![](/images/cache/d7897348fa7b14be96cebd9537b13e10_w150.jpg)
Se urmareste crearea unor conditii echitabile, dar proiectul este deja expus criticilor
In documentul elaborat de Comisia Europeana, se mai precizeaza ca "noua initiativa propusa va crea si mai multe stimulente pentru ca partenerii comerciali ai UE sa isi deschida pietele achizitiilor publice pentru ofertantii din UE, ceea ce va garanta posibilitatea societatilor din UE de a concura pe piata interna cu societati straine in conditii de egalitate. Aceasta initiativa sporeste oportunitatile de afaceri pentru intreprinderile europene atat in UE, cat si la nivel international; stimuleaza potentialul intreprinderilor mici si mijlocii de a-si desfasura activitatea in conditiile unei economii globalizate; creste nivelul ocuparii fortei de munca si promoveaza inovarea in UE". "Uniunea Europeana nu mai trebuie sa fie naiva, ci sa urmareasca obtinerea unor conditii de echitate si reciprocitate in comertul international. Initiativa noastra se bazeaza pe convingerea Europei ca deschiderea pietei achizitiilor publice genereaza beneficii la nivel mondial si european. Pietele noastre sunt deschise pentru activitati comerciale si suntem gata sa le deschidem si mai mult, dar numai daca toate intreprinderile pot concura in aceleasi conditii. Comisia va ramane vigilenta in apararea intereselor europene, a intreprinderilor si locurilor de munca din Europa", a declarat comisarul european responsabil pentru piata interna si servicii, Michel Barnier. La randul sau, Karel de Gucht, comisarul european pentru comert, a precizat: "Sunt un sustinator convins al liberului schimb, iar achizitiile publice trebuie sa reprezinte un element esential al unor piete mondiale deschise pentru comert. Este benefic pentru mediul de afaceri si pentru consumatori si este avantajos din punct de vedere economic pentru contribuabili. Aceasta propunere va consolida pozitia Uniunii Europene in negocierile internationale si in cele purtate cu partenerii nostri in vederea deschiderii pietelor lor de achizitii pentru companiile europene. Sunt increzator ca acestea vor avea astfel posibilitatea sa castige contracte de achizitii publice in strainatate, creand astfel locuri de munca". Potrivit unei analize elaborate de agentia Reuters, proiectul este deja criticat puternic de reputati experti internationali, inclusiv din interiorul UE, cei din Germania, Suedia si Marea Britanie considerand ca propunerea restrictiva ar putea duce la blocarea pietelor, intr-o perioada in care bugetele sunt ajustate mereu in sens negativ, pe fondul noii recesiuni din zona euro. "Aceasta posibilitate de excludere de la licitatii a unor companii din UE ar provoca probleme serioase pentru firmele din Germania si din alte tari comunitare", se precizeaza intr-o nota consultativa a specialistilor germani, data publicitatii de agentia Reuters. Desi in trecut Comisia Europeana a respectat prevederile liberale ale Organizatiei Mondiale a Comertului (OMC) referitoare la achizitiile publice, agravarea crizei economice in cazul celor mai mari state membre impune masuri protectioniste cel putin similare celor din SUA si China. In acest sens, membrii Comisiei Europene au explicat ca situatia actuala este ingrijoratoare, de vreme ce, pe piata mondiala a achizitiilor publice, exporturile UE de bunuri si servicii au o valoare anuala de numai 10 miliarde euro, respectiv 0,08% din Produsul Intern Brut (PIB) al Uniunii Europene. In schimb, firmele din afara spatiului economic comunitar (format din cele 27 de tari membre) au acces la contracte de interes public din UE in valoare de 352 miliarde euro. Totodata, SUA ofera firmelor din UE si alte zone contracte limitate la numai 178 miliarde euro, iar Japonia organizeaza licitatii cu participare internationala de 27 miliarde euro pe an. Inca din luna ianuarie a.c., Comisia Europeana a solicitat in mod oficial ca autoritatile chineze sa respecte acordul OMC referitor la achizitiile publice, dar guvernul de la Beijing a refuzat sa implementeze orice masura de liberalizare. Datele referitoare la piata chineza a achizitiilor publice, cu o valoare estimata la 83 miliarde euro, sunt dificil de obtinut, ca urmare a modului dual de conducere politica a Chinei (pe principiul «o tara – doua sisteme», care combina economia centralizata, de tip comunist, cu modul capitalist de derulare a afacerilor). Pentru ca proiectul propus de comisarii UE sa fie aprobat si sa devina obligatoriu pentru toate cele 27 de state comunitare este obligatorie sustinerea acestuia de catre majoritatea calificata a tarilor, dupa care urmeaza votul in Parlamentul European. Pentru informatii suplimentare, click aici!