RO EN
السلة فارغة

Interactive Design: Dezvoltare continua, bazata pe studio, inovare si proiecte noi

Biroul de proiectare Interactive Design, infiintat in 2006 de inginerul structurist Andrei Tudor alaturi de doi asociati, a inregistrat o dezvoltare constanta in cei 16 ani de activitate, cifra de afaceri a companiei mentinandu-se in jurul valorii de 3 milioane de lei, in ultimii doi ani incheiati. In 2022, managerul Interactive Design si-a propus o crestere a dimensiunii si importantei proiectelor abordate. "Ne dorim ca a doua jumatate a anului 2022 si inceputul lui 2023 sa faca trecerea de la situatia incerta, sau de la un relativ blocaj cauzat de pandemie, si de actual context geopolitic, catre un nou start, poate sustinut inclusiv de programele nationale de redresare si rezilienta si/sau alte programe nationale, cum ar fi Anghel Saligny", a declarat Andrei Tudor.
Cei trei membri fondatori ai Interactive Design sunt absolventi ai Universitatii Tehnice de Constructii Bucuresti si au fost in legatura stransa inca dinaintea infiintarii biroului propriu de proiectare. Dupa o perioada de aproape doi ani in care a realizat exclusiv structuri de rezistenta, din perioada 2008-2010 activitatea companiei s-a axat pe proiectare generala, cu o abordare multidisciplinara. Odata cu aceasta modificare a strategiei a fost necesara si acreditarea companiei in domeniul MAI, IGPR si ISU, pentru licenta de proiectare, in domeniul ANRE, atat pentru instalatii de gaze naturale cat si electrice, dar si obtinerea certificatului de atestare MADR, ANIF. In prezent, domeniul principal de activitate se axeaza pe proiectarea de infrastructura de transport, retele hidro-edilitare, irigatii si proiecte de constructii civile in domeniul protejarii patrimoniului cultural, sanatate si invatamant.
Interviu cu ing. Andrei Tudor (36 de ani), fondator si coordonator proiectare la Interactive Design, si specialist cu o experienta profesionala de 10 ani in activitatea de proiectare.
 
- Ce proiecte aveti in lucru, in acest moment, si ce ne puteti spune despre acestea?
- In prezent derulam mai multe tipuri de proiecte, din domenii variate si care se afla in diverse stadii de implementare. Un proiect major pe care il avem in avizare vizeaza infrastructura de irigatii din Insula Mare a Brailei. Se estimeaza pentru toate ploturile amintite o suprafata agricola ce va avea modernizata infrastructura de irigatii de aproximativ 15.000 ha, aceste tipuri de proiecte beneficiind de ajutor nerambursabil extern.
Un alt segment al proiectelor in lucru este cel al constructiilor civile, cladiri de patrimoniu, iar aici putem identifica reabilitarea si consolidarea imobilului din str. Blanari 14, monument istoric de categorie B, cunoscut in principal pentru functiunea sa culturala, celebrul Club al Arhitectilor, infiintat cu mai bine 50 de ani in urma, fiind cel mai vechi club studentesc. La nivele superioare, imobilul are functiunea de locuinte, astfel proiectul a beneficiat de programul de actiuni pentru punerea in siguranta din punct de vedere seismic al constructiilor existente din municipiul Bucuresti. Acest proiect a depasit faza de avizare si autorizare, urmand a incepe executia lucrarilor propuse.
Mai avem in lucru alte doua proiecte, cu functiunea de spital. Unul din acestea, dezvoltat prin Compania Nationala de Investitii, a prevazut dotarea cu aparatura medicala, dar si dezvoltarea unei infrastructuri noi aferente sistemului de distributie a gazelor medicale, alaturi de amenajari la interiorul imobilului. Cel de-al doilea, Spitalul de Boli Infectioase Brasov, este in stadiu de solutie si stabilire a bugetului, urmand a intra in faza de avizare.
In segmentul de proiecte cu destinatia de cladiri de locuit avem in implementare, fiind deja avizat si autorizat, un proiect compus din trei corpuri de cladiri, in municipiul Campulung, avand o suprafata desfasurata de 4.741mp si un numar total de 50 de apartamente. Fiecare corp are regimul de inaltime D+P+4E, fiind prevazut inclusiv cu o parcare subterana adiacenta functiunii de locuit.
Pentru toate proiectele amintite, aflate in lucru, se poate estima un orizont de timp pentru finalizarea executiei lucrarilor de aproximativ 24-36 de luni.
 
 
- Cum vedeti evolutia activitatii din domeniul de proiectare si constructii in 2022 si cum credeti ca se va dezvolta acesta in perioada urmatoare?
- Stim cu totii ca sectorul constructiilor se confrunta cu majorari de preturi atat pentru materiale, cat si pentru partea de manopera. Daca pentru componenta de manopera tot mai multe companii apeleaza la sprijinul fortei de munca din afara tarii, in principiu din afara Uniunii Europene, si acest aspect ar putea avea intr-o anumita masura o rezolvare, pentru materiale nu ramane decat solutia de ajustare a preturilor contractelor de executie si, implicit, a bugetelor proiectelor. Astfel, pentru majoritatea proiectelor aflate in derulare, a fost necesara modificarea devizului general, cu procente de majorare cuprinse intre 20% si 35% fata de bugetul initial. In aceasta prima faza, proiectele inca nu sunt suspendate, insa ramane de vazut daca pana la finalizarea executiei lucrarilor va putea fi suportata diferenta de pret de catre beneficiar. In ceea ce priveste cadrul legal, in stricta legatura cu aceste modificari de preturi, cum ar fi OG nr. 64/2022 si OG nr. 47/2022, acestea nu reglementeaza decat in mica masura partea de proiectare. Astfel, asa cum pentru executia lucrarilor exista o minima masura de control, in sensul in care beneficiarul/ investitorul poate avea un ordin de marime asupra modificarii de buget datorat executiei, in ceea ce priveste partea de proiectare ramane, in continuare, la nivel de negociere intre beneficiar si proiectant, drept pentru care consider oportuna o detaliere in aceasta privinta in viitoare acte normative.
 
- Cum se resimte, in cadrul companiei, cresterea preturilor din domeniul constructiilor si energiei? Ati observat o modificare a cererii de proiecte, in acest context?
- Cresterea preturilor din domeniul constructiilor si energiei a generat si va genera, in continuare, blocaje in progresul investitiilor sau rezilieri de contracte. Orice schimbare legislativa ce impacteaza contractul va lovi cel mai rau, din pacate, in cei mai vulnerabili si aici ma refer la angajatii antreprenorilor sau ai subcontractorilor si furnizorilor, ce vor suporta in mod direct plati intarziate ale salariilor. Putini antreprenori au resurse financiare suficiente cat sa sustina implementarea actualizarilor acestor contracte pana la emiterea facturilor in conditii de actualizare de pret, luand in calcul si timpii de plata efectivi care, de regula, depasesc 60 de zile de la data emiterii facturii pana la plata efectiva.
Din pacate, sunt prea putini cei ce se implica si participa in mod activ la consultarile publice ale actelor normative ce se pun, de regula, in dezbatere publica inainte de promulgare. Astfel, aplicabilitatea acestor acte in discutie, si aici ne putem referi la OG nr. 64/2022 si OG nr. 47/2022 genereaza o aventura nefericita in relatia cu beneficiarii si intarzieri de plati.
Pentru a va raspunde in concret la intrebare, vedem o modificare, in sensul ca au scazut dramatic cererile pe proiecte din sectorul privat datorita incertitudinilor preturilor, cel mai probabil, dar si din pe fondul unei gandiri conservatoare/ prudente ale celor ce au capital suficient cat sa mai si dezvolte.
Pe piata lucrarilor publice, situatia din punctul nostru de vedere a devenit si mai tragica, acum am sa va dau si un exemplu: mecanismul de bugetarea a unei investitii publice se face la etapa studiilor de fezabilitate sau a documentatiilor de avizare a lucrarilor de interventii. O mare parte din aceste studii au fost realizate, in cel mai fericit caz, la nivelul anilor 2019-2020, si au obtinut contracte de finantare pe acele bugete. Finantatorii nu sunt flexibili in a actualiza contractele de finantare cu noi bugete, sens in care cresterea bugetului unui contract finantat prin programele ale UE pun in sarcina beneficiarului diferenta fata de bugetul initial. Astfel, cereri de proiecte sunt in continuare pe piata, insa multe dintre ele pornesc cu un deficit semnificativ in ceea ce priveste valoarea bugetului si devin adevarate capcane.
 
- Ati observat schimbari in ceea ce priveste cererea de constructii cu eficienta energetica ridicata, la un an de la intrarea in vigoare a standardelor nZEB?
- Nu am observat schimbari majore in ceea ce priveste constructiile cu eficienta energetica ridicata, insa noi abordam subiectul costurilor in exploatare inca de la inceputul cerintelor esentiale din tema de proiectare pe care o conturam cu beneficiarii. In ceea ce ne priveste, suntem pregatiti sa furnizam proiecte eficiente energetic la standardele nZEB, adica suntem aliniati acestui trend. Standardul nZEB incepe, intr-adevar, sa para din ce in ce mai interesant la nivel concept si in discutiile cu beneficiarii privati ce investesc, de regula, in propria locuinta. Debutul discutiilor promite mult, insa flacara sperantei moare usor cand ajungem la estimari, din pacate.
Piata sistemelor alternative nu este inca matura, pe de o parte, si, pe de alta parte, este si extrem de limitata in ceea ce priveste oferta. Daca nu se reglementeaza un mecanism simplu de finantare prin AFM sau alte surse, pentru a deveni accesibila trecerea de la fara standard la standardul nZEB, se vor deschide noi cai de a ocoli legea, in realitate. O campanie de constientizare credem ca ar fi fost mai eficienta decat obligativitatea. Suntem de parere ca cine intelege acest standard si avantajele eficientei energetice pe termen mediu si lung, le implementeaza oricum.
 
 
- Ce tendinte remarcati in arhitectura si design in aceasta perioada, avand in vedere contextul actual Cum vedeti evolutia arhitecturii in contextul Noului Bauhaus European si ce credeti ca va insemna acest nou curent pentru mediul construit din Romania?
- Astazi, arhitectura moderna este preferata in mare parte, cu utilizarea echilibrata a diferitelor stiluri axate pe confort si naturalete, insa ea include si utilizarea tehnologiei care a devenit inevitabila. Design-urile functionale si-au asigurat locul printre tendintele in ascensiune, insa ele trebuie sa fie si inteligente in acelasi timp. Atat in amenajarile rezidentiale interioare, cat si in cele de birouri, confortul si comoditatea sunt pastrate in prim plan datorita timpului indelungat petrecut in acele spatii, peste care se adauga design-urile inteligente, care permit gestionarea operatiunilor si usureaza viata, cum ar fi iluminatul, incalzirea, ventilatia si parcarea, cu dispozitive simple.
Design-urile contemporane ofera o atmosfera linistita prin combinarea diferitelor tonuri si materiale. Cele mai proeminente si frecvent preferate modele sunt legate de folosirea materialelor naturale: modele din piatra naturala, lemn, marmura, panouri si sticla. Aceste modele, in care lemnul si verdele sunt folosite impreuna, ajuta la surprinderea unei imagini foarte stilate si contemporane atat in viata de birou, cat si in designul casei. Pe langa faptul ca este un design modern, contemporan si impresionant, este intotdeauna un concept preferat si aliniat principiilor noului Bauhaus European, care promoveaza mult sustenabilitatea, armonia cu natura. Piata din Romania este puternic influentata de acest concept, ceea ce ghideaza preferintele consumatorului roman in a alege materiale care aduc naturalete in casa sau birou, luand frumusetea acesteia din natura.
Odata cu dezvoltarea tehnologiei in lumea de astazi, observam printre preferintele romanilor dorinta de a gestiona operatiunile din casa cu comenzi vocale, panouri de control sau prin smartphone-uri. Deoarece sistemele de casa inteligenta au un design care necesita investitii, au nevoie si de un sistem de securitate. Un sistem de casa de inalta securitate ar trebui sa fie comandat cu usurinta in locuintele cu tehnologie smart home.
In concluzie, piata din Romania opteaza deja pentru ideile de arhitectura si tendinte in design care includ combinarea materialelor naturale cu designul si sistemele de casa inteligenta.
 
- Ce investitii aveti in plan in sensul digitalizarii? Care considerati ca sunt cele mai utile instrumente pentru arhitectura/ proiectare, in acest moment?
- In ziua de azi, cand digitalizarea se raspandeste profund in viata noastra de zi cu zi, instrumentele noastre de proiectare si arhitectura beneficiaza si ele de aceasta transformare. As dori sa discut despre ele in doua moduri:
Prima asta este digitalizarea in procesul creativ. Noi invatam deja procesele de proiectare si constructie de noua generatie direct din programele de calculator. In special, odata cu dezvoltarea BIM (Building Information Modeling) in intreaga Europa, calculele de date si algoritmi sunt simplificate, iar asta ne permite sa dezvoltam forme si metode nelimitate. Expertii nostri parcurg procedurile care sunt in responsabilitatea proprietarilor de proiecte, cum ar fi aprobarile oficiale ale institutiilor si procedurile de licenta, intr-un mod foarte rapid si fara erori; mai mult decat atat, asta ne ajuta sa castigam incredere prin transparenta pe care o oferim.
Acest lucru ne permite sa sustinem si un sistem hibrid pentru o perioada, timp in care ne specializam pe metode de transfer al cunostintelor din modelul traditional in digital. In continuare, planul este sa investim mai mult in utilizarea optima a BIM si incercam, zi de zi, sa imbunatatim tot ceea ce tine de procesele noastre si materiale.
Al doilea aspect este accesibilitatea. Expertii firmei noastre, care fac evaluarile necesare din toata sfera de proiectare, ofera informatii instantanee (real-time) bazate pe date reale, aceasta fiind un beneficiu oferit de tehnologia cloud. Am invatat ca migrarea catre tehnologii bazate pe cloud ne dau flexibilitate, scalabilitate, o rata mai buna de refresh al hardware-ului, asadar planul este sa investim mai mult in zona aceasta. Insa, in continuare, suntem foarte atenti ce input folosim si ne ghidam dupa un principiu simplu: input prost, output de slaba calitate.
Solutiile pe care le cream trebuie sa fie sustenabile, ca atare cautam sa le facem cat mai functionale si estetice. In continuare, ne concentram pe utilizarea creativa, generativa si colaborativa a tehnologiilor informatiei si comunicatiilor digitale in mediul construit si in design. Investim in participarea la diferite workshopuri in domeniul proiectarii inteligente, pedagogia designului digital, inovatia condusa de design si creare digitala. Ne bazam mult pe practica si sustinem utilizarea "gandirii de proiectare" si "gandirii de sistem" ca metodologie pentru producerea de cunostinte pentru optimizarea proceselor noastre interne.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter