RO EN
السلة فارغة

Storia.ro: Diferentele dintre generatii in procesul de achizitie a unei locuinte

Varsta medie de achizitie a primei locuinte este de 29 de ani, iar principalul motiv pentru care romanii isi doresc sa-si achizitioneze o locuinta este acelasi in randul tuturor generatiilor analizate, respectiv dorinta de a avea un spatiu pe care sa-l poata amenaja dupa propriile preferinte. Aceasta varianta a fost aleasa in proportie de 54% de generatia Z, 42% de generatia Y, 25% de generatia X si de 31% de generatia Baby Boomers, conform celui mai recent studiu desfasurat de Storia.ro, platforma de imobiliare lansata de OLX.
 
Topul celor mai importante motive de achizitie imobiliara in functie de generatii
Pentru cei cu varste de sub 26 de ani (parte din generatia Z) motivul secund pentru care isi doresc sa achizitioneze un imobil este dorinta de a deveni proprietari (53%), urmat de alte motivatii precum: dorinta de a avea un spatiu mai mare (28%), dorinta de a fi mai aproape de locurile importante pentru ei, precum job, scoli, gradinite (28%), dar si faptul ca rata bancara ar avea aceeasi valoare cu cea a unei chirii (24%).
La fel ca cei din generatia Z, si cei din generatia Y (27-42 de ani) au printre motivele principale dorinta de a deveni proprietari (39%) si dorinta de a locui intr-un spatiu mai mare (38%), urmate fiind de alte motive precum: aparitia unei schimbari in situatia familiala, precum casatorie, divort sau venirea unui copil (26%) si dorinta de a face o investitie imobiliara (20%).
Printre motivele pentru care cei din generatia X (43-58 de ani) achizitioneaza o locuinta se regasesc urmatoarele: dorinta de a face o investitie imobiliara (24%), cumpararea unei proprietati pentru un alt membru al familiei (21%), dorinta de a locui intr-un spatiu mai mare (19%), urmata de dorinta de a fi proprietar (18%).
Cei din generatia Baby Boomers (peste 59 de ani) isi doresc sa achizitioneze o locuinta si din dorinta de a se muta in alt oras (27%), dar si din alte motive (22%) sau pentru ca isi doresc un spatiu mai mare (18%) sau sa devina proprietari (17%).
 
Care este profilul cumparatorului imobiliar in functie de varsta
Studiul Storia.ro a fost realizat in randul persoanelor interesate sa achizitioneze o casa sau un apartament in decursul urmatorilor doi ani, respectiv persoane care detin o proprietate imobiliara in prezent (50%), dar si persoane care nu detin niciun imobil (50%).
Analizand profilul respondentilor care sunt deja proprietari, dar isi doresc sa mai faca inca o achizitie imobiliara, 73% fac parte din generatia Baby Boomers (peste 59 de ani), 72% fac parte din generatia X (43-58 de ani), 43% din generatia Y (27-42 de ani) si doar 17% dintre acestia fac parte din generatia Z (sub 26 de ani), asa cum era de asteptat, in contextul in care varsta medie pentru achizitia primei locuinte este de 29 de ani.
Intrebati cat timp se asteapta sa locuiasca in imobilul pe care isi propun sa-l achizitioneze, majoritatea respondentilor (o medie de 40%) din toate generatiile incluse in sondaj (Z, Y, X, Baby Boomers) au luat in considerare o perioada de peste 15 ani. Cu toate acestea, exista o flexibilitate mai mare in randul generatiilor Z (sub 26 ani) si Y (27-42 de ani) in ceea ce priveste posibilitatea de a locui un timp limitat (intre 1 si 5 ani) in imobilul achizitionat, reprezentantii celor doua generatii alegand aceasta varianta intr-o proportie totala de aproape 30%.
„Tara noastra ocupa primul loc in topul statelor din Uniunea Europeana la capitolul numarului de proprietari de locuinte. Aceasta tendinta este confirmata inca o data si de studiul desfasurat de noi, cei de la Storia.ro, din care reiese ca dorinta de a fi proprietar a ramas in topul motivelor de achizitii imobiliare din randul tuturor generatiilor, incepand cu cei de sub 26 de ani si pana la cei de peste 59 de ani. Cu toate acestea, am observat ca cei cu varste de pana la 42 de ani iau in considerare sa locuiasca in imobilele achizitionate un timp limitat, de pana la 5 ani, fapt care ne arata ca in randul generatiilor Y si Z exista o flexibilitate mai mare decat poate ne-am fi asteptat, in sensul ca acestia isi doresc diversitate si nu percep o locuinta ca fiind pentru totdeauna” a declarat Monica Dudau, Marketing Manager Storia.ro & OLX Real Estate.
Conform datelor analizate, aproape 70% dintre respondenti ar locui in noul imobil impreuna cu partenerul/a si/sau cu copiii, 14% ar locui singuri, iar 7% ar dori sa-l inchirieze. Asa cum era de asteptat, analizand raspunsurile per generatii, se observa ca majoritatea respondentilor din generatia Z (sub 26 ani) si din generatia Baby Boomers (peste 59 ani) ar locui cu partenerul/a, iar cei din generatiile Y (27-42 ani) si X (43-58 de ani) ar locui cu partenerul/a si cu copiii.
Intrebati cum se raporteaza la piata imobiliara din prezent, 32% dintre respondenti se arata ingrijorati, 24% sunt increzatori sau plini de speranta, iar 23% sunt usor confuzi in legatura cu schimbarile imobiliare din perioada urmatoare. Analizand raspunsurile se observa ca cei mai increzatori sau plini de speranta sunt respondentii care fac parte din generatia X (43-58 de ani) si Baby Boomers (peste 59 de ani), in timp ce respondentii din generatia Y (27-42 de ani) fac parte dintre cei care sunt mai ingrijorati.
Chestionarul a fost publicat online, pe Storia.ro si OLX Imobiliare, in perioada iulie-august 2023, iar raspunsurile au fost colectate de la 1035 respondenti, la nivel national.
Analiza a fost realizata de Storia.ro - platforma de imobiliare lansata de OLX, ca parte din initiativa „Drumul inteligent spre acasa”, prin care brandul isi propune sa contribuie la transparentizarea informatiilor necesare tuturor cumparatorilor, chiriasilor, proprietarilor, agentilor si dezvoltatorilor, cu scopul de a-i sustine sa ia decizii imobiliare corecte, in cunostinta de cauza.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter