RO EN
السلة فارغة

ARCH-VISION: Majorare estimata la 2,6% a pietei europene de constructii

In mod traditional, ca de fiecare data la inceput de an, expertii companiei olandeze de cercetare si consultanta USP Marketing Consultancy (autori ai studiului Arch-Vision: Barometrul Arhitectural European) au dat publicitatii diverse estimari cu privire la tendintele pietei europene de constructii, bazate pe o combinatie dintre rezultatele cercetarii ce include interviuri cu 1.600 de arhitecti si diversi indicatori ce au legatura cu sectorul de constructii, cum ar fi dinamica autorizatiilor de construire emise de autoritati, evolutia Produsului Intern Brut, date despre industriile nationale si altele, care au permis conturarea unor previziuni pentru urmatorii ani.
„Piata europeana de constructii se va majora cu +2,6% in 2018 si cu +2,9% in 2019, cele mai dinamice tari, din acest punct de vedere, fiind Olanda (+6%) si Spania (+5%). Totusi, trebuie sa se aiba in vedere ca aceste piete au avut cel mai mult de suferit in urma recesiunii. Datele pentru Polonia si Franta indica, de asemenea, majorari cuprinse intre +3% si +3,4% in primul caz, respectiv +2% in 2018 si +2,4% in 2019, in cel de-al doilea. Continuand sa fie cea mai mare piata de constructii din Europa continentala, sectorul german de constructii va evolua cu +2,8% in acest an si cu +2,9% in 2019, iar trendul ascendent se va mentine si pe termen mediu. Pentru Marea Britanie, se prevede un salt de cel putin +2,5% in anii urmatori, dar acest avans trebuie sa fie reevaluat cu prudenta, deoarece o rezolvare abrupta a fenomenului Brexit ar putea influenta rata de crestere. Pentru Belgia, se intrevad cresteri de +1,2% in 2018 si +1,5% in 2019. La randul sau, piata italiana de constructii, care a fost grav afectata in trecut, va inregistra cresteri modeste (+0,5% in acest an si +1,1% in 2019), in contextul in care volumul total al lucrarilor de constructii continua sa se situeze la un nivel extrem de modest in comparatie cu indicatorii de dinaintea declansarii recesiunii”, a declarat Dirk Hoogenboom, consultant in cercetare al USP Marketing Consultancy.
Trenduri-cheie ce vor modela sectorul de profil
Un capitol separat al analizei este constituit de trendurile-cheie identificate de arhitecti, care vor modela piata europeana de constructii. Primul dintre acestea este, potrivit studiului, digitalizarea, fiind citate in acest sens aplicatiile de tipul Building Information Modelling (BIM), ce se utilizeaza cu precadere si pe scara larga in Marea Britanie si Olanda. Tehnologia BIM se adopta insa extrem de rapid, desi sunt tari ce au ramas in urma la acest capitol, cum ar fi Germania, Italia si Polonia. BIM are insa un impact deosebit pentru arhitecti, antreprenori si producatorii de materiale de constructii. Lipsa fortei de munca in constructii este deja o realitate si un trend-cheie ce va defini anii urmatori. Pana in anul 2020, peste 45% din arhitectii respondenti previzioneaza o lipsa cantitativa de personal, iar peste 65% prevad lacune calitative pe piata muncii. Acest aspect va influenta cu precadere oferta de produse si solutii, care trebuie sa fie mai usor de pus in opera si determina urmatorul trend, ce presupune utilizarea tot mai frecventa a elementelor prefabricate. Din acest punct de vedere insa, gradul de utilizare este diferit in Europa, cota fiind de peste 50% in Olanda si de numai 18% in Franta. Peste 70% din arhitectii olandezi cred ca in urmatorii trei ani gradul de folosire a prefabricatelor se va majora puternic, in contrapartida cu 31% din omologii lor francezi, care iau in considerare aceeasi optiune. Un alt trend, relativ ingrijorator pentru proiectanti, este constituit de modificarea puterii de decizie, in favoarea antreprenorilor, pe masura ce gradul de complexitate a lucrarilor de constructii sporeste. Astfel, arhitectul nu mai este perceput ca „maestrul constructiilor”, cu precadere in Olanda si Marea Britanie, unde rolul antreprenorilor este tot mai decisiv. In schimb, in Germania doar o cincime din arhitecti opineaza ca antreprenorul ar detine rolul principal intr-un proiect de constructii. Nu in ultimul rand, Dirk Hoogenboom se refera la cel mai semnificativ trend - si anume sustenabilitatea. Faptul ca industria constructiilor are un impact semnificativ asupra mediului incepe sa fie tot mai constientizat de investitori si, cu toate ca fondurile alocate pentru constructii sustenabile au fost minime in intervalul recesiunii, actualmente exista un interes tot mai mare in acest sens. Cererea - si potentialul de a investi - in domeniul constructiilor sustenabile se afla la cote inalte in Marea Britanie si lasa de dorit in Polonia si Italia. Aspectele legate de costul mai mare al produselor sustenabile pentru constructii au constituit principalul impediment in perioada crizei economice, nici sprijinul guvernamental in vederea subventionarii acestora nefiind prea consistent. Actualmente, se intrevede o orientare mai pregnanta spre produsele respective, inclusiv pe fondul cresterii asteptate a pretului la combustibilii fosili.
***
In concluzie, Dirk Hoogenboom arata ca „piata de constructii din Europa se afla pe un trend ascendent, existand numeroase tendinte care sa contureze viitorul acesteia, dintre care au fost selectate cele mai interesante. Toate acestea vor afecta, insa, in profunzime sectorul de profil, fortandu-i, de asemenea, pe producatorii de materiale de constructii sa reconfigureze anumite strategii sau sa adopte unele noi. In general, consider ca industria constructiilor se transforma, finalmente, dintr-o piata traditionala intr-una inovatoare si dinamica. Evident, nu va deveni dintr-o data o industrie de top in ceea ce priveste progresul, dar cu siguranta vom putea asista la o schimbare treptata si sigura de curs in directia respectiva”. Informatii suplimentare, la www.usp-mc.nl

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter