RO EN
السلة فارغة

FutureStation: Inteligenta Artificiala va schimba modul de guvernare corporative

Impactul IA asupra viitorului guvernantei corporative si al consiliilor de administratie este un subiect de mare interes. Un raport recent de la McKinsey mentioneaza ca „pana in 2030, IA va contribui cu 1,2 trilioane de dolari la PIB-ul global”. Dar ce inseamna asta pentru guvernanta corporativa? Cum se pot pregati cel mai bine Boards pentru a profita de AI? Si care sunt provocarile cu care se confrunta in acest sens?
Adevarul este ca paragraful de mai sus nu a fost scris de o persoana, ci de un program de Inteligenta Artificiala - Copy.ai, caruia i-au fost oferite cateva cuvinte cheie, precum „viitorul guvernantei corporative”. Aceasta este inca o dovada a faptului ca puterea aplicatiilor IA, dar si a tehnologiei in general, creste.
Inteligenta artificiala. Big data. Alfabetizare digitala. Colaborare intre oameni si roboti. Descentralizare. Toate aceste sintagme sunt deja prezente in discursul public general si se contureaza ca probabilitati ale societatii de maine, intr-un viitor in care cuvantul de ordine nu este „daca”, ci „cum”. De la angajati, pana la executivi, fiecare membru al echipei unei organizatii va fi influentat de modul in care tehnologia - in acceptiunea sa cea mai ampla - va fi integrata in cadrul companiilor. Tot mai multi profesionisti, inclusiv in Romania, preiau functii de membri in consiliile de administratie, iar organizatiile sunt tot mai interesate sa atraga astfel de specialisti care, prin experienta lor, contribuie la implementarea unei guvernante corporative solide.
In acest context, facand un pas inainte FutureStation exploreaza viitorul si analizeaza modul in care tehnologia, si mai specific Inteligenta Artificiala (IA), va influenta Board-urile organizatiilor. Cum raman membrii de Board si organizatiile relevante in viitor, ce trebuie sa faca acestea pentru a se adapta? Ce poate insemna guvernanta corporativa la timpul viitor? Acestea sunt cateva din intrebarile pe care le adreseaza FutureStation intr-un studiu complex realizat in parteneriat cu Envisia, prima scoala din Romania destinata membrilor de Board: „Inteligenta Artificiala si viitorul guvernantei corporative” (”AI and the Future of Governance”).
„Scopul si modul de functionare al consiliilor de administratie ale companiilor se vor schimba radical pe masura ce implicarea lor in organizatie si avansul tehnologic imping catre si mai multa responsabilitate. In ultimul deceniu, discutiile despre rolul guvernantei corporative in cadrul unei companii s-au concentrat in jurul termenilor precum transparenta, diversitate, strategie, responsabilitate, analiza riscurilor, toate acestea generand dezbateri aprinse si chiar dand nastere unor noi modele de business si reguli de guvernanta. Fara dubiu, etica si transparenta raman fundamentale, dar, in plus, avansul tehnologic din prezent are potentialul sa schimbe dramatic modul in care guvernanta corporativa va arata in viitor, integrand tehnologii disruptive precum Inteligenta artificiala”, spune Diana Stafie, fondator al FutureStation si specialist in Foresight / strategie prospectiva.
Cercetarea derulata de FutureStation indica 5 schimbari pe care IA le poate aduce in cadrul consiliilor de administratie ale companiilor, modificand profund dinamica acestora: colaborare mai stransa intre oameni si roboti, gestionarea Big data - volumul mare de informatii la care avem acces, economia facilitata de platforme online, descentralizarea procesului muncii si a modelelor de business, precum si nevoia de transparenta.
Imaginati-va un viitor in care un asistent virtual organizeaza agenda intalnirilor, prioritizeaza emailurile pe baza unor obiceiuri de utilizare a acestora. Sau un viitor in care dezvoltarea retelelor neuronale si alte tehnologii similare vor adanci si mai mult colaborarea oameni-roboti. Exista deja exemple concrete in lume care sustin aceasta tendinta. In Japonia, compania de venture capital Deep Knowledge are ca membru de Board un robot Inteligenta artificiala inca din anul 2014. Compania recunoaste ca IA a ajutat-o sa ia deja cateva decizii majore de business. Robotul pe nume Vital a fost ales pentru abilitatea sa de a identifica trenduri de piata care nu erau atat de vizibile pentru oameni, in efortul de a contribui la succesul investitiilor. Este primul program software din lume numit membru intr-un consiliu de administratie. Un alt exemplu este NEO - un asistent care ajuta echipele remote sa ramana la zi cu informatia atunci cand nu pot participa la sedinte. Scopul lui NEO este sa ii ajute pe oameni sa fie in doua locuri in acelasi timp, oferind un rezumat al intalnirii, o lista cu cele mai relevante subiecte de discutie si concluzii etc.
Includerea IA in practicile consiliilor de conducere ale companiilor nu inseamna a lasa activitatea acestora pe pilot automat, ci mai degraba a orchestra si organiza munca si colaborarea in jurul oamenilor si robotilor. Si conform datelor Eurostat pe 2021, doar un foarte mic procentaj din firmele ce isi desfasoara activitatea in Romania fac uz de aceste tehnologii exponentiale.
O alta schimbare analizata de FutureStation tine de business-urile ce opereaza ca „platforme”. Acest tip de economie perturba modelele de business traditionale, facilitand totodata un transfer de informatii, schimburi economice, conexiuni intre oameni. Trecerea de la un business bazat pe produse si servicii la unul bazat pe platforme online aduce noi implicatii pentru conducerea unei companii, pentru ca membrii acesteia pot colabora, vizualiza, comenta pe documente in timp real, de pe orice dispozitiv si, foarte important, intr-un mediu sigur. In plus, in contextul descentralizarii muncii si al exploziei economiei colaborative, tehnologiile emergente precum IA si blockchain favorizeaza si aparitia unor noi modele de business, asa cum sunt DAO - Decentralized Autonomous Organizations.
Nu in ultimul rand, nevoia de transparenta pune din ce in ce mai multa presiune asupra companiilor, iar membrii consiliilor de administratie nu fac exceptie. Tehnologia si retelele sociale au catalizat nevoia de transparenta. Astfel, nu putine sunt exemplele in care membrii din conducerea unor companii au devenit cunoscuti in toata lumea, iar actiunile lor publice sau simplele postari pe retelele sociale au influentat direct, in unele cazuri in mod negativ, organizatia. Poate unul dintre cele mai cunoscute exemple este cel al Facebook / Meta, care a cazut pe locul 98 din 100 in topul celor mai mari companii cu renume, in urma scandalului legat de prelucrarea datelor cu caracter confidential, al stirilor false si al relatiilor intre membrii echipei. Managementul reputatiei pentru membrii consiliului de conducere va capata o greutate tot mai mare in ecuatia succesului unei companii.
Intr-un astfel de context complex, apare intrebarea „cum se pot pregati membrii consiliului pentru un viitor in care inteligenta artificiala va avea un impact semnificativ asupra guvernantei corporative?”. Cu siguranta, viitorul nu foarte indepartat va determina companiile sa isi regandeasca abordarile, iar abilitatile digitale, tehnice, prospective si etice ale membrilor din conducere vor fi obligatorii. Este posibil ca in curand functii noi precum Chief AI Ethics Officer sa fie des intalnite in cadrul unui consiliu de administratie.
Board-urile pregatite pentru viitor trebuie sa fie formate din profesionisti interesati de viitor, de foresight si strategiile prospective, de posibilele scenarii care pot aparea, de intelegea noilor tehnologii si a implicatiilor acestora. Conform unui studiu Deloitte, companiile cu un Board ce detine cunostinte solide de tehnologie inregistreaza rezultate mai bune, experimentand, in medie, o crestere cu 5% a veniturilor pe o perioada de 3 ani, si o evolutie mai buna cu 8% a actiunilor, de la an la an. Analiza FutureStation vine sa intareasca si mai mult ideea ca Board-urile viitorului trebuie sa afiseze alfabetizare digitala, intelegere a puterii Big Data, dar si o etica la un standard mai inalt decat a fost cazul pana acum.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter