibilitate in ceea ce priveste gradul de ocupare al spatiului de birou, gradul de folosire, dar si cresterea satisfactiei privind “workplace experience”. Toate acestea pot duce la cresterea colaborarii dintre angajati, pentru ca stii mereu care sunt colegii care vin la birou, o mai buna organizare a echipelor, cat si o prezenta fizica marita in cadrul biroului.
Colliers inoveaza si raspunde provocarilor actuale si nevoilor viitoare pe piata de birouri prin intermediul Office 360°, o abordare holistica a spatiilor de birouri. Pornind de la identificarea nevoilor fiecarei companii, se continua cu identificarea solutiilor disponibile si a implicatiilor mergand pana la implementarea proiectului de amenajare , pentru a raspunde nevoilor si planurilor strategice ale companiilor. Mecanismul Colliers de control al costurilor in fiecare etapa a transformarii biroului genereaza economii suplimentare care depasesc de multe ori 10-15% in raport cu valorile obtinute de obicei de la contractori, in cadrul negocierilor din etapa de licitatie.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter