RO EN
السلة فارغة

CNIPMMR solicita un comportament de reglementare normal in 2019 si 2020

CNIPMMR solicita initierea unui Program REFIT de simplificare a cadrului legislativ din Romania, similar cu Programul REFIT initiat de catre Comisia Europeana in anul 2002, care sa asigure codificarea, reformarea legislatiei, abrogarea si eliminarea actelor normative inutile si irelevante, revizuirea si retragerea unor acte in curs de elaborare, inlocuirea actelor obligatorii din punct de vedere juridic cu alternative mai putin stricte, cum ar fi acordurile voluntare (autoreglementare, coreglementare), 862 de acte normative fiind foarte dificil de cunoscut si implementat.
Pentru perioada 2019-2020, CNIPMMR solicita trecerea la un comportament de reglementare normal, pe care celelate tari europene reusesc sa-l respecte, asigurarea unui cadru legal stabil, predictibil si rezonabil ca si conditie esentiala pentru investitori, respectarea principiilor reglementarii inteligente: un proces decizional deschis si transparent, un dialog social calitativ, evaluarea in mod sistematic a impactul legislatiei asupra IMM-urilor, realizarea „testului IMM” si aplicarea principiul „Ganditi intai la scara mica”, respectarea principiilor fiscalitatii (modificarea Codului fiscal “prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I” si predictibilitatii impunerii fiscale, cu asigurarea “stabilitatii impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii”, “pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii”).
I. 139 Modificari/completari ale codului fiscal publicate si 236 de noi prevederi fiscale necesare a fi aplicate de intreprinzatori in 11,5 luni din 2018
Prin 13 acte normative publicate in 11,5 luni din 2018 au fost modificate/completate 139 de articole din Codul fiscal:
- Legea nr. 29 din 15 ianuarie 2018 privind anularea unor obligatii fiscale publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din data de 1 martie 2018, cu un articol modificat;
- Legea nr. 72 din 22 martie 2018 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din data de 23 martie 2018, cu 10 articole modificate/completate;
- Legea nr. 80 din 28 martie 2018 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 90/2017 privind unele masuri fiscal-bugetare, modificarea si completarea unor acte normative si prorogarea unor termene, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 276 din data de 28 martie 2018, cu un articol modificat;
- Ordonanta de Urgenta nr. 2 din 31 ianuarie 2018 pentru prorogarea unor termene prevazute in Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 95 din data de 31 ianuarie 2018, cu 2 articole modificate;
- Ordonanta de Urgenta nr. 3 din 8 februarie 2018 privind unele masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 125 din data de 8 februarie 2018, cu 5 articole modificate/completate si inca 13 modificari privind plata impozitului pe venit potrivit art. 60 din Codul fiscal;
- Ordonanta de Urgenta nr. 8 din 22 februarie 2018 privind reglementarea unor masuri in domeniul sanatatii, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 190 din data de 1 martie 2018, cu 3 articole modificate/completate;
- Ordonanta de Urgenta nr. 18 din 7 martie 2018 pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 260 din data de 23 martie 2018, cu 67 de articole modificate/completate, plus 13 modificari privind declararea veniturilor, 12 noi modificari privind contributia de asigurari sociale de pensie, 10 modificari privind contributia de asigurari sociale de sanatate;
- Ordonanta de Urgenta nr. 25 din 29 martie 2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 291 din data de 30 martie 2018, cu 31 de articole modificate/completate;
- Legea nr. 111 din 16 mai 2018 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din data de 17 mai 2018, cu 6 articole modificate/completate;
- Legea nr. 145 din 20 iunie 2018 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 18/2018 privind adoptarea unor masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 515 din data de 22 iunie 2018, cu 3 articole modificate/completate;
- Ordonanta de Urgenta nr. 63 din 12 iulie 2018 privind compensarea unor creante reciproce intre statul roman si persoanele beneficiare ale legilor din domeniul restituirii proprietatii, precum si pentru prorogarea unui termen, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 602 din data de 13 iulie 2018, cu 3 articole modificate/completate;
- Ordonanta de urgenta nr. 89 din 4 octombrie 2018 privind unele masuri fiscal-bugetare si pentru modificarea si completarea unor acte normative, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 854 din data de 9 octombrie 2018, cu 6 articole modificate/completate;
- Legea nr. 285 din 29 noiembrie 2018 pentru modificarea art. 453 lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1028 din data de 3 decembrie 2018, cu un articol modificate/completate;
La data de 1 ianuarie 2018 a intrat in vigoare si Ordonanta de Urgenta nr. 79 din 8 noiembrie 2017, prin care alte 97 articole din Codul fiscal au fost modificate/completate. De la data de 1 ianuarie 2018 si pana in data de 15.12.2018, intreprinzatorii au fost obligati sa cunoasca si sa puna in aplicare modificari/completari importante si foarte numeroase, pentru un numar total de 236 articole din Codul fiscal.
II. 862 de acte normative in 11,5 luni ale anului 2018
In primele 11,5 luni ale anului 2018 (pana pe data de 17.12.2018), cadrul legislativ a fost major modificat, fiind adoptate 862 de acte normative cu aplicabilitate generala (309 Legi, 18 Ordonante ale Guvernului, 107 Ordonante de Urgenta, 428 de Hotarari de Guvern), fara luarea in calcul a ordinelor emise de ministere/agentii si a altor reglementari. Peste 45% din legile si ordonantele adoptate au afectat direct si semnificativ intreprinderile, inclusiv IMM-urile (legislatia fiscala, declaratiile si contributiile obligatorii, etc.). Cu acest volum imens de acte normative adoptate in 11,5 luni ale anului 2018, este previzibil ca Romania va continua sa se situeze si anul acesta pe nedoritul prim loc in topul regional al modificarilor legislative (din Europa Centrala si de Est), in timp ce in tarile vecine tendinta este de simplificare si asigurare a unui cadrul legislativ stabil si preictibil, conditie esentiala pentru investitori (raportat la datele furnizate de GRAYLIN in raportul lunii decembrie 2017 “Grayling’ s report on legislative changes across Central & Eastern Europe”).
III. CNIPMMR solicita asigurarea predictibilitatii si stabilitatii cadrului legal fiscal pentru IMM-uri in 2019
Avand in vedere ca in 11,5 luni din 2018, au fost adoptate 862 de acte normative cu aplicabilitate generala, ca doar in domeniul fiscal mediul de afaceri a fost obligat sa implementeze 236 noi reglementari care modifica/completeaza Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, 97 chiar din prima zi a anului si alte 139 adoptate la distante mici de timp, la care s-au adaugat modificari importante ale Codului de procedura fiscala si a legislatiei privind contributiile obligatorii, CNIPMMR atrage atentia asupra instabilitatii legislative fiscale accentuata inregistrata si asupra volumului imens de acte normative adoptate.
Modificarile legislatiei fiscale au generat efecte multiple negative asupra IMM-urilor:
- Cresterea fiscalitatii;
- Cresterea birocratiei pentru toti contribuabilii si toti angajatorii;
- Efort semnificativ de implementare a reformelor legislative;
- Cresterea cheltuielilor de personal;
- Dificultati importante de implementare datorate timpului foarte scurt stabilit pentru aplicare;
- Cresterea cheltuielilor administrative, privind actualizarea programelor informatice;
- Necesitatea unor restructurari (concedieri individuale sau colective);
- Probleme de asigurare a competitivitatii si derularii contractelor la export.
Increderea in sistemul fiscal este o conditie esentiala pentru investitori, predictibilitatea fiind unul dintre cei mai importanti factori care influenteaza deciziile de investitii.
Efectele instabilitatii legislative fiscale accentuate in 2018:
- In perioada ianuarie - septembrie 2018, investitiile directe ale nerezidentilor in Romania au scazut cu 5,7%, insumand 3 517 milioane euro (comparativ cu 3 731 milioane euro in perioada ianuarie - septembrie 2017), din care participatiile la capital (inclusiv profitul reinvestit net estimat) au insumat 3 152 milioane euro, iar creditele intragrup au inregistrat valoarea neta de 365 milioane euro
- Societatile cu capital strain nou infiintate in perioada 01.01.2018 - 10.2018 (4.718 de societati) sunt mai putine cu 177 societati comparativ cu perioada 01.01.2017 - 31.10.2017 (4.895 de societati)
- Numarul total de inmatriculari in perioada 01.01.2018 - 31.10.2018 a scazut cu 8.457 de inmatriculari, comparativ cu numarul similar din perioada 01.01.2017 - 31.10.2017 (113.144 vs. 121.601)
- In perioada 01.01.2018 - 10.2018 numarul suspendarilor, dizolvarilor, insolventelor, inclusiv in randul societatilor cu participare straina la capital au fost mai mari decat cele din perioada 01.01.2017 - 31.10.2017
- In perioada 01.01.2018 - 10.2018 au crescut cu 13,32% numarul suspendarilor (15.014 suspendari, comparativ cu 13.249 in perioada 01.01.2017 - 31.10.2017)
- In perioada 01.01.2018 - 10.2018 au crescut cu 20,71% numarul dizolvarilor (29.278 dizolvari, comparativ cu 24.254 in perioada 01.01.2017 - 31.10.2017)
- In perioada 01.01.2018 - 10.2018 au crescut cu 28,07% numarul insolventelor (1492 insolvente, comparativ cu 1165 in perioada 01.01.2017 - 31.10.2017)

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter