RO EN
السلة فارغة

CE a elaborat noua agenda strategica de prioritati pentru intervalul 2019-2024

In ultimii ani, lumea a devenit din ce in ce mai marcata de tulburari, complexa si supusa unor schimbari rapide. Aceasta stare de fapt aduce cu sine atat oportunitati, cat si provocari. In urmatorii cinci ani, UE poate sa isi consolideze rolul in acest mediu in schimbare si o va face. Impreuna, vom fi hotarati si orientati, fructificand valorile noastre si punctele forte ale modelului nostru. Este singurul mod eficace de a modela lumea viitoare, de a promova interesele cetatenilor, intreprinderilor si societatilor noastre si de a proteja modul nostru de viata.
Prezenta agenda strategica ofera un cadru si o directie generale pentru acest raspuns. Agenda este menita sa calauzeasca lucrarile institutiilor UE in urmatorii cinci ani. Se axeaza pe patru prioritati principale:
- protejarea cetatenilor si a libertatilor
- dezvoltarea unei baze economice solide si pline de vitalitate
- construirea unei Europe verzi, echitabile, sociale si neutre din punctul de vedere al impactului asupra climei
- promovarea intereselor si valorilor europene pe scena mondiala.
In ultima parte, agenda stabileste modalitati de transpunere in practica a respectivelor prioritati.
Protejarea cetatenilor si a libertatilor
Europa trebuie sa fie un loc in care oamenii sa se simta liberi si in siguranta. UE trebuie sa apere drepturile si libertatile fundamentale ale cetatenilor sai, astfel cum se recunoaste in tratate, si sa ii protejeze impotriva amenintarilor existente si emergente.
Valorile comune care stau la baza modelului nostru democratic si a modelului nostru de societate constituie temelia libertatii, securitatii si prosperitatii europene. Statul de drept, care are un rol crucial in toate democratiile noastre, este o garantie esentiala ca aceste valori sunt bine aparate; el trebuie sa fie pe deplin respectat de catre toate statele membre si de catre UE.
Trebuie sa asiguram integritatea teritoriului nostru. Trebuie sa stim cine intra in UE si sa decidem noi insine cine are dreptul sa o faca. Controlul eficace al frontierelor externe este o conditie prealabila esentiala pentru garantarea securitatii, mentinerea legii si a ordinii, precum si pentru asigurarea functionarii corespunzatoare a politicilor UE, in concordanta cu principiile si cu valorile noastre.
Suntem hotarati sa dezvoltam in continuare o politica cuprinzatoare, pe deplin functionala, in domeniul migratiei. Vom continua si vom aprofunda cooperarea noastra cu tarile de origine si de tranzit pentru a combate migratia ilegala si traficul de persoane si pentru a asigura returnari efective. In ceea ce priveste dimensiunea interna, e nevoie sa ne punem de acord asupra unei politici eficace in domeniul migratiei si azilului. Trebuie sa se ajunga la un consens referitor la Regulamentul Dublin in vederea reformarii acestuia pe baza unui echilibru intre responsabilitate si solidaritate, tinand seama de persoanele debarcate in urma operatiunilor de cautare si de salvare.
Vom lua masurile necesare pentru a asigura functionarea corespunzatoare a spatiului Schengen. Ne vom consolida activitatile de combatere a terorismului si a criminalitatii transfrontaliere, valorificand rezultatele obtinute pana acum in acest sens, imbunatatind cooperarea si partajarea de informatii si dezvoltand si mai mult instrumentele noastre comune.
Vom spori rezilienta UE la dezastre, atat la cele naturale, cat si la cele provocate de om. O solidaritate activa si punerea in comun a resurselor sunt esentiale in acest sens.
Trebuie sa ne protejam societatile impotriva activitatilor cibernetice rauvoitoare, a amenintarilor hibride si a dezinformarii provenite de la actori statali si nestatali ostili. Abordarea unor astfel de amenintari necesita o abordare cuprinzatoare insotita de o cooperare sporita, o coordonare sporita, mai multe resurse si mai multe capacitati tehnologice.
Dezvoltarea bazei noastre economice: modelul european pentru viitor
O baza economica solida are o importanta capitala pentru prosperitatea si competitivitatea Europei, precum si pentru rolul sau pe scena mondiala si pentru crearea de locuri de munca. Intrucat provocarile de la nivel tehnologic si in materie de securitate si de sustenabilitate remodeleaza peisajul mondial, trebuie sa reinnoim baza pentru o crestere economica pe termen lung, durabila si favorabila incluziunii si sa intarim coeziunea in UE. Acest lucru necesita obtinerea convergentei ascendente a economiilor noastre si abordarea provocarilor demografice.
Trebuie sa garantam ca moneda euro lucreaza in interesul cetatenilor nostri si ca isi mentine rezilienta, aprofundand uniunea economica si monetara sub toate aspectele sale, finalizand uniunea bancara si uniunea pietelor de capital, precum si intarind rolul international al monedei euro.
Pentru a obtine impactul maxim, avem nevoie de o abordare mai integrata, care sa conecteze toate politicile si dimensiunile relevante: aprofundarea si consolidarea pietei unice si a celor patru libertati ale acesteia, elaborarea unei politici industriale adaptate cerintelor viitorului, abordarea revolutiei digitale, precum si asigurarea unei impozitari echitabile si eficace.
Piata unica, sub toate aspectele sale, constituie un atu esential in aceasta privinta. UE nu isi poate permite sa exploateze insuficient potentialul unei piete de jumatate de miliard de persoane, mai ales in domeniul serviciilor. Nu putem invoca dificultatile intampinate pe termen scurt ca argument impotriva unei strategii pe termen lung care sa fie indrazneata, atotcuprinzatoare si orientata spre viitor. Aceasta trebuie sa fie combinata cu o politica industriala mai ambitioasa, coordonata si cuprinzatoare. UE are nevoie de ambele elemente, iar nevoia este urgenta.
In urmatorii cativa ani, transformarea digitala se va accelera si va avea efecte de anvergura. Trebuie sa ne asiguram ca Europa este suverana la nivel digital si ca obtine partea sa cuvenita de beneficii de pe urma acestei evolutii. Politica noastra trebuie modelata astfel incat sa incarneze valorile noastre societale, sa promoveze incluziunea si sa ramana compatibila cu modul nostru de viata. In acest scop, UE trebuie sa depuna eforturi in ceea ce priveste toate aspectele revolutiei digitale si ale inteligentei artificiale: infrastructura, conectivitate, servicii, date, reglementare si investitii. Acest lucru trebuie sa fie insotit de dezvoltarea economiei serviciilor si de integrarea serviciilor digitale.
In acelasi timp, trebuie sa acceleram investitiile in competentele si in educatia oamenilor, sa facem mai mult pentru stimularea spiritului intreprinzator si a inovarii si pentru intensificarea eforturilor in domeniul cercetarii, in special prin diminuarea fragmentarii de la nivelul cercetarii, dezvoltarii si inovarii europene. A investi in viitorul nostru inseamna si a incuraja si a sprijini investitiile publice si private, inclusiv investitiile in infrastructura, pentru a finanta cresterea economiei si a intreprinderilor noastre, inclusiv a IMM-urilor.
Intr-o lume in care normele si standardele comune sunt puse tot mai mult sub semnul intrebarii, promovarea unor conditii de concurenta echitabile, inclusiv in domeniul comertului, va avea o importanta capitala. Acest lucru inseamna asigurarea unei concurente loiale, in UE si pe scena mondiala, promovarea accesului pe piata, combaterea practicilor neloiale, a masurilor extrateritoriale si a riscurilor la adresa securitatii provenite din partea tarilor terte, precum si securizarea lanturilor noastre de aprovizionare strategice. Vom continua sa actualizam cadrul nostru european in domeniul concurentei, din perspectiva noilor evolutii tehnologice si de pe piata mondiala.
Construirea unei Europe verzi, echitabile, sociale si neutre din punctul de vedere al impactului asupra climei
Europa are nevoie de incluziune si de sustenabilitate, imbratisand schimbarile pe care le-au provocat tranzitia catre economia verde, evolutia tehnologica si globalizarea si garantand totodata ca nimeni nu este lasat in urma.
Pe masura ce efectele schimbarilor climatice devin mai vizibile si mai raspandite, avem urgent nevoie sa ne acceleram actiunile de gestionare a acestei amenintari existentiale. UE poate si trebuie sa fie motorul acestei schimbari, angajandu-se intr-o transformare profunda a propriei sale economii si societati pentru a ajunge la neutralitatea climatica. Acest lucru va trebui facut intr-un mod care sa tina seama de circumstantele nationale si care sa fie echitabil din punct de vedere social.
Tranzitia climatica ne va oferi o ocazie reala de a ne moderniza si de a deveni totodata un lider mondial in economia verde. Politicile noastre ar trebui sa fie in concordanta cu Acordul de la Paris. UE nu poate actiona de una singura: toate tarile ar trebui sa faca progrese si sa isi intensifice actiunile in domeniul climei.
Succesul tranzitiei catre economia verde va depinde de o mobilizare semnificativa a investitiilor publice si private, de existenta unei economii circulare eficace, precum si de existenta unei piete europene a energiei care sa fie integrata, interconectata si sa functioneze in mod corespunzator si care sa furnizeze energie durabila, sigura si accesibila din punctul de vedere al costurilor, cu respectarea deplina a dreptului statelor membre de a decide cu privire la propriul mix energetic. UE va accelera tranzitia catre surse de energie regenerabile, va spori eficienta energetica, va reduce dependenta de surse externe, isi va diversifica furnizorii si va investi in solutii de mobilitate ale viitorului.
In paralel, trebuie sa continuam sa ne imbunatatim starea mediului inconjurator in orase si sate, sa amelioram calitatea aerului si a apelor noastre, precum si sa promovam agricultura durabila, de o importanta vitala pentru garantarea sigurantei alimentare si pentru stimularea calitatii productiei. Vom fi un varf de lance in eforturile de combatere a declinului biodiversitatii si de conservare a sistemelor ecologice, inclusiv a oceanelor.
Construirea unui viitor mai verde, mai echitabil si mai favorabil incluziunii va presupune costuri si provocari pe termen scurt. De aceea este foarte important sa calauzim comunitatile si persoanele in aceasta schimbare, ajutandu-le sa se adapteze la noua lume.
Acest lucru necesita o atentie sporita acordata chestiunilor sociale. Pilonul european al drepturilor sociale ar trebui pus in aplicare la nivelul Uniunii si al statelor membre, acordand atentia cuvenita competentelor respective. Inegalitatile, care ii afecteaza mai ales pe tineri, constituie un risc politic, social si economic major; clivajele intergenerationale, teritoriale si educationale se adancesc si apar noi forme de excluziune. Este de datoria noastra sa oferim oportunitati tuturor. Trebuie sa facem mai mult pentru a asigura egalitatea intre femei si barbati, precum si drepturi si sanse egale pentru toti. Acesta reprezinta atat un imperativ social, cat si un atu economic.
O protectie sociala adecvata, piete ale muncii favorabile incluziunii si promovarea coeziunii vor ajuta Europa sa-si mentina modul de viata, la fel de importante in acest sens fiind un nivel inalt de protectie a consumatorilor, existenta unor standarde alimentare inalte si un acces corespunzator la asistenta medicala. Vom investi in cultura si in patrimoniul nostru cultural, care se afla la baza identitatii noastre europene.
Promovarea intereselor si a valorilor europene in lume
Intr-o lume caracterizata printr-un grad din ce in ce mai ridicat de incertitudine, complexitate si schimbare, UE trebuie sa urmareasca o directie strategica de actiune si sa isi sporeasca capacitatea de a actiona in mod autonom pentru a-si proteja interesele, a-si sustine valorile si modul de viata si a ajuta la modelarea viitorului global.
UE va ramane un promotor al multilateralismului si al ordinii internationale bazate pe norme la nivel mondial, asigurand deschiderea si echitatea, precum si reformele necesare. UE va sprijini ONU si organizatiile multilaterale de importanta majora.
UE isi va folosi influenta pentru a se situa in fruntea raspunsului la provocarile globale, aratand care este calea de urmat in combaterea schimbarilor climatice, promovand dezvoltarea durabila si punand in aplicare Agenda 2030, precum si cooperand cu tarile-partenere in materie de migratie.
UE isi va promova propriul model unic de cooperare ca sursa de inspiratie pentru altii. Va sustine perspectiva europeana pentru statele europene care pot si doresc sa adere. Va urmari o politica de vecinatate ambitioasa. Va dezvolta un parteneriat cuprinzator cu Africa. Impreuna cu partenerii globali care ne impartasesc valorile, UE va continua sa depuna eforturi in directia pacii si stabilitatii mondiale si sa promoveze democratia si drepturile omului.
Insa, pentru a-si apara mai bine valorile si interesele si pentru a contribui la modelarea noului mediu global, UE trebuie sa se afirme cu mai multa hotarare si sa fie mai eficace. Aceasta presupune sa fim mai uniti in luarile noastre de pozitie, precum si mai hotarati si mai eficace in exercitarea influentei noastre. Presupune totodata mobilizarea mai multor resurse si o mai buna utilizare a celor pe care le avem deja la dispozitie. Si presupune acordarea clara de prioritate intereselor economice, politice si in materie de securitate europene, prin punerea tuturor politicilor in slujba acestor interese.
O politica comerciala ambitioasa si solida, care sa asigure o concurenta loiala, reciprocitate si beneficii mutuale, constituie un element central in acest sens, atat la nivel multilateral, in cadrul unei OMC reformate, cat si in relatiile bilaterale dintre UE si partenerii sai.
PESC si PSAC ale UE trebuie sa devina mai reactive si mai active si sa fie mai bine conectate la celelalte domenii ale relatiilor externe. De asemenea, UE trebuie sa isi asume o mai mare responsabilitate pentru propria securitate si aparare, in special prin consolidarea investitiilor in domeniul apararii, a dezvoltarii capabilitatilor si a pregatirii operationale; va coopera indeaproape cu NATO, cu respectarea deplina a principiilor stabilite in tratate si de catre Consiliul European, inclusiv a principiilor de incluziune, reciprocitate si autonomie decizionala a UE.
Relatiile cu partenerii strategici, inclusiv cu partenerii nostri transatlantici, si cu puterile emergente trebuie sa fie o componenta-cheie a unei politici externe robuste. In acest scop, este nevoie de mult mai multe sinergii intre UE si nivelurile bilaterale. UE poate dialoga de pe picior de egalitate cu alte puteri mondiale numai daca evita abordarea fragmentata si daca prezinta un front comun, sustinut de resursele UE si de cele ale statelor membre.
Transpunerea in practica a prioritatilor noastre
UE trebuie sa abordeze provocarile interne si externe intr-un mod integrat. Pentru ca actiunea externa sa fie eficace, avem nevoie de o baza economica interna solida. Institutiile noastre de la nivelul UE trebuie sa se concentreze asupra a ceea ce conteaza. In concordanta cu principiul subsidiaritatii si cu cel al proportionalitatii, UE trebuie sa acorde o atentie sporita aspectelor importante si o atentie redusa amanuntelor. Trebuie sa le acorde actorilor sociali si economici suficient spatiu sa respire, sa creeze, sa inoveze. Va fi important sa se colaboreze cu cetatenii, cu societatea civila si cu partenerii sociali, precum si cu actorii regionali si locali.
Institutiile noastre de la nivelul UE vor lucra in conformitate cu litera si spiritul tratatelor. Ele vor respecta principiile democratiei, statului de drept, transparentei si egalitatii intre cetateni si intre statele membre. Buna guvernanta depinde si de o punere in aplicare riguroasa si o asigurare riguroasa a respectarii normelor si politicilor asupra carora s-a convenit, procese care trebuie monitorizate indeaproape.
Fiecare institutie ar trebui sa isi revada metodele de lucru si sa reflecteze asupra modului optim de a-si indeplini rolul prevazut in tratate. UE trebuie sa isi acorde mijloacele de a se ridica la nivelul ambitiilor sale, de a-si atinge obiectivele si de a-si duce la indeplinire politicile.
Institutiile si statele membre trebuie sa lucreze umar la umar si sa-si utilizeze resursele considerabile intr-un efort comun. Talentele actorilor de la nivel regional si local ar trebui fructificate in favoarea efortului general.
Prezenta agenda strategica reprezinta primul pas dintr-un proces care va fi continuat de catre institutiile UE si de catre statele membre. Consiliul European va urmari indeaproape punerea in aplicare a acestor prioritati si va defini directii si prioritati politice generale suplimentare, dupa caz. Pentru informatii suplimentare, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter