RO EN
السلة فارغة

USR: Conectarea aeroportului din Timisoara cu orasul pe calea ferata

Informatii generale despre propunerea de proiect
1. Titlul propunerii: Transport modern si eficient pe calea ferata, intre Municipiul Timisoara si Aeroportul International Timisoara (AIT)
2. Domeniul de aplicabilitate: Mobilitate, Transport public
3 Durata estimata de implementare a propunerii: 12-16 luni
4. Valoarea estimata a investitiei: 25 milioane lei
Descrierea propunerii
1. Formularea propunerii de proiect, scop/obiectiv general si obiective specifice ale propunerii de proiect:
Prin aceasta propunere de proiect se are in vedere conectarea, pe calea ferata, a Aeroportului International Timisoara cu Municipiul Timisoara si cu reteaua feroviara existenta.
Scop: Dezvoltarea alternativelor de transport in Municipiul Timisoara pentru un acces modern, facil si optim catre Aeroportul International Timisoara (AIT).
Obiective: Dezvoltarea unei alternative de transport de tip tren urban care sa asigure accesul facil intre Municipiul Timisoara si Aeroportul International Timisoara. Conectarea alternativei de transport de tip tren urban intre ruta feroviara 213 existenta (Timisoara -Lipova) si Aeroportul International Timisoara.
Observatii: Primaria Municipiului Timisoara in calitate de principal beneficiar al acestui proiect trebuie sa initieze un dialog constructiv cu Consiliul Judetean Timis, respectiv cu reprezentanti de la Ministerul Transporturilor si sa identifice cele mai eficiente metode de convingere a partilor implicate astfel incat aceasta initiativa;
Pentru ca acest proiect sa fie finalizat cel tarziu la finele anului 2020, primele investitii trebuiesc alocate inca de anul acesta si intreprinse masuri concrete de demarare a proiectului. Aceasta propunere de proiect apare si in noul Plan Urbanistic General (PUG) al Timisoarei si de asemenea a fost prezentata si in Proiectul Vision 2030.
2. Contextul si justificarea initierii proiectului:
Context:
- Legatura AIT cu Municipiul Timisoara este o problema stringenta in contextul in care traficul de calatori anual pe AIT a ajuns la 1,7 milioane pasageri si se estimeaza o crestere la aproximativ 2 milioane de pasageri pentru anul 2018
- In conditiile in care Municipiul Timisoara va fi in 2021 Capitala Culturala Europeana, sunt toate premisele unei cresteri si mai accentuate a numarului de pasageri in urmatorii ani si ca atare cu atat mai mult trebuie avute in vedere solutii fiabile de transport pe termen lung a fluxului de calatori dintre Municipiul Timisoara si AIT;
- De asemenea, trebuie avut in vedere ca in 2018 este prevazuta inceperea lucrarile de modernizare si extindere pentru terminalul de zboruri interne iar anul urmator, in 2019 se vor demara lucrarile de modernizare si extindere a terminalului de zboruri internationale a Aeroportului International Timisoara ceea ce va duce o crestere substantiala a numarului de pasageri.
- In acest moment societatea de transport public STPT (fostul RATT) opereaza doua rute de autobuz care fac legatura dintre Municipiul Timisoara si AIT si anume:
# Autobuzul E4, pe ruta Bastion - AIT - retur, cu frecventa de 1 cursa / ora;
# Autobuzul E4b, pe ruta Gara de Nord - AIT - retur, cu frecventa de 4 curse/ zi;
- Aceste rute de transport public, pe langa faptul ca sunt clar afectate de situatia congestionarii de trafic rutier si a unei infrastructuri rutiere din zona insuficiente pentru traficul rutier existent, sunt total neoptimizate cu traficul aerian si nu corespund nevoilor persoanelor care utilizeaza transportul aerian, de exemplu ultimul mijloc de transport paraseste aeroportul inainte ca ultima cursa aeriana sa ajunga la Timisoara, ceea ce limiteaza si mai mult optiunile de calatorie ale pasagerilor sositi pe AIT spre destinatia finala.
- Conform Planului de Moblilitate Urbana Durabila a Municipiului Timisoara:
# serviciile de transport public nu sunt competitive prin comparatie cu autoturismul si taxiul
# datorita slabei conectivitati rutiera spre Vest si Sud (Jimbolia, Beograd), cetatenii trebuie sa traverseze orasul ca sa ajunga la aeroport;
# nu exista facilitati pentru o legatura adecvata intre cursele de autobuz interurban si aeroport
# in estimarile initiale pentru analiza fezabilitatii acestui proiect au fost luate in considerare cifrele de trafic aerian din anii de dinainte de anul 2015, motiv pentru care acest proiect a fost considerat initiale nefezabil. In conditiile actuale, cu o crestere a traficului aerian in anul 2017 de peste 250% fata de anul 2013 fezabilitatea acestui proiect trebuie reanalizata.
Grupuri afectate
- Pasagerii curselor aeriene cu plecare - sosire pe AIT si insotitorii acestora care in acest moment pot sa opteze pentru deplasarea spre, respectiv dinspre AIT doar pentru transportul rutier: auto personal, taxi, respectiv transport public, ceea ce presupune implicit costuri ridicate si mai ales consum mare de timp.
3. Beneficiile obtinute prin implementarea propunerii de proiect:
Beneficii directe:
- Venituri suplimentare semnificative obtinute la bugetul local prin vanzarea biletelor de calatorie: o simpla analiza cost-beneficii pornind de la premizele unui cost de 8 RON pentru o cursa completa AIT - Mall Shoping Center arata o amortizare de 100% a investitiei in aproximativ 6 ani, respectiv un castig efectiv de aproximativ 42% dupa 8 ani de zile;
- Rentabilizarea rutelor de transport public rutier care fac in acest moment legatura Municipiului Timisoara cu AIT prin reducerea numarului de curse pe zi si optimizarea traseelor;
- Legatura directa pe calea ferata a orasului cu AIT tine de normalitatea curenta pentru un oras modern, cu atat mai mult pentru o Capitala Culturala Europeana, cand numarul de turisti creste semnificativ iar acestia trebuie sa aiba la indemana solutii optime de transport public de legatura dintre Municipiul Timisoara si AIT;
Beneficii indirecte:
- Reducerea aglomeratiei in mijloacele de transport public rutiere pe directia de deplasare Nord - Sud si retur, prin preluarea unui flux important de calatori pe trenul urban pe ruta nou infiintata;
- Reducerea poluarii din zona prin stimularea folosirii transportului in comun in detrimentul folosirii automobilului personal;
- Corelarea noilor rute de transport public rutier cu programul curselor aeriene.
4. Actiunile necesare estimate pentru implementarea propunerii de proiect:
- Legatura pe calea ferata a AIT de ruta feroviara 213 existenta, Timisoara - Lipova, presupune realizarea unui segment feroviar de o linie pe o lungime de aproximativ 1.5km, segment care intr-o prima etapa poate fi dat in folosinta si neelectrificat.
- Propunerea de a folosi ruta feroviara 213, vine in contextul in care ruta feroviara 900 (Timisoara - Bucuresti) este cea mai aglomerata ruta din judetul Timis si este inclusa in lucrarile de modernizare a coridorului European, segmentul Caransebes - Arad.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter