RO EN
السلة فارغة

FORTIM: Viitoarele cladiri comerciale: flexibile, sustenabile si tehnologizate

In 2023, piata dezvoltarilor imobiliare pentru birouri, retail si hoteluri se afla sub influenta unui set complex de factori, care influenteaza cererea si investitiile din domeniu. Daca pe piata office volumul tranzactiilor se mentine, in continuare, scazut, pe fondul orientarii pietei muncii catre sistemul hibrid, segmentul de retail consemneaza livrari record de spatii comerciale noi, respectiv peste 370.000 mp, in 2023, iar cel hotelier inregistreaza o crestere continua a numarului de tranzactii, incepand din 2022. Potrivit lui Nicolae Ciobanu, Managing Partner - Head of Advisory, Fortim Trusted Advisors, membra a Aliantei BNP Paribas Real Estate, companie de consultanta imobiliara fondata in anul 2002, piata imobiliara comerciala va continua sa se adapteze la schimbarile economice si tehnologice. Succesul in aceste sectoare depinde de capacitatea de a raspunde la provocari si de a exploata oportunitatile in functie de evolutia pe termen scurt, mediu si lung. Fortim Paribas ofera servicii de consultanta imobiliara pe segmentul de birouri, retail, industrial & logistica, evaluari, capital markets, research, dar si servicii de Property Management si Project Management. Pe zona de Property Management, compania are in administrare peste 115.000 mp de spatii de birouri, retail si industriale. 
 
- Ce tendinte remarcati pe piata dezvoltarilor de cladiri de birouri si cum evolueaza aceasta piata in 2023?
- In 2023, piata dezvoltarilor imobiliare pentru birouri, retail si hoteluri se afla sub influenta unui set complex de factori. Pe segmentul spatiilor de birouri, ca evolutie a tranzactiilor, se remarca o crestere puternica a reinnoirilor de contracte de inchiriere si o scadere usoara a inchirierilor de spatii noi. La finalul anului 2023, cererea de spatii noi de birouri va fi, probabil, cu 10-15% sub nivelul din 2022, dar exista premise ca segmentul de piata al reinnoirilor de contracte sa fie mai mare, tinand momentan in echilibru stocul de spatii ocupate. Concret, in Bucuresti, primele trei trimestre din 2023, cererea de spatii noi de birouri a fost de 152.038 mp, cu 8,8% mai putin decat aceeasi perioada a anului trecut. Insa, renegocierile de contracte in primele trei trimestre din acest au cumulat o suprafata totala de 189.747 mp, cu 154% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut. Estimam ca acest trend va continua, pe fondul unor livrari de birouri noi in scadere.
Cererea de spatii pentru birouri este influentata de sistemul hibrid de lucru si de orientarea catre spatii flexibile. Pandemia a accelerat tendinta spre munca hibrida, ceea ce a determinat o cerere crescuta pentru spatii de birouri flexibile si adaptabile, care pot fi personalizate in functie de nevoile companiilor. Pe de alta parte, pentru a le face mai competitive, proprietarii cladirilor de birouri mai vechi de 10 ani investesc sa le aduca la standarde verzi, pe masura ce companiile se concentreaza tot mai mult pe responsabilitatea sociala si pe reducerea amprentei de carbon. Un alt trend este cel al integrarii tehnologiei si automatizarii in spatiile de birouri, cu un accent deosebit pe securitatea cibernetica. In 2023, cele mai mari proiecte de birouri care s-au dat in folosinta au fost U Center 2 (32.000 mp) al dezvoltatorului Forte Partners si @EXPO (28.000 mp) al Atenor. Se afla, in continuare, in constructie, birourile Promenada Bucuresti (27.500 mp) ale NEPI Rockastle, AFI Loft (15.000 mp) al AFI Europe si ARC (29.000 mp), dezvoltat de PPF Real Estate.
 
- Care este situatia pe segmentele de retail si hotelier?
- Pe segmentul de retail, se consemneaza livrari record de spatii comerciale noi, care au in total peste 370.000 mp, cele mai multe fiind retail parcuri, in orase mici si mijlocii, in zone neacoperite pana acum de comertul modern. In total, in 2023 se dau in folosinta si 5 malluri, cel mai mare fiind Promenada Craiova, al NEPI, cu o suprafata totala de 78.000 mp, o investitie de peste 150 milioane euro. Ca tendinta, retailul se adapteaza la schimbarile de comportament ale consumatorilor, cu o accentuare pe experienta in magazin, servicii personalizate si integrarea online-offline. Se mai observa si o amplasare strategica a magazinelor, cat mai aproape de consumatori - in mijlocul unor cartiere rezidentiale, precum este Cosmopolis Plaza si focusate pe practici sustenabile, pentru a atrage clientii interesati de mediu.
In ceea ce priveste segmentul hotelier, incepand din 2022 a crescut numarul tranzactiilor de vanzare, ceea ce a dus la o crestere a interesului si pentru dezvoltarea de noi unitati. Astfel, in 2022-2023 s-au tranzactionat 15 hoteluri, in intreaga tara, cu o valoare totala de peste 90 de milioane de euro. In faza de proiect sau de constructie sunt, in acest moment, circa 10 unitati de cazare, in orase precum Bucuresti, Cluj-Napoca si Oradea. Ca tendinte, pandemia a determinat hotelurile sa devina mai flexibile in ceea ce priveste politica de anulare a rezervarilor, pentru a atrage si pastra clientii. De asemenea, tot mai multi hotelieri iau in calcul tehnologiile de gestionare a hotelului si experienta personalizata a oaspetilor, incluzand chei mobile si asistenta AI. Un alt trend este faptul ca turistii cauta din ce in ce mai multe destinatii mai putin aglomerate, ceea ce influenteaza locatiile in care se construiesc hotelurile.
 
- Ce provocari si oportunitati prevedeti pe piata dezvoltarilor de cladiri de birouri/ retail/ hoteliere, pe termen scurt, mediu si lung?
- La capitolul provocari, pe termen scurt si mediu, pandemia continua sa aiba un impact semnificativ asupra acestor sectoare, cu incertitudine legata de cerere si nevoia de adaptare la noi modalitati de lucru si cumparare. Totodata, reglementarile tot mai stricte privind eficienta energetica si sustenabilitatea pot aduce costuri mai mari de constructie si de mentenanta. In mod particular, retailul se confrunta cu o concurenta tot mai puternica din partea comertului online, ceea ce necesita o adaptare constanta pentru a mentine prezenta mare a clientilor in magazinele fizice. Nu in ultimul rand, fluctuatiile economice isi vor pune amprenta pe noile dezvoltari, schimbarile ciclice din economie putand afecta cererea de birouri, hoteluri si spatii comerciale, in special pe termen scurt.
Ca oportunitati, inovatia tehnologica, sustenabilitatea, lucrul hibrid, experienta personalizata si cresterea urbanizarii vor influenta piata dezvoltarilor imobiliare pentru birouri, retail si hoteluri. Succesul in aceste sectoare depinde de capacitatea de a raspunde la provocari si de a exploata oportunitatile in functie de evolutia pe termen scurt, mediu si lung.
 
- Care sunt cele mai mari proiecte aflate in dezvoltare pe pietele de birouri/ retail/ hotelier, de care aveti cunostinta?
- Piata imobiliara din Romania a inregistrat o crestere semnificativa in ultimii ani, atat pe piata de birouri, cat si pe cele de retail si hoteluri. In 2022, am avut un an record in ceea ce priveste investitiile imobiliare. In acest an, insa, se observa o temperare pe toate segmentele imobiliare, in mare parte din cauza costurilor mari de finantare. Pe segmentul de birouri, numarul proiectelor aflate in lucru este in scadere. 
 
 
Pe piata hoteliera, cele mai mari proiecte aflate in dezvoltare in Romania in 2023 sunt: Radisson Blu Hotel Timisoara (150 de camere) - dezvoltat de Global Vision, Grand Hotel Iasi (100 de camere) - proiect marca Iulius, Hotel One Plaza Athénée (200 de camere) - One United Properties, Hotel Novotel Bucuresti (150 de camere) - Accor si Hotel Hilton Garden Inn Bucuresti (150 de camere) - Hilton.
 
- Referitor la dezvoltarile NZEB, ce impact au asupra pietei si cum sunt primite noile proiecte de piata?
- Dezvoltarile de cladiri cu Consum Net de Energie Zero (NZEB) au un impact semnificativ asupra pietei imobiliare si sunt din ce in ce mai bine primite de catre chiriasi si cumparatori. Dezvoltarile NZEB reflecta angajamentul pentru sustenabilitate si reducerea amprentei de carbon, ceea ce atrage investitori, chiriasi si cumparatori interesati de cladiri verzi. Acestea sunt proiectate sa aiba costuri de operare mai mici, datorita eficientei energetice sporite, ceea ce le face atractive pentru chiriasi si proprietari. Multe tari au introdus reglementari care incurajeaza sau cer dezvoltarea de cladiri NZEB, oferind stimulente fiscale sau alte avantaje pentru proprietari si dezvoltatori.
Certificarile de sustenabilitate si eficienta energetica sunt foarte importante in acest domeniu, cele de tip LEED (Leadership in Energy and Environmental Design) sau BREEAM (Building Research Establishment Environmental Assessment Method) atestand angajamentul pentru sustenabilitate si eficienta energetica, ceea ce sporeste increderea clientilor. Aceste certificari ofera insa si o diferentiere pe piata. Cladirile certificate pot obtine un avantaj competitiv pe piata, deoarece atrag chiriasi si cumparatori care cauta proprietati durabile si eficiente din punct de vedere energetic si atesta eficienta si costuri mai mici de operare.
Investitorii care cauta sa cumpere proprietati, intreaba tot mai des daca ele respecta normele ESG. Astfel, investitorii interesati de aspectele de mediu, sociale si de guvernanta (ESG) pot fi mai dispusi sa investeasca in proprietati certificate NZEB din cauza impactului lor pozitiv asupra mediului. In concluzie, dezvoltarile NZEB au un impact semnificativ pozitiv asupra pietei imobiliare, atragand investitori, chiriasi si cumparatori interesati de sustenabilitate si eficienta energetica. Certificarile de sustenabilitate si eficienta energetica joaca un rol esential in validarea acestor proiecte si in atragerea clientilor, contribuind la cresterea increderii si la diferentierea pe piata.
 
- Care sunt principalele dificultati si provocari pe care le intampina dezvoltatorii de cladiri de birouri/ retail/ hoteliere in aceasta perioada?
- Principalele dificultati si provocari pe care le intampina dezvoltatorii de cladiri de birouri, retail si hoteluri sunt generate, in principal, de efectele pandemiei Covid-19, care a redus cererea pentru spatii de birouri si hoteluri si a provocat incertitudine in ceea ce priveste comportamentul consumatorilor in retail. Cresterea preturilor materialelor de constructie si cu forta de munca poate duce la costuri de constructie mai mari si poate afecta rentabilitatea proiectelor. Dezvoltatorii se confrunta, totodata, cu o complexitate sporita a reglementarilor si a cerintelor de aprobare, ceea ce poate intarzia proiectele si poate creste cheltuielile administrative. In special in Bucuresti, competitia pentru achizitionarea terenurilor potrivite si atragerea chiriasilor sau clientilor este intensa. In contextul avansului rapid al tehnologiei, dezvoltatorii trebuie sa fie la curent cu tendintele tehnologice pentru a se asigura ca noile constructii sunt in pas cu nevoile si preferintele utilizatorilor. Per ansamblu, dezvoltatorii de cladiri de birouri, retail si hoteliere trebuie sa navigheze intr-un mediu complex si sa se adapteze la schimbarile economice, tehnologice si sociale pentru a reusi in acest sector. A face fata acestor provocari implica planificare strategica, inovare si adaptabilitate.
 
 
- Ce obiective aveti pe termen mediu si lung pe piata din Romania, la nivel de companie?
- Fiind alianta BNP Paribas Real Estate in Romania, echipa noastra de profesionisti are ca scop consolidarea si extinderea pozitiei noastre ca lider recunoscut in industria imobiliara din tara. Compania noastra este intr-o continua dezvoltare. In acest an, am deschis o noua linie de business, pe segmentul rezidential. Cifra de afaceri a companiei Fortim Trusted Advisors a crescut cu 30% in 2021, 25% in 2022 si estimam ca va creste cu 30% in 2023.
Punctual, obiectivele stabilite pentru piata din Romania includ:
• Dezvoltarea unei game complete de servicii: echipa noastra se angajeaza sa ofere clientilor o gama completa de servicii imobiliare, inclusiv consultanta, tranzactii, gestionarea proprietatii - Property Management, servicii de investitii, Project Management si Evaluari, pentru a satisface nevoile lor complexe;
• Serviciu 360 de grade, un one-stop shop: ne propunem sa devenim partenerul de incredere al clientilor nostri, oferindu-le o experienta completa si eficienta in domeniul imobiliar, de la identificarea oportunitatilor si evaluarea proprietatilor pana la gestionarea lor si furnizarea de servicii de consultanta in proiecte;
• Sustenabilitate si responsabilitate sociala: Suntem dedicati promovarii dezvoltarii sustenabile in industria imobiliara din Romania. Acest lucru se aliniaza cu valorile si angajamentele noastre ca alianta a BNP Paribas Real Estate. Vom continua sa promovam practici responsabile, inclusiv constructia de cladiri ecologice si implicarea activa in comunitate;
• Inovatie si tehnologie: intr-o lume in continua schimbare, echipa noastra de profesionisti se angajeaza sa ramana in avangarda tehnologiei si inovatiei in domeniul imobiliar. Vom investi in solutii digitale pentru a eficientiza serviciile si pentru a oferi clientilor nostri cele mai bune experiente;
• Dezvoltarea relatiilor de lunga durata cu clientii: echipa noastra vizeaza dezvoltarea de relatii de incredere si de lunga durata cu clientii, pentru a deveni partenerii lor de incredere in toate nevoile lor imobiliare;
• Extinderea pe pietele regionale: pe masura ce crestem si ne dezvoltam, ne propunem sa exploram oportunitati pentru extinderea pe pietele regionale, inclusiv orasele din Romania, in afara municipiului Cluj-Napoca, unde avem deja o prezenta directa. Vom continua sa oferim servicii de inalta calitate si sa aducem experienta noastra in domeniul imobiliar pe noi piete;
• Dezvoltarea departamentului rezidential: ne dorim sa extindem si sa dezvoltam departamentul rezidential, prin atragerea mai multor proiecte si clienti in acest segment in crestere al pietei imobiliare.
Aceste obiective reflecta viziunea noastra pe termen mediu si lung si angajamentul nostru pentru a oferi valoare adaugata clientilor nostri si pentru a contribui la dezvoltarea durabila a pietei imobiliare din Romania, cu sprijinul echipei noastre de profesionisti in cadrul conceptului de serviciu 360 de grade, un one-stop shop.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter