RO EN
السلة فارغة

OAER: Principalele schimbari pe care le aduce in constructii noua MC 001

Comisia Europeana a propus in iulie 2021 pachetul legislativ "Fit for 55" pentru a atinge obiectivele de mediu stabilite in cadrul Acordului Verde European. Propunerile includ o reducere a emisiilor de gaze cu efect de sera cu cel putin 55% pana in 2030, comparativ cu nivelurile din 1990. Aceste masuri au scopul de a face economia UE mai sustenabila si mai prietenoasa cu mediul inconjurator.
Ministerul Dezvoltarii Lucrarilor Publice si Administratiei (MDLPA) a actualizat in ultimii 2 ani numeroase norme tehnice aferente sectorului cladirilor pentru a adapta baza legala utilizata de toti operatorii din domeniul constructiilor (autoritati locale si institutionale, auditori energetici pentru cladiri si proiectanti, executanti, dezvoltatori imobiliari, agentii imobiliare, beneficiari etc.) in vederea incadrarii, in anii urmatori, in tintele de mediu angajate de Guvernul Romaniei.
Astfel, conform Ordinului MDLPA nr. 16/2023, aparut in Monitorul Oficial nr. 46 din 17 ianuarie 2023, reglementarea tehnica "Metodologie de calcul al performantei energetice a cladirilor, indicativ Mc 001-2022” a intrat integral in vigoare la 17 iulie 2023.
Odata cu aceasta reglementare, apar noutati importante in privinta autorizarii cladirilor noi si a celor existente care se renoveaza.
 
Mai jos sunt listate o parte din aceste noutati pentru ca toti actorii care lucreaza in domeniul constructiilor de cladiri sa fie informati si sa analizeze ulterior in detaliu prevederile tehnice din Mc001-2022:
     1) pentru autorizarea cladirilor noi trebuie sa fie mentionata in certificatele de urbanism cerinta obligatorie privind intocmirea Raportului de Conformare NZEB (Nearly Zero Energy Building) prin care proiectantul incadreaza cladirea noua pe care o proiecteaza in categoria cladirilor cu consum de energie aproape de zero, aratand cum sunt respectate conditiile privind (1) consumul maxim de energie, (2) emisiile de CO2 aferente consumului total de energie si (3) procentul minim de 30% de energie consumata din sursele regenerabile;
     2) pentru autorizarea tuturor cladirilor noi sau existente care se renoveaza, trebuie sa fie mentionata in certificatele de urbanism, daca se utilizeaza fonduri publice, cerinta obligatorie pentru intocmirea de catre proiectant a Studiului privind Fezabilitatea din punct de vedere tehnic, economic si al mediului inconjurator a utilizarii sistemelor alternative de inalta eficienta;
     3) s-a modificat integral forma certificatului de performanta energetica, valorile care definesc clasele de performanta energetica si de mediu fiind diferite in functie de categoria de cladire;
     4) certificatele de performanta energetica nu sunt valabile fara codul unic de inregistrare si este interzisa utilizarea lor de catre proprietarii/administratorii/beneficiarii/dezvoltatorii cladirilor/unitatilor de cladire/apartamentelor
     5) calculul coeficientului global de izolare termica devine de importanta secundara, in consecinta nu este necesar sa mai apara ca cerinta in Certificatele de Urbanism, consumul energetic calculat cu Mc001-2022 fiind acum cerinta de performanta energetica;
     6) rezistentele termice ale elementelor de constructie nu mai au valori impuse, cele prezentate in Mc001-2022 fiind valori recomandate pentru atingerea unui consum calculat al cladirii sub cel maxim admis;
     7) sistemele de ventilare mecanica devin obligatorii pentru toate cladirile nerezidentiale noi sau existente care se renoveaza;
     8) s-a modificat procedura de calcul a consumurilor de energie consumata de cladiri pentru incalzire, racire, ventilare, apa calda de consum si iluminat.
 
Pentru autorizarea cladirilor existente care se renoveaza, intocmirea Raportului de Audit Energetic se pastreaza ca cerinta obligatorie in certificatele de urbanism.
In conformitate cu prevederile legii 372/2005, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, OAER face si urmatoarele precizari foarte importante:
     (1) certificatul de performanta energetica se elaboreaza in mod obligatoriu pentru apartamente, case, blocuri, cladiri de birouri, cladiri pentru invatamant, spitale, cladiri comerciale, cladiri pentru activitati sportive, hoteluri s.a.m.d. care se construiesc, se vand, se inchiriaza sau sunt supuse renovarilor majore, pentru cladirile aflate in proprietatea/administrarea autoritatilor publice sau a institutiilor care presteaza servicii publice, precum si pentru cladirile cu o suprafata utila totala de peste 250m2 ocupate de o autoritate publica si care este vizitata in mod frecvent de public;
     (2) pentru cladirile sau unitatile de cladire care se vand sau se inchiriaza, investitorul/ proprietarul/ administratorul este obligat sa puna la dispozitia potentialului cumparator sau chirias, dupa caz, anterior perfectarii contractului, o copie de pe certificat, astfel incat acesta sa ia cunostinta despre performanta energetica a cladirii/unitatii de cladire pe care urmeaza sa o cumpere/inchirieze, dupa caz; contractele de vanzare-cumparare incheiate fara respectarea prevederilor mentionate aici, sunt supuse nulitatii relative, potrivit prevederilor Codului civil
     (3) la incheierea contractului de vanzare-cumparare, proprietarul are obligatia de a transmite certificatul de performanta energetica, in original, noului proprietar;
     (4) la data inregistrarii unui contract de vanzare-cumparare imobil, respectiv de inchiriere imobil, proprietarul are obligatia de a depune la organul fiscal competent o copie de pe certificat, iar originalul va ramane in posesia proprietarului;
     (5) certificatul de performanta energetica se elaboreaza si se elibereaza de catre auditorul energetic pentru cladiri, la solicitarea investitorului/proprietarului/administratorului cladirii/unitatii de cladire si este valabil 10 ani de la data eliberarii inscrisa in certificat, cu exceptia situatiei in care, pentru cladirea/unitatea de cladire la care exista certificat in valabilitate, se efectueaza lucrari de renovare majora care modifica consumurile energetice ale acesteia;
     (6) urmatoarele fapte constituie contraventii
               a. nerespectarea obligatiei auditorului energetic pentru cladiri de a inscrie in registrul propriu de evidenta a activitatii a certificatelor de performanta energetica si a rapoartelor de audit energetic si se sanctioneaza cu amenda de la 1.250 lei la 2.500 lei;
               b. nerespectarea obligatiei auditorului energetic pentru cladiri si a expertului tehnic atestat de a transmite, in format electronic, editabil, la termenul stabilit prin lege, continutul Certificatelor de performanta energetica si sintezele rapoartelor de audit energetic, si se sanctioneaza cu amenda de la 1.250 lei la 2.500 lei;
               c. transmiterea de date si informatii incomplete si/sau eronate in Certificatelor de performanta energetica si sintezele rapoartelor de audit energetic si se sanctioneaza cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei;
               d. nerespectarea obligatiei de afisare a certificatului de catre proprietarii/administratorii cladirilor de interes si de utilitate publica cu o suprafata utila totala de peste 250 mp, precum si la cele frecvent vizitate de public, si se sanctioneaza cu amenda de la 1.250 lei la 2.500 lei;
               e. nerealizarea de catre investitori a studiului privind fezabilitatea din punct de vedere tehnic, economic si al mediului inconjurator a utilizarii sistemelor alternative de inalta eficienta, si se sanctioneaza cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei;
               f. nerespectarea de catre investitorul/proprietarul/administratorul cladirii/unitatii de cladire, respectiv de catre agentii imobiliari/agentiile de publicitate imobiliara a informarii potentialilor cumparatori sau chiriasi, prin precizarea in anunturile de vanzare sau inchiriere a acestora informatii din certificat privind indicatorii de performanta (clasa de performanta energetica, emisiile de CO2, consumul de energie primara, consumul de energie din surse regenerabile etc.), si se sanctioneaza cu amenda de la 1.250 lei la 2.500 lei
              g. emiterea certificatului de urbanism emis de catre autoritatile administratiei publice locale/judetene competente, in vederea emiterii autorizatiei de construire, (i) fara a solicita pentru cladirile noi/ansamblurile de cladiri noi, intocmirea unui studiu privind fezabilitatea din punct de vedere tehnic, economic si al mediului inconjurator a utilizarii sistemelor alternative de inalta eficienta si (ii) fara a solicita incadrarea necesarului de energie al cladirilor in nivelurile NZEB prevazute in Mc001-2022; acest certificat de urbanism se considera incomplet, iar fapta constituie contraventie si se sanctioneaza conform prevederilor art. 26 alin. (1) lit. h) si alin. (2) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
 
Ca urmare a precizarilor de mai sus, OAER, in calitate de co-autor al Mc001-2022 si de promotor cu responsabilitate al sustenabilitatii constructiilor din Romania care genereaza mai mult de 30% din emisiile totale de gaze cu efect de sera, solicita:
     1- tuturor proiectantilor si auditorilor energetici pentru cladiri sa respecte reglementarea Mc001-2022 si legislatia aferenta domeniului lor de activitate;
     2- tuturor reprezentantilor serviciilor de urbanism din primarii, sa intocmeasca corect certificatele de urbanism, cu includerea prevederilor din legea 372 si din reglementarea tehnica Mc001-2022;
     3- Inspectoratului de Stat in Constructii sa isi exercite cu responsabilitate si consecventa rolul de autoritate de control, in baza procedurii PCC001/2013;
     4- tuturor notarilor publici sa respecte intocmai prevederile legii 372 si sa solicite la tranzactiile imobiliare cu cladiri/unitati de cladire/apartamente, certificatul de performanta energetica.
Expertii OAER stau la dispozitia tuturor celor interesati cu alte informatii privind domeniul Performantei Energetice a Cladirilor.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter