RO EN
السلة فارغة

CBRE: Cifrele de pe piata de retail au depasit nivelurile anterioare pandemiei, in 2023

CBRE, lider global si national in servicii si investitii imobiliare comerciale, evidentiaza ca, in ciuda provocarilor multiple cu care se confrunta piata de retail, sectorul inregistreaza un progres considerabil. Vanzarile si traficul inregistrate in prima jumatate a anului 2023 sunt mai mari decat in perioada similara din 2019, considerat cel mai bun an pentru retail in Romania, potrivit studiului „Turnover Retail 2023” realizat de CBRE.
"Rezultatele financiare din 2022 confirma faptul ca Romania si companiile din tara sunt aliniate trendului din regiunea CEE, unde vanzarile totale sunt in mare parte la acelasi nivel sau peste cel inregistrat in anul record 2019. Pentru 2023, sunt asteptate rezultate mai bune, dar acestea raman insa sub semnul incertitudinii, tinand cont ca principalul motiv de ingrijorare al retailerilor raman inflatia si reducerea puterii de cumparare, care pot avea impact major asupra vanzarilor. Vedem insa ca retailerii vizeaza eficientizarea proceselor si stabilizarea aprovizionarii, aproape jumatate dintre respondentii la studiu, 45%, avand in plan sa investeasca in solutii software. In plus, sustenabilitatea devine incorporata in cultura organizationala si in modul de lucru al retailerilor, iar abordarea omnichannel reprezinta un punct major in strategia comerciantilor. Observam, de asemenea, o schimbare in piata de retail din Romania, care echilibreaza aceasta predominare a formatelor traditionale. Peste jumatate dintre retaileri vizeaza sa deschida noi magazine fizice in centre comerciale regionale, urmate de magazine stradale in centrul oraselor si parcuri de retail", a declarat Carmen Ravon (foto), Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Cresterea economica si stabilitatea din 2022 au determinat o crestere anuala de 21% a cheltuielilor de consum. Din analiza anul 2022 in comparatie cu datele din 2019, centrele comerciale au reusit sa depaseasca cifra de afaceri totala din 2019 cu 16%, in timp ce parcurile de retail au inregistrat o scadere de 5%.
Ampla analiza a CBRE se bazeaza pe datele interne de retail ale companiei, combinate cu datele financiare disponibile ale Ministerului Finantelor din Romania. Studiul aprofundeaza diferite aspecte ale pietei de retail din Romania si evidentiaza tendinte si evolutii semnificative ale domeniului.
"Pentru a crea o analiza valoroasa, am studiat 449 de SPV ale companiilor romanesti, impartite pe domeniul de activitate in sectoare si subsectoare, precum si 92 de unitati de retail cu o suprafata inchiriabila totala reprezentand peste jumatate (63%) din stocul de retail modern la nivelul tarii. Rezultatele financiare indica o crestere clara a businessurilor, cu un impact asteptat in perioada urmatoare", a declarat Daniela Gavril, Head of Research, CBRE Romania.
 
 
Retailerii, rezultate financiare pe un trend ascendent 
Centrele comerciale si parcurile de retail din intreaga tara si-au dovedit rezilienta in fata de reglementarilor restrictive impuse din motive de sanatate si siguranta si au inceput procesul de redresare, inregistrand cresteri anuale constante in ultimii doi ani. 
Potrivit studiului de piata „Turnover Retail 2023", piata de retail a incheiat anul 2022 cu o crestere anuala a cifrei de afaceri cumulate, depasind pragul de 1 miliard de euro si inregistrand o crestere de 5% fata de valoarea totala inregistrata in 2019 - un an de referinta pentru piata de retail in ceea ce priveste vanzarile, numarul de vizitatori, noile spatii si ultimul an inainte de criza sanitara. Comparand valoarea totala a cifrei de afaceri inregistrata in 2022 cu cea din 2021, la nivel national, centrele comerciale au inregistrat o crestere anuala de 18%, iar parcurile comerciale de 2%. Analizand 2022 in comparatie cu datele din 2019, centrele comerciale au reusit sa depasasca nivelul din 2019 cu 16%, in timp ce parcurile comerciale inregistreaza o scadere de 5%.
"Continuam sa traversam un context post-pandemic, dar tendintele devin tot mai clare: centrele noastre comerciale si parcurile de retail nu sunt doar rezistente, ci si pregatite pentru o revenire impresionanta. Dealtfel, sectoarele Fashion, Food & Beverages si Leisure au fost in prima linie, cu cresteri anuale impresionante de 33%, 26% si, respectiv, 23%. Aceste cifre indica nu numai o redresare, ci mai ales o revenire a increderii si a apetitului consumatorilor. Perspectivele de viitor prefigureaza un sector dinamic, cu rate de crestere cuprinse intre 28% si un impresionant 50% in comparatie cu nivelurile de dinaintea pandemiei. Evolutia sectorului nostru de retail este una bazata pe adaptare, tenacitate si, in cele din urma, pe un potential promitator", a adaugat Daniela Gavril, Head of Research, CBRE Romania.
Aplicand aceeasi analiza, dar in comparatie cu anul 2019, studiul releva si mai bine performantele sectorului de retail care revine la nivelurile pre-pandemice, cu segmente precum Fashion, Food, Retail de Specialitate, Food & Beverage si Serviciile care au incheiat anul 2022 cu cresteri ale cifrei de afaceri cuprinse intre 50% si 28%. Apetitul consumatorilor pentru cumparaturi a revenit dupa lockdown, cand aceste segmente au fost cel mai mult afectate, dar acum revenirea lor se reflecta in rezultatele financiare din 2022.
 
 
Investitorii continua sa adauge stoc modern pe piata de retail din Romania 
Pana la sfarsitul anului 2022, stocul modern de spatii de retail a depasit pragul de 4 mil. mp, dupa livrari anuale constante. In prima jumatate a anului curent, stocul de retail din Romania a ajuns la aproximativ 4,15 mil. mp suprafata inchiriabila de centre comerciale moderne si parcuri de retail raspandite in intreaga tara. Volumul total al spatiilor comerciale moderne a crescut cu 22.000 mp in primele trei luni ale anului, dupa o investitie de 9 milioane de euro in doua parcuri comerciale. Alte spatii de retail mici si medii au fost adaugate, astfel incat in prima jumatate a anului 2023, suprafata totala a crescut la 69.300 mp. La nivelul tarii, ponderea parcurilor de retail in stocul de spatii moderne de retail creste constant, ajungand la sfarsitul primei jumatati a anului 2023 la 39%.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter