RO EN
السلة فارغة

eCommerce-ul romanesc in 2022: crestere incetinita si consumatori cumpatati

Dupa perioada pandemiei, in care a avut un boom fara precedent al vanzarilor online in Romania, in 2022, piata de ecommerce a inregistrat un ritm de crestere mai lent, fiind dominata de tendinte de „reasezare” in vanzare si „cumpatare” din partea consumatorilor romanilor, arata o analiza cu principalele concluzii ale unora dintre cei mai importanti furnizori de solutii pentru comert digital. Potrivit acestora, piata de comert digital a fost la nivel maxim de competitivitate in acest an, in contextul in care tot mai multe magazine sunt create sau mutate in online.
Conform analizei despre piata de ecommerce in 2022, la care au participat companiile EuPlatesc.ro - procesator de plati electronice, Limitless Agency - agentie de marketing digital, NextUp Solutions - furnizor de ERP si alte solutii software pentru magazine online, VTEX - platforma enterprise de comert digital si White Image - agentie de email marketing, comertul digital din Romania trece printr-o etapa de reasezare, in care cresterea nu mai este la fel de spectaculoasa ca in perioada 2020-2021, mai ales in contextul inflatiei mari din ultimele luni care i-a determinat pe romani sa cheltuie mai putin. Per total, potrivit estimarile ARMO si GpeC, piata de ecommerce din Romania va creste cu aproximativ 10% fata de anul trecut, ajungand la aproape 7 miliarde de euro.
 
Ecommerce-ul romanesc, intre incetinirea evolutiei si cresterea numarului de magazine online
“Anul acesta, piata de ecommerce este in continua crestere, insa cresterile nu mai sunt la fel de mari ca in anii anteriori. Exista o lipsa de predictibilitate pe fondul evenimentelor exterioare, care afecteaza direct si indirect piata de comert electronic romaneasca. De la criza cipurilor, pana la scumpirea transportului din China, aceste lucruri se reflecta in timp asupra business-urilor din online si au consecinte diverse pe piata”, puncteaza Daniel Slavenie, CEO Limitless Agency, una dintre cele mai mari agentii de marketing digital din Romania, cu peste 300 de clienti din ecommerce.
Desi ritmul de crestere este lent, piata de comert digital a devenit mult mai competitiva, iar brandurile si retailerii sunt mai concentrati pe strategii de atragere si de retentie a clientilor, mentioneaza Cristi Movila, Eastern Europe General Manager in cadrul VTEX, platforma enterprise de comert digital cu ajutorul careia brandurile si retailerii isi gestioneaza operatiunile de comert la nivel global.
In acelasi timp, Andrei Georgescu, co-fondator White Image, cea mai mare agentie de email marketing din tara, subliniaza ca in 2022 s-a diminuat exuberanta din pandemie privind cresterile din ecommerce. “2022 pentru online a fost un an de reasezare post-pandemica, dupa o perioada de cresteri mari, iar din a doua parte a anului se resimte tot mai pregnant sentimentul de criza economica. Exuberanta succesului obtinut usor in online din anii de pandemie a facut ca multe decizii strategice in multe companii sa fie lasate la voia intamplarii, adica sa nu fie bine fundamentate si analizate, ceea ce le aduce cheltuieli suplimentare”, explica antreprenorul si specialistul in promovare prin email si SMS.
“In ultimii doi ani, post-pandemie, se simte o evolutie, dar si un interes crescut pentru deschiderea de magazine online. Si nu e vorba doar despre faptul ca magazinele fizice abordeaza si vanzarea online, ci mai ales despre mutarea exclusiv in online, fiind calea cea mai sigura de crestere pentru cele mai multe business-uri locale. Antreprenorii locali au apetit pentru cifre si, odata ce folosesc softuri capabile sa-i orienteze cu date in timp real, le devine evident ca este mai productiv si mai profitabil sa vanda in mediul virtual”, adauga Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions, una dintre principalele companii de solutii software pentru afaceri.
 
Comportamentul de achizitie: mai putine cumparaturi din impuls
In ceea ce priveste comportamentul de achizitie, consumatorii din Romania au fost mai cumpatati in 2022 decat in alti ani si s-au orientat mai mult catre produse mai putin costisitoare.
“Consumatorii sunt mai atenti la ce cumpara, nu mai fac cumparaturi de impuls ca in anii trecuti si sunt mai chibzuiti cu bugetele. Romanii nu s-au mai aruncat ca inainte sa cumpere din impuls. In lipsa restrictiilor dupa pandemie, consumatorii au revenit la obiceiurile vechi, cumparand mai mult din offline. Din datele noastre, in perioada ianuarie-iunie retailul offline a crescut cu 22%, iar online-ul a avut o usoara scadere de 3%, care este recuperata pe final de an”, explica reprezentantii Limitless Agency, potrivit carora valoarea medie a comenzii in noiembrie a fost de 542 lei, in crestere usoara, cu 0,5%, fata de 2021, avand in vedere inflatia.
Astfel, potrivit datelor Limitless Agency, cele mai cumparate produse au fost din categoriile IT&C, fashion, auto, casa & gradina, carti & librarie, bijuterii, food si beauty. In crestere in 2022 au fost domeniile fashion, beauty, grocery, HoReCa, home & deco si IT&C, potrivit estimarilor reprezentantilor VTEX.
Ca metoda de plata, este in continuare preferata plata ramburs, insa creste spectaculos plata cu cardul bancar online. “Avand in vedere ca plata electronica este tot mai sigura si simplificata, va creste si mai mult nivelul de incredere al consumatorilor romani in metodele de plata cu cardul online, urmand sa echilibram balanta plata ramburs-plata online, iar in viitorul apropiat sa domine metoda de plata electronica”, explica Stefan Suceveanu, co-fondator EuPlatesc.ro, unul dintre cei mai mari procesatori de plati electronice de pe piata.
De altfel, potrivit datelor EuPlatesc.ro, romanii sunt tot mai interesati sa cumpere online si prefera sa aiba cat mai putine aplicatii instalate pe telefon pentru a efectua operatiunile periodice de care au nevoie. Valoarea medie anuala generala a unei tranzactii online este in jur de 300 de lei. Dupa numarul de tranzactii, cea mai utilizata metoda de plata este plata cu cardul in cosul de cumparaturi online, urmata de optiunea cu link de plata pe factura electronica sau trimis direct clientului final si de platile prin Click4Pay, Apple Pay si Google Pay.
 
Tendinte 2022: in ce au investestit retailerii online
Investitiile in automatizari pentru eficienta crescuta in business si solutii care sa imbunatateasca experienta de cumparare online au fost reprezentative pentru piata de ecommerce in acest an.
Potrivit VTEX, dezvoltarea de marketplace a fost una dintre principalele tendinte ca investitie in 2022, avand in vedere ca multe companii au ajuns la maturitate si urmaresc scalarea business-ului. De asemenea, un nou canal care a luat avant este segmentul de ecommerce B2B, care continua sa creasca.
“Pe partea de functionalitati sau metode de atragere clienti, retailerii si brandurile au implementat anul acesta noi instrumente si aplicatii care duc la rate de conversie mai mari - aici vorbim despre multiple module de promotii inteligente, de functionalitatile de tip Intelligent Search, Live Shopping sau comert conversational. In acelasi timp, in zona de omnichannel a crescut interesul pentru functionalitatile de tip Live Shopping, Infinite Isle, Reserve Online, Pickup In-Store, Buy Online, Pickup In-Store sau Buy Online, Return In-Store”, explica Cristi Movila, Eastern Europe General Manager in cadrul VTEX.
Totodata, tot mai des au loc investitii in solutii software de gestiune a proceselor, stocurilor si comenzilor. Conform datelor NextUp Solutions, in acest an, retailerii au investit intre 1.000 euro si 5.000 de euro in softuri pentru procesarea automata a comenzilor, fiind interesati in special de functionalitati precum actualizarea in timp real a produselor afisate in magazinul online pentru a evita riscul de over-shop (comandarea unui produs indisponibil), actualizarea permanenta a produselor din stoc si primirea de notificari cand stocul se apropie de zero, pentru a genera comenzi noi catre furnizori.
“Prin solutii de procesare automata, retailerii pot gestiona stocuri de pana la 30.000 de articole diferite si pot procesa pana la 1.000 comenzi pe zi, adica de 50 ori mai multe comenzi decat in lipsa unei solutii automatizate. Astfel, prin automatizari, eficienta in activitate creste cu pana la 50%, iar costurile in business incep sa scada, mai ales cele cu resursa umana. In plus, antreprenorii vor sa adopte tot mai multe automatizari in afacerile lor pentru ca obtin mai multa predictibilitate in baza cifrelor. Pot sa vada costuri versus venituri si sa stie oricand, oriunde ar fi, in cifre exacte, cum sta afacerea lor, cat valoreaza, cat produce si unde sa faca mai bine luna urmatoare si anul urmator”, explica Roxana Epure, Managing Partner NextUp Solutions.
Astfel, concluzionand, potrivit furnizorilor de solutii pentru ecommerce, piata de comert digital a avut un parcurs diferit atat fata de perioada pandemiei, cat si fata de 2019, prognozand la unison cresterea continua a industriei, avand in vedere influenta tot mai mare a tehnologiei si dorinta consumatorilor de a face cumparaturi de oriunde s-ar afla, fara a mai pierde timp in magazine fizice.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter