RO EN
السلة فارغة

AMCHAM: Cota unica de impozitare ramane cea mai atractiva masura fiscala

Romania are nevoie de un sistem fiscal predictibil, coerent si relevant pentru afacerile din era digitala, subliniaza specialistii AmCham Romania intr-un comunicat dat recent publicitatii, care marcheaza finalizarea unui sondaj in randul companiilor membre, cu privire la politica fiscala. Potrivit rezultatelor sondajului, majoritatea companiilor aprecieaza in continuare cota unica de impozitare drept cea mai atractiva masura fiscala oferita de Romania. In opinia acestora, o implementare deficienta a prevederilor fiscale poate transforma si avantajele in dezavantaje, in timp ce intarzierea procesului de digitalizare a administratiei fiscale este considerata o bariera pentru investitii si cel mai mare neajuns in relatia contribuabililor cu administratia fiscala.
AmCham Romania a derulat in lunile iulie-august 2019 un sondaj in randul companiilor membre pentru a evalua perceptia acestora cu privire la principalele masuri de politica fiscala, si modul in care acestea afecteaza deciziile de investitii si derularea afacerilor in Romania.
Politica fiscala este una din principalele directii strategice ale agendei AmCham Romania, iar raspunsurile celor 128 de companii membre care au participat la acest sondaj confirma observatiile si recomandarile pe care AmCham le inainteaza decidentilor in domeniul fiscal.
„Desi politica fiscala a fost intotdeauna in centrul atentiei mediului de afaceri, in ultimii ani importanta sa a crescut ca rezultat al modificarilor frecvente cu care ne-am confruntat, al initiativelor care au fost lansate de multe ori doar la nivel de intentie in spatiul public, si, daca ne referim doar la ultimele 12 luni, datorita masurilor fiscale, unele impuse in mod netransparent, altele indelung discutate cu decidentii, dar inca neadoptate”, a declarat Ionut Simion, presedintele AmCham Romania si al grupului de lucru AmCham dedicat fiscalitatii, in deschiderea conferintei dedicate prezentarii rezultatelor sondajului.
In contextul acestui demers, la capitolul avantaje ale politicii fiscale, s-au evidentiat:
- Cota unica, in continuare cel mai apreciat avantaj competitiv oferit de Romania, in opinia a 75% dintre respondenti, urmata de impozitul de 5% pe dividende, prezenta in optiunile a 70% dintre respondenti.
- Stimulentele fiscale, apreciate ca fiind favorabile de 60% dintre participantii la sondaj, dar care pot deveni un dezavantaj pentru investitori in lipsa implementarii din cauza imaterialitatii sau dificultatilor practice, desi sunt un element care ar putea contribui la consolidarea uneia dintre cele mai valoroase industrii – cea de software.
- Armonizarea legislatiei fiscale cu legislatia europeana, considerata de 58% dintre respondenti un element de stabilitate si predictibilitate.
- Legislatia pentru regimul de holding, 30%.
In ce priveste neajunsurile legislatiei fiscale, cele mai multe raspunsuri au plasat pe primele pozitii:
- Atractivitatea scazuta a stimulentelor fiscale, cu 64%, fiind vorba in special de stimulentele pentru activitati de cercetare-dezvoltare-inovare care exista doar pe hartie, fara a fi implementate in practica, in ciuda insistentelor mediului de afaceri si a beneficiilor pe care le-ar aduce Romaniei.
- Adoptarea intempestiva de masuri fiscale in regim de urgenta in mod nejustificat economic si netransparent ,precum OUG nr. 114/2018, este considerata de peste 61% dintre respondenti principalul neajuns care afecteaza increderea in mediul investitional din Romania.
- Nearmonizarea la timp a legislatiei fiscale cu cea contabila, 57%.
- Neplafonarea CAS si CASS se mentine, cu 52% in topul neajunsurilor, mediul de afaceri solicitand de fapt o corelare echitabila a valorii si calitatii serviciilor de sanatate pe care asiguratii le pot accesa in contul contributiilor pe care le achita.
Intrebarile din sondaj au vizat, de asemenea, principalele neajunsuri ale administratiei fiscale care constituie o bariera pentru investitii suplimentare si pentru mediul de afaceri, in general.
- Raspunsurile la aceasta intrebare plaseaza, cu peste 85% din totalul opiniilor, lipsa digitalizarii ANAF in topul neajunsurilor. Desi este un deziderat comun pentru mediul de afaceri si decidenti, semnalarea de catre majoritatea respondentilor a acestui aspect transmite urgenta nevoii de modernizare prin digitalizare a infrastructurii administratiei fiscale, o conditie esentiala pentru cresterea gradului de colectare a veniturilor bugetare.
- Un procent foarte ridicat de respondenti, de peste 80%, reclama lipsa de cooperare si chiar agresivitate din partea autoritatilor fiscale, a caror remediere o vedem posibila prin digitalizare care va reduce numarul interactiunilor directe dintre autoritate si contribuabili, si prin asumarea de catre ANAF a unui rol de preventie si educare a contribuabililor.
- Aproape jumatate dintre participantii la sondaj au inclus in aceeasi categorie a neajunsurilor netransparenta privind criteriile de risc si modalitatea de selectare a contribuabililor pentru control (57%), procesul complex de confomare fiscala (53%) si nerespectarea prevederilor legale privind modificarea legislatiei fiscale (41%).
Cu privire la masurile recomandate in vederea imbunatatirii legislatiei fiscale, selectia acestora se mentine in zona rezolvarii deficientelor semnalate prin raspunsurile la intrebarile anterioare, dupa cum urmeaza:
- Predictibilitatea procesului de adoptare a masurilor de politica fiscala, 82%.
- Transparenta si stabilitatea politicii fiscale, 76%.
- Reducere a evaziunii fiscale prin digitalizare si alte masuri de combatere a evaziunii, 72%.
- Modernizarea ANAF, 61%.
- Strategie de stimulare a investitiilor cu valoare adaugata mare, 50%.
Referindu-se la recomandarea legata de strategia de stimulare a investitiilor, Mihai Faur, reprezentant al UiPath, companie membra AmCham Romania, a punctat in interventia sa ca „in timp ce noi stagnam, statele care inteleg oportunitatile economiei digitale si provocarile actuale isi adapteaza legislatia fiscala pentru atragerea si favorizarea modelelor de afaceri bazate pe inovatie si valoare adaugata mare. Daca Romania nu va lua urgent masuri pentru a atrage functiile importante ale modelelor de afaceri contemporane – adica sa se indrepte catre tehnologie si activitati de cercetare-dezvoltare, veniturile fiscale alocate vor fi drastic reduse in comparatie cu statele ce ofera un cadru national complex, favorabil investitiilor”.
Conform aceluiasi sondaj, calitatea dialogului dintre contribuabili si factorii de decizie in ceea ce priveste masurile legislativ-fiscale este apreciata ca fiind slaba de peste 67% dintre respondenti si la fel comunicarea dintre contribuabili si ANAF (61%).
„Semnalele pe care membrii comunitatii AmCham le transmit prin intermediul acestui sondaj releva cateva teme recurente care se evidentiaza atat ca dezavantaje, dar si ca oportunitati doar daca vor fi corect intelese si abordate fara intarziere. Mesajul AmCham Romania este ca digitalizarea administratiei fiscale este o urgenta pentru o administrare eficienta a activitatilor economice si pentru cresterea calitatii veniturilor la buget si mai ales pentru asigurarea relevantei Romaniei pentru noile modele de afaceri”, a concluzionat Alex Milcev, reprezentantul EY Romania in grupul de lucru pentru fiscalitate din cadrul AmCham Romania.
Cu privire la toate cele de mai sus, AmCham Romania ramane deschisa pentru dialog si consultari transparente cu autoritatile implicate.
***
Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) este de 25 de ani intre cele mai reprezentative asociatii ale comunitatii de afaceri din Romania, fiind recunoscuta drept un promotor al dialogului public-privat pe teme ce privesc mediul de afaceri, politicile publice cu impact asupra economiei, competitivitatea Romaniei sau dinamica relatiilor comerciale intre SUA si Romania.
In prezent, cele peste 450 de companii americane, multinationale si romanesti membre ale comunitatii AmCham Romania, fac posibila implicarea AmCham in promovarea prioritatilor economice pentru multe domenii de activitate, prin grupuri de lucru specializate, precum: Piete de Capital si Servicii Financiare, Guvernanta Corporatista, Concurenta si Ajutor de Stat, Energie, Fiscalitate, Fonduri Europene, Achizitii Publice si Parteneriat Public-Privat, Economie Digitala, Future of Work, Mediu, Real-Estate si Turism.
Pentru companii, afilierea la AmCham reprezinta o expresie a angajamentului si responsabilitatii fata de calitatea climatului investitional in care activeaza, precum si fata de contributia la evolutia socio-economica a Romaniei in ansamblu.
Conexiunea cu mediul de afaceri international este asigurata prin acreditarea AmCham Romania de catre Camera de Comert a SUA, si afilierea la reteaua europeana a Camerelor de Comert Americane. In plan intern, AmCham Romania se bucura de buna colaborare institutionala cu Ambasada Statelor Unite la Bucuresti, si face parte din platforme de consultare precum Coalitia pentru Dezvoltarea Romaniei alaturi de alte organizatii partenere din mediul asociativ care urmaresc obiective comune. Pentru a descarca sondajul AmCham Romania cu privire la fiscalitate, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter