RO EN
السلة فارغة

INNOCONSTRUCT 2023: Digitalizarea constructiilor, "How digital, how fast?"

La jumatatea lunii mai a acestui an, la centrul de evenimente din cadrul complexului Pullman World Trade Center, din Bucuresti, a avut loc cea de-a treia editie a conferintei internationale despre inovatie in domeniul constructiilor INNOCONSTRUCT, derulata sub mottoul "How digital, how fast?". Cei peste 200 de experti prezenti au asistat, timp de doua zile, la un veritabil maraton informational, care le-a dat ocazia de a afla noutati despre stadiul transformarii digitale din sector, precum si despre cele mai recente dezvoltari tehnologice puse la dispozitie de furnizorii de solutii software si hardware. In mod similar editiilor precedente, conferinta organizata de Cluster TEC (Technology Enabled Construction) s-a axat pe o abordare practica a subiectului, reunind intre participantii sai reprezentanti de top ai unor companii mari si mici din diverse segmente ale industriei constructiilor, alaturi de firme de tehnologie, oficiali ai mediului academic, reprezentanti ai Comisiei Europene, ai Guvernului si autoritatilor locale, ONG-uri relevante si parteneri sociali, clustere de constructii din diferite state membre ale Uniunii Europene si reprezentanti ai organismelor si retelelor de experti. 
 
Cresterea productivitatii muncii si a profitabilitatii santierelor, direct dependente de digitalizare
Astfel, organizatorii s-au asigurat ca toate partile interesate contribuie la un dialog constructiv si eficient, in acelasi timp. In cuvantul sau de deschidere, Cristian Erbasu, presedinte al clusterului TEC, s-a referit pe scurt la stadiul actual al digitalizarii si la importanta accelerarii acestui proces, considerat a fi vital pentru viitorul constructiilor. "Ne bucuram ca am reusit, impreuna cu mediul academic si cu cel mai mare beneficiar si investitor din Romania, care este statul, sa ne reunim eforturile si sa colaboram in cat mai multe proiecte. Fenomenul de automatizare, robotizare si digitalizare este in plin avant, manifestandu-se foarte intens inclusiv in domeniul constructiilor. Trebuie sa convingem tot mai multi oameni ca se impune un avans rapid din acest punct de vedere. Digitalizarea este absolut necesara din doua motive fundamentale. Unul este constituit de criza acuta a fortei de munca - cu atat mai acuta in tara noastra, de unde au plecat foarte multi specialisti in ultimii 25 de ani - dar care se manifesta si in economiile dezvoltate ale lumii. De exemplu, cererea de forta de munca pe termen scurt doar intr-un oras din Germania - si anume Hamburg - depaseste 30.000 de specialisti. Este un fenomen generalizat, iar cresterea capacitatilor de productie nu poate fi obtinuta decat prin tehnologizare. Desigur, procesul de modernizare presupune costuri specifice, referitoare nu numai la partea de echipare hardware, ci si la cea de formare profesionala, ce implica, in primul rand, instruirea celor care se vor ocupa in continuare de procesul respectiv. Nu este vorba numai despre specializarea in BIM, de exemplu, ci si de formarea fiecarui expert, pana la nivelul de sef de echipa si muncitor. Al doilea motiv, dincolo de oamenii deja activi in bransa, este identificarea unei metode de atragere a tinerilor intr-o meserie care este destul de dificila. Digitalizarea este unul din instrumentele care ar putea face mai atractiva specializarea in domeniul constructiilor. Din pacate, in prezent ne aflam inca doar in faza de constientizare, anumite rezultate pozitive fiind inregistrate in zona de proiectare. Este necesar insa sa intram in domeniul de executie, pentru a fi exploatata din plin aplicabilitatea digitalizarii si a conceptului BIM, care nu s-a dezvoltat suficient pe acest segment operational. Clusterul TEC a reusit sa creeze programe de formare, pentru incepatori si avansati, iar printre participanti s-au numarat in special oameni pasionati. Intentionam sa acceleram aceste procese si sa aducem experti chiar din afara Romaniei, pentru a facilita schimbul de experienta si pentru a ne alinia noi insine la cele mai avansate zone din Europa. Speram ca si evenimentul Innoconstruct sa impinga conceptul digitalizarii spre viata academica si spre cea economica sau administrativa, pentru a incuraja cresterea vitezei sale de implementare. Din fericire, in prezent in Romania beneficiem de o dezvoltare destul de puternica pe toate componentele industriei - autostrazi, drumuri, cladiri, reabilitari etc. O serie de proiecte sustinute de investitii solide sunt in plina desfasurare si de aceea este necesara demararea unei campanii de constientizare si de educare a publicului si a societatii. Reiteram ideea ca revolutia tehnica a constructiilor are capacitatea de a oferi o solutie actualei probleme a lipsei fortei de munca, pentru a facilita realizarea lucrarilor in timp util si la cea mai inalta calitate, de asemenea asigurand majorarea productivitatii si profitabilitatii santierelor", a aratat Cristian Erbasu. 
Romania trebuie sa devina un furnizor de inovatie tehnologica
La pupitrul conferintei a urmat Sebastian Buduruja, fost detinator al portofoliului Ministerului Cercetarii, Inovarii si Digitalizarii, care, la randul sau, a salutat initiativa organizarii unei astfel de reuniuni profesionale. "Multumesc pentru invitatie si va felicit pentru intiativa de organizare a Innoconstruct - eveniment aflat deja la cea de-a treia sa editie. A devenit o traditie in Romania, cu atat mai mult cu cat in tara noastra este dificil un astfel de demers. Apreciem ca ati facut un lucru foarte important, pentru ca ati reusit sa aduceti la aceeasi masa digitalizarea si domeniul constructiilor. Recent, am fost intr-o vizita guvernamentala la Oradea, unde am vazut o mare investitie finlandeza, de peste 600 de milioane de euro. Comentariul scandinavilor veniti in Romania a fost ca tara noastra este un mare santier. Acesta este un lucru foarte bun. Vestea buna este ca se lucreaza intensiv inclusiv la nivelul digitalizarii, iar ceea ce ne-am straduit sa facem in ultimul an a fost sa dinamizam procesul in cauza, intrucat cu totii trebuie sa constientizam ca alta cale nu exista. Este o provocare legata de competitivitatea economica si deja Romania, prin pozitia sa nefavorabila, pierde in raport cu alte pietei, fiind mai putin atractiva pentru investitori. Ne aflam intr-o era a vitezei, in care tehnologiile avanseaza foarte rapid. Recent, in Silicon Valley, unde am fost pentru a interactiona cu firmele cele mai mari din domeniul IT & C, am luat legatura cu compania Nvidia, cu o valoare de piata de peste 700 miliarde USD. Expertii de acolo ne-au aratat inovatii legate de Digital Twins, ce contribuie la reproiectarea viitorului, prin crearea unor gemeni digitali ai unor intregi orase. Este o cu totul alta paradigma care se prefigureaza in acest moment. Noi suntem inca in stadiul in care este obligatoriu sa recuperam foarte rapid, iar acest lucru nu va fi posibil decat daca vom fi foarte curajosi, intr-o prima faza, prin asumarea acestor tehnologii de ultima generatie. Partea buna este ca putem sa facem salturi, sa ardem anumite etape. Daca este un element care ar trebui sa ne preocupe, mentionat si de presedintele Erbasu, este productivitatea. Dezvoltarea unei tari se bazeaza pe productivitatea muncii si pe cresterea populatiei. Din perspectiva demografica, nu avem ce face pe termen scurt, Romania fiind o tara cu o populatie tot mai imbatranita, ca de altfel intreaga Europa, si din care pleaca anual un numar de circa 100.000 de cetateni, probabil cei mai buni in domeniile lor de activitate. De aceea, suntem obligati sa majoram productivitatea, iar acest lucru este posibil doar prin inovare, respectiv implementarea celor mai noi tehnologii. Tarile dezvoltate ale lumii produc noutatile pe teritoriul propriu, iar acesta este modelul ideal de urmat, cele care nu reusesc trebuind sa fie insa suficient de inteligente pentru a importa. Solutia din urma este cea obligatoriu de adoptat pe termen scurt de Romania, pana cand ne vom crea premisele de a accede in prima categorie - cea a furnizorilor de inovatie, ceea ce va exercita un impact pozitiv asupra balantei comerciale. Pe aceasta cale, ii incurajez pe cei prezenti sa stranga legaturile cu institutele locale de cercetare si testare, unele dintre acestea fiind in plin proces de reorganizare, ce le va permite sa asigure in viitor servicii de cea mai inalta calitate membrilor sectorului de constructii". 
 
"Este obligatorie utilizarea tuturor resurselor pentru incurajarea digitalizarii"
La randul sau, Rodica Lupu, director al clusterului TEC a subliniat ca "digitalizarea nu e o tema marginala pentru industrie. Este cel mai fierbinte punct de la care pot pleca solutii pentru multe dintre probleme, de la cresterea capacitatii operationale si a eficientei, la criza fortei de munca, problema competentelor, dificultatile legate de lantul de aprovizionare, care se vor acutiza sub presiunea uriaselor santiere din Turcia si Ucraina, pana la atingerea tintelor legate de eficienta energetica si neutralizarea amprentei de carbon a mediului construit. Cine alege sa ramana indiferent la subiect, alege nu doar sa ramana necompetitiv, dar chiar sa devina izolat, marginal sau chiar perdant. Faptul ca anul acesta conferinta a crescut, dovedeste ca mesajul nostru este auzit. Iar faptul ca s-au putut realiza 100 de intalniri fata in fata intre participanti, arata cata nevoie este de comunicare si colaborare reala, pentru ca sa ne atingem obiectivele de transformare digitala si crestere a competitivitatii". 
Control rapid si eficient al calitatii, cu ajutorul conceptului BIM
In continuare, expertii prezenti la eveniment au asistat la prezentari interesante sustinute de o serie de profesionisti, cum ar fi Octavian Georgescu - partener la Voicu, Georgescu si Asociatii, Cristian Onofrei - membru Cluster TEC si specialist Saidel Engineering, Paul Swaddle - sef al departamentului de solutii tehnice din cadrul NBS, Catalin Podaru - CEO Leviatan Design si Ubitech Constructii, Calin Gruia - Autodesk, Luminita Popescu - director general Man & Machine Romania, Tiberiu Visan - director general Popp & Asociatii, Suzanne Schachinger - AllPlan, Zoltan Plosz - Reflex Software, Romina Posea - Leviatan Design, Radu Zamfir - Total Soft, Daniel Ungureanu - Eurosurvey, Adil Chbabi - Sixense, Catalin Lungu - presedinte OAER, Stefan Constantinescu - BIMTech etc. In luarea sa de pozitie, Catalin Podaru, CEO Leviatan Design a subliniat ca "managerul general al unei companii, desi da senzatia ca este atotstiutor, in realitate nu este asa. Chiar si pornind de la aceasta presupunere, in ceea ce ma priveste sunt extrem de dornic de a intelege cum functioneaza lucrurile si incerc sa aduc alaturi de mine veritabili campioni. Un experiment recent implementat de compania noastra este BIMaria. Multi o cunosc pe colega noastra Maria Vasi, care din motive personale nu a putut fi prezenta la acest eveniment. De aceea, in numai trei saptamani, din dorinta de a o avea totusi alaturi de noi, am reusit sa cream un avatar interactiv, realizat dupa modelul expertului nostru, care este deja capabil sa raspunda la o serie de intrebari tehnice. Acesta este viitorul sau o parte importanta a sa. Mesajul nostru, legat de BIM, este ca acest concept trebuie in primul rand mult mai atent explicat si detaliat, intr-un demers denumit de noi «BIM deconstructed». Practic, incercam sa oferim separat detalii despre fiecare element din componenta acestui fenomen deosebit de complex. Noi, la Leviatan Design, nu ne-am propus in urma cu cinci sau sase ani sa implementam neaparat BIM doar pentru a fi in rand cu tehnologia. Noi ne-am dat seama, repetand aceleasi procese, de proiectare, cele de realizare a devizelor, de achizitii, de contractare, ca apar anumite probleme, la care ne-am propus sa identificam cele mai bune solutii. Toata lumea cunoaste aceste probleme, se confrunta zilnic cu ele si de aceea tranzitia la BIM este deja dezirabila si, de ce nu, chiar mai inteligibila. Teoretic, dar si practic, Building Information Modeling are capacitatea de a schimba regulile jocului. De exemplu, in demersul de proiectare noi ne-am confruntat cu multitudinea de date din specificatia tehnica. Initial, era foarte greu sa punem de acord toate echipele si specialitatile - arhitecti, ingineri de structuri si de instalatii - pentru a asigura schimburile de informatii in timp real, comunica toate datele si finaliza proiectul la termenul stabilit, aplicand ultimele ajustari necesare. Solutia in domeniul controlului calitatii a fost lucrul in tandem si aplicarea unei verificari pe proces. Practic, noi am spart proiectul in faze precise de lucru pentru fiecare specialist in parte, pe care le-am pus impreuna, astfel incat pentru toti participantii sa fie foarte clar ceea ce trebuie sa faca la nivel de livrabil, de plan si de memoriu, pentru ca ceilalti sa nu fie nevoiti sa astepte si sa inceapa pe parcurs lucrul la proiectul respectiv. De asemenea, prin aceasta destructurare la nivel de livrabil, am creat o platforma in care membrii echipei au acces la o schema clara, care specifica ceea ce trebuie sa primeasca de la ceilalti participanti. Astfel, se faciliteaza un control rapid al calitatii, evitandu-se buclele de control care sunt mari consumatoare de timp. Un alt element important ce incurajeaza comunicarea este platforma colaborativa BIM 360, in care fiecare observatie cu privire la calitatea livrabilului este marcata corespunzator, pentru a avea inclusiv o evidenta a erorilor si a completarilor. Dupa o functionare de patru ani a acestui sistem in cadrul companiei noastre, am observat ca putem sa livram proiecte integrate, incluzand toate specialitatile, la un inalt nivel de calitate intr-un timp similar celui in care in trecut realizam doar o varianta 2D". 
 
Colaborarea, un element esential in managementul digital al informatiei 
In cadrul prezentarii sale, Cristian Onofrei a aratat ca "din perspectiva unui proiectant de structuri, detin o vasta experienta a lucrului cu modele tridimensionale, folosind aplicatii software diverse, obiectivul declarat fiind acela de inlocuire a sistemului clasic pe plansa cu un model informatic. Avantajele sunt evidente si dezvoltarile recente ale celor mai folosite platforme tehnologice nu pot decat sa ne bucure. Anul 2022 a fost important, deoarece urmau sa fie actualizate normativele tehnice pentru constructii, sa fie adoptat codul constructiilor si normativele BIM. Primul obiectiv a fost atins, cel de-al doilea, din pacate, se afla blocat undeva pe parcursul procesului legislativ, iar al treilea urmeaza sa se finalizeze in perioada urmatoare - fapt deosebit de imbucurator. Din foaia de parcurs definita de autoritati consideram ca fiind extrem de importante colaborarea autoritatilor publice cu industria constructiilor, sprijinirea companiilor din domeniu in realizarea de proiecte BIM (in principal, prin finantari) si dezvoltarea unor canale de comunicare clare intre toate partile interesate. Trebuie retinut faptul ca nu avem la dispozitie decat cativa ani pentru a parcurge toate etapele prevazute in foaia de parcurs, pentru ca dupa anul 2028 toate investitiile publice se vor derula printr-un management al informatiei bazat pe BIM. Avantajele majore sunt legate de reducerea riscurilor si majorarea eficientei, fara a uita ca acest concept are la baza sa colaborarea stransa intre toate partile interesate, care nu este posibila fara dezvoltarea unor strategii de afaceri si aplicarea unor standarde foarte precise. Modul in care partile interesate coopereaza poate fi mai ineficient daca deciziile de management sunt luate independent, intr-o maniera traditionala. Acesta este motivul pentru care se recomanda o coordonare a proceselor in cadrul BIM, care presupune, in industria noastra, parcurgerea a patru mari etape: conceptul sau momentul in care se face planificarea, designul/proiectarea, constructia propriu-zisa si operarea/exploatarea. Ca in orice proces, cei mai importanti sunt oamenii si modul in care acestia isi inteleg rolurile. Gestionarea informatiei prin colaborarea intre toate persoanele implicate este posibila doar prin elaborarea de strategii care sa adapteze tehnologiile si standardele existente. Dupa integrarea lor, ceea ce rezulta este o imbunatatire a activitatii, lasand mai mult timp pentru ceea ce este important de fapt - crearea de mai multa valoare adaugata pentru proiecte".
 
Parametric & generative design, o alternativa la sistemul clasic de proiectare
Romina Posea, Head of Planning & Continuous Improvement Office @ Leviatan Design & Ubitech Constructii a subliniat, in cadrul interventiei sale, ca "legatura dintre o firma de proiectare si executie in domeniul constructiilor si tehnologiile digitale moderne este deja ceva care a devenit obisnuit. Noi facem deja de o buna perioada de timp acest lucru si am ajuns la concluzia ca primii care iau contact cu aceasta schimbare de paradigma sunt chiar angajatii din firmele noastre, care treptat se adapteaza noilor modalitati de lucru. Implementarea BIM pe un santier reprezinta un deziderat complex, dar nu imposibil de transpus in practica, iar ilustrativ din acest punct de vedere este modul in care noi am reusit acest lucru. Beneficiul sistemului parametric & generative design, care automatizeaza practic o parte a proceselor, este dat de viteza foarte mare de lucru si de flexibilitatea ridicata, ce permite aplicarea unor modificari rapide ale modelelor standardizate, in functie de cerintele arhitectilor sau beneficiarilor. Gradul de automatizare este, de regula, extrem de mare si asigura, simultan, libertate maxima de implementare a diverselor modificari. Ulterior, prin folosirea inteligentei artificiale si a unor programe software existente de piata, proiectul realizat de experti poate fi transpus intr-un model tridimensional mai usor de inteles de un beneficiar care, cel mai probabil, nu este familiarizat cu detaliile ingineresti dintr-un proiect de arhitectura. Tehnologia are avantaje nete, deoarece permite ca intr-un timp foarte scurt sa se genereze un rezultat care sa permita beneficiarului, folosind de exemplu ochelari Hololens sau un sistem de realitate augmentata pentru vizualizare, sa adopte o decizie informata cu privire la viitorul proiect. Din punct de vedere al termenelor, de exemplu, prin metoda traditionala, doi arhitecti cu o experienta relevanta de peste 10 ani in proiectare au nevoie de 80 ore/specialist, 160 de ore in total, pentru a genera un model in Revit, plus 16 ore de randare clasica. In sistemul parametric & generative design totul este finalizat in 180 de minute, iar randarea AI adauga alte 60 de minute. Nu exista, practic, termen de comparatie. Un pas mai departe este legarea de o platforma cloud in care familiile sunt atasate unor articole unice, iar listele de cantitati se extrag automat din Revit, dupa care, mai departe, se completeaza devizul. Utilitatea este data de reducerea drastica a timpului alocat acestor operatiuni. In fine, in ceea ce priveste norul de puncte rezultat al scanarii laser, cu ajutorul sau putem preleva date din teren, realiza rapid modelele 3D, corecta erorile in timp real, calcula cantitatile, iar in cazul cladirilor de patrimoniu este utilizat pentru a asigura restaurarea acestora respectand cu maxima precizie modelul initial. La finalul executiei lucrarilor realizam Digital Twin As build". 
 
A doua zi a evenimentului a fost dedicata interrelationarii specialistilor prezenti la eveniment in cadrul a patru mese rotunde, unde au fost dezbatute subiecte extrem de interesante, precum digitalizarea companiilor de constructii, clasificarea sistemelor si standardizarea, economia circulara si viitorul profesiilor. Tot in ziua a doua, a fost adaugata o componenta practica de inovare impreuna cu UTCB, respectiv un Hackathon ce a avut ca tema "Utilizarea DigitalTwin in renovarea constructiilor pentru reducerea impactului asupra mediului". Juriul a fost format din Rodica Lupu, Director Cluster TEC si CEO Loop Operations, Gabriel Marcu, Director Tehnic General, Leviatan Design, Bogdan Ghita, Coordonator BIM Technologies, Popp & Asociatii, Mariana Garstea, Co-fondator si Presedinte Structural Health Monitoring, SIXENSE Romania & SEE, Tudor Simion, Manager KPMG Romania. Premiul a fost impartit intre doua echipe care au propus solutiile cele mai complete, una dintre ele reusind sa dezvolte in doar doua zile un prototip functional. De asemenea, Innoconstruct 2023 a prilejuit organizarea unor sesiuni de intalniri individuale intre profesionisti, intr-un sistem de tip match-macking ce si-a propus sa redefineasca colaborarea in industria constructiilor din Romania.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter