RO EN
السلة فارغة

LINDAB: Cresteri ale cotei de piata pe mai multe grupe de produse

Image


Nume: Andrei Sulyok (42 de ani)
Functie/Firma:
director general al Lindab Romania; Experienta profesionala: intre anii 1992 – 1994 – Antreprenor; din 1994 pana in prezent - director general al Lindab Romania;
Hobby: sport (fotbal, inot, schi).

Compania Lindab este prezenta pe piata romaneasca incepand cu anul 1994. Profile si Ventilatii sunt cele doua domenii principale de activitate. Lindab Profile dezvolta, produce si promoveaza solutii si sisteme eficiente din otel pentru industria constructiilor: tigla metalica, acoperisuri faltuite, sisteme de jgheaburi si burlane, porti de garaj, constructii usoare, trape si luminatoare, elemente de siguranta pentru acoperis, sisteme de placari, profile usoare etc. Lindab Ventilatii acopera toata gama de sisteme de ventilatie: tubulatura si accesorii, difuzoare, grile si anemostate, atenuatoare de zgomot, clapete de reglaj etc. Compania vizeaza pentru acest an consolidarea cotelor de piata pe toate categoriile de produse. In 2009, Lindab Romania a fuzionat, prin absorbtie, cu Rova Romania.. Brandul Rova este mentinut ca brand distinct, integrat in portofoliul Lindab.

- Cum a evoluat segmentul specific de activitate in 2009 si care sunt previziunile pentru 2010?

- Conform estimarii institutiilor de specialitate si datelor disponibile pe piata de tigle metalice, acest sector economic a inregistrat in 2009 o scadere de circa 40% fata de 2008. Aceasta diminuare a fost rezultatul mai multor factori. In primul rand, in ceea ce priveste situatia politica din ultimul an, constatam ca a lipsit o strategie guvernamentala coerenta de redresare a industriei constructiilor si a mediului privat. Aceasta lipsa de initiativa s-a adaugat fundalului de blocare a investitiilor private, in contextul recesiunii. Speram ca din 2010 sa se puna in discutie solutiile posibile, iar contributia reprezentantilor mediului privat sa fie semnificativa. Daca vorbim strict de segmentul rezidential, factorii importanti care ne-au afectat activitatea sunt - si vor fi si in 2010 - evolutia raportului intre venituri si cheltuieli per familie, cresterea ratei somajului si conditiile dure de creditare, cuplate cu criza psihologica. Anul 2010 va fi in continuare unul dificil pentru piata materialelor de constructii si pentru economia romaneasca, poate chiar mai mult decat 2009. Practic, anul trecut a beneficiat de lucrari demarate inca din cea de-a doua parte a lui 2008, cand perspectiva asupra situatiei economice nu parea la fel de sumbra. In 2010, insa, astfel de proiecte nu mai exista sau sunt foarte putine. Cu toate acestea, privim cu optimism catre anul acesta. Segmentul rezidential incepe sa se dezmorteasca dupa cea mai lunga si grea iarna din ultimii 20 de ani. Cele mai importante modificari din acest an vor fi cresterile de pret la materii prime. Ramane de vazut cine si cum va suporta, se va adapta si va valorifica aceasta schimbare de trend, care a devenit certitudine, dupa ce intreg anul 2009 preturile la materii prime s-au aflat in continua scadere.
- Cum a afectat criza financiara activitatea pe care o desfasurati?
- Desigur ca am fost afectati de scaderea cererii in industria constructiilor. Din fericire, am luat toate masurile necesare inca din 2008 si am redus la minimum cheltuielile. Astfel, am reusit nu doar sa trecem cu bine peste 2009, fara ajutor extern sau de la Grupul Lindab, ci am fost si profitabili. In plus, ne-am pastrat pozitia de lider al pietei romanesti de tigle metalice. Pentru 2010 ne-am propus cresteri ale cotei de piata pentru cele mai importante grupe de produse si mentinerea pozitiei de lider pe segmentul tiglelor metalice.
- Care sunt rezultatele financiare la nivel de grup?
- In ciuda dificultatilor din piata si a mediului economic defavorabil, suntem multumiti de ce am realizat in 2009. La nivel de grup, pentru anul trecut s-au raportat vanzari de  666,8 milioane euro, in scadere cu 29% comparativ cu 2008. Cea mai mare diminuare a fost inregistrata in Europa Centrala si de Est si Comunitatea Statelor Independente (CSI), de 49% (de la 280,5 milioane euro la 141,2 milioane de euro). Prin comparatie, regiunea nordica a scazut cu 18%, iar Europa de Vest cu 19%. Profitul operational (EBIT) al Grupului a scazut in 2009 cu 76%, ajungand la 28,6 milioane euro. Se estimeaza ca cererea va ramane scazuta si in perioada urmatoare. Estimarea corecta a evolutiei pietei, precum si o bugetare foarte atenta a chetuielilor, ne-a facut sa ne atingem obiectivele in 2009, la nivel de Romania. Punctele forte le-au constituit reteaua nationala de parteneri, care a fost foarte activa si atenta la preferintele clientilor, precum si diversificarea portofoliului de produse, prin introducerea tiglei metalice cu acoperire granulata - Roca. Acest sistem complet de invelitori imbina calitatile otelului cu aspectul natural asigurat prin stratul final de granule minerale. Lindab Roca a fost dezvoltat de-a lungul a multor ani de cercetari, prin perfectionarea formei tiglelor si a tehnologiilor de acoperire, pentru a obtine invelitori cu o comportare impecabila la actiunea factorilor de mediu (vant, ploi sau zapezi), pastrand in acelasi timp aspectul invelitorilor traditionale. In 2010, vom avea o politica agresiva de castigare de cote de piata pe toate grupele de produse.
- Exista motive pentru care in tara noastra criza s-ar putea prelungi, in raport cu situatia din alte state UE?
- In general, credem ca tarile din Europa Centrala si de Est sunt mai afectate decat cele din Vest. Dobanzile mari ale bancilor si deprecierea monedelor locale au dus la o scadere puternica a economiilor. In plus, pe langa aceste probleme, Romania a apelat si la un imprumut de la FMI, un imprumut care va apasa greu pe umerii economiei locale, care isi va reveni mai tarziu decat cele ale altor tari din zona. Criza a ajuns in Romania mai tarziu dar, din pacate, se incapataneaza sa „recupereze timpul pierdut” si sa plece mai tarziu decat in celelalte tari din regiune.
- Ce prevede strategia de investitii adoptata in dezvoltarea activitatii?
- Investitiile vor depinde, in mod direct, de evolutia pietei si a companiei. In 2010 vom investi puternic in marketing si in programele de instruire pentru parteneri. Subliniem insa ca suntem mereu atenti la oportunitatile de achizitii din piata. Spre exemplu, Grupul Lindab a finalizat, recent, procesul de achizitie a companiei finlandeze IVK-Tuote Oy, care produce si comercializeaza produse destinate ventilatiei interioare, consolidandu-si Diviza Comfort a Lindab - parte a segmentului de business Ventilatii. Valoarea tranzactiei se ridica la 4,4 milioane de euro, suma pe care Lindab a decis sa o plateasca prin transfer de actiuni.
- Care sunt problemele cu care va confruntati?
- In 2010, principalele probleme carora va trebui sa le facem fata sunt scaderea nivelului de trai al populatiei si a puterii de cumparare, evolutia conditiilor de creditare si criza psihologica. Vom spori, in acest context, eforturile de apropiere de clientul final, prin activitati de marketing, de educare si informare a beneficiarilor in privinta produselor originale, de calitate, oferind - de fiecare data - produse cu un raport optim calitate/pret.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter