RO EN
السلة فارغة

MAZARS: Implicatiile COVID-19 din perspectiva IFRS

Cu toate ca anumite circumstante legate de COVID-19 s-au manifestat inainte de 31 decembrie 2019, Organizatia Mondiala a Sanatatii a clasificat COVID-19 ca o urgenta din perspectiva sanatatii globale de abia la sfarsitul lui ianuarie 2020, deci dupa incheierea perioadei de raportare, iar guvernele nationale au luat masuri specifice de combatere a pandemiei, dupa acest anunt, arata specialistii Mazars Romania, companie specializata in audit, contabilitate, consultanta financiara, servicii fiscale si juridice.
 
In speranta de a limita raspandirea virusului, cateva autoritati nationale au impus restrictii severe, care au repercusiuni semnificative si inevitabile asupra unui numar mare de companii din diverse sectoare, precum cel de productie, industrie hoteliera si transporturi. In mod concret, aceste restrictii au condus la o reducere sau suspendare a activitatilor economice, cu posibile efecte negative asupra activitatilor comerciale.
 
„Este important sa avem o imagine de ansamblu asupra principalelor probleme in materie de contabilitate cu care riscam sa ne confruntam in pregatirea situatiilor financiare la 31 decembrie 2019, intocmite conform Standardelor Internationale de Raportare Financiara (IFRS). Desi majoritatea efectelor financiare s-au produs in 2020, raportarea trebuie sa anticipeze unele modificari si/ sau asteptari privind anul curent. Impactul pandemiei poate conduce la introducerea unor informatii mai relevante in situatiile financiare sau poate genera nevoia prezentarii unor note in situatiile financiare pentru descrierea eventualelor evenimente ulterioare speciale.”, a mentionat Ella Chilea, Partener, Audit & Assurance Services, Mazars Romania.
 
IAS 10 "Evenimente ulterioare perioadei de raportare" precizeaza ca un eveniment - atunci cand este legat de conditii existente la data bilantului - trebuie reflectat in situatiile financiare. In caz contrar, un eveniment legat de conditiile care s-au manifestat dupa data bilantului, nu afecteaza situatiile financiare.
 
"In unele cazuri, o evaluare mai amanuntita poate fi necesara, atunci cand evenimentele s-au produs dupa sfarsitul perioadei de raportare, pentru a oferi informatii suplimentare despre situatiile de incertitudine care existau deja la data raportarii: ganditi-va, de exemplu, la un client care a intrat in faliment, dupa data bilantului din cauza consecintelor provocate de COVID-19", a mentionat Davide Pratticò, Senior Supervisor, Audit & Assurance Services, Mazars Romania.
 
Urmatoarele aspecte specifice ar trebui sa fie luate in considerare de catre auditori sau de catre companii, in raport cu situatiile financiare intocmite in conformitate cu IFRS la 31 decembrie 2019:
 
Deprecierea activelor
Conform IAS 36 „Deprecierea activelor”, un activ indeplineste criteriile unei reduceri a valorii, atunci cand valoarea sa contabila depaseste valoarea recuperabila, cea mai mare valoare data de diferenta intre valoarea justa minus costurile de vanzare si valoarea de utilizare.
 
Stabilirea valorii recuperabile a unui activ ia in considerare informatiile disponibile, dupa incheierea anului, numai daca reprezinta conditii existente la data bilantului.
 
COVID-19 nu are un impact asupra deprecierii activelor.
 
Valoarea justa
Metoda valorii juste, care indica "valoarea la care un activ poate fi tranzactionat, instrainat in contul unei datorii sau tranzactionat sub forma unui instrument de capital propriu intre parti interesate, in cadrul unei tranzactii desfasurate in conditii obiective", reflecta evaluarea obiectului masuratorii la data bilantului, dar nu la o data viitoare.
 
Alte evenimente care s-au produs, dupa data de referinta a evaluarii, deci ulterior datei situatiilor financiare, sunt incluse in ipotezele utilizate pentru calcularea valorii juste, numai daca:
 
  • ofera probe privind conditiile existente la data evaluarii si
  • erau disponibile operatorilor din piata la acea data;
  • COVID-19 nu are niciun impact asupra masurarii valorii juste.
 
Cele de mai sus nu exclud posibilitatea ca directorii sa fie nevoiti sa furnizeze informatiile cerute de alte standarde (precum IAS 10) referitor la evenimente produse dupa incheierea anului, care mentioneaza in mod expres la paragraful 22 litera (g) „modificari anormale in pretul activelor sau cursurilor de schimb valutar produse ulterior datei bilantului”.
 
Pierderi preconizate din instrumentele financiare
In legatura cu reducerea valorii instrumentelor financiare neevaluate la valoarea justa prin declaratia de venit, IFRS 9 „Instrumente financiare” ofera indrumari privind recunoasterea pierderilor preconizate pe perioada recuperarii creantelor in cazul carora, dupa recunoasterea initiala, a avut loc o crestere semnificativa a riscului de credit. Aceasta evaluare are loc pe baza informatiilor disponibile la data raportarii si care au devenit disponibile ulterior.
 
Prin urmare, ipotezele privind COVID-19 pot fi incluse in tehnicile de evaluare a pierderilor preconizate. In aceasta privinta, sunt necesare, de asemenea, informatii cantitative si calitative adecvate.
 
Din nou, directorii trebuie sa furnizeze informatiile corespunzatoare daca acestea sunt relevante si obtinute cu un efort rezonabil, in conformitate cu IAS 10, in legatura cu evenimentele ulterioare datei bilantului, care nu influenteaza situatiile financiare.
 
Continuitatea activitatii
In ceea ce priveste continuitatea activitatii, IAS 10 prevede ca, in procesul de pregatire a situatiilor financiare, directorii si conducerea trebuie sa efectueze o evaluare a capacitatii companiei de a isi continua activitatea in viitorul previzibil. Se considera ca o entitate indeplineste principiul continuitatii activitatii daca are o activitate continua si in lipsa unor informatii semnificative contrare, care pot conduce la un scenariu in care entitatea ar putea fi fortata sa opreasca operatiunile si sa isi lichideze activele intr-un termen scurt, la preturi foarte reduse.
 
Evaluarea continuitatii activitatii trebuie sa se bazeze, de asemenea, pe toate informatiile disponibile dupa 31 decembrie 2019, iar aceste informatii pot fi legate de existenta unor incertitudini majore ca urmare a evolutiei imprevizibile a unor situatii de urgenta: daca o companie cu un bun istoric de profitabilitate se bazeaza pe resurse financiare externe si, din cauza urgentei impuse de „COVID-19", este obligata sa isi suspende operatiunile in martie 2020, directorii trebuie sa ia in considerare o gama larga de factori precum inrautatirea situatiei economice, impactul asupra profitabilitatii, capacitatea de rambursare a datoriilor etc.
 
Astfel, companiile trebuie sa constate daca COVID-19 si efectele acestuia influenteaza ipoteza continuitatii activitatii sau modifica orizontul de timp utilizat in scopul evaluarii.
 
Raportarea financiara
IAS 10 prevede ca situatiile financiare pot include acele evenimente, produse dupa data bilantului, dar nu necesita introducerea de date contabile in bilant (care nu influenteaza situatiile financiare).
 
In plus, IAS 1 „Prezentarea situatiilor financiare” necesita, in general, prezentarea evolutiilor viitoare si a principalelor cauze de incertitudine.
 
Prin urmare, directorii trebuie sa ia in considerare impactul urgentei cauzate de COVID-19 asupra activitatii lor economice si sa ofere informatii adecvate privind activele si pasivele care sunt deosebit de expuse la incertitudinea estimarilor, care in general includ ipoteze ale directorilor privind viitoarea capacitate de recuperare a unui activ sau valoarea de lichidare a unui pasiv, precum:
 
  • comisioane variabile conform IFRS 15 „Venituri din contracte cu clientii”;
  • valoarea neta realizabila a stocurilor, conform IAS 2 „Stocuri”;
  • capacitatea de recuperare a taxelor platite in avans, conform IAS 12 „Impozitul pe profit”;
  • valoarea reziduala a mijloacelor fixe, activelor necorporale si drepturilor de utilizare, conform IAS 16 „Imobilizari corporale”, IAS 38 „Active necorporale” si, respectiv, IFRS 16 „Contracte de leasing”;
  • provizioanele de riscuri, conform IAS 37 „Provizioane, datorii contingente si active contingente”.
 
Caracterul adecvat al informarii va depinde de o analiza de la caz la caz, intemeiata pe fapte si circumstante specifice atribuite atat sectorului de activitate al companiei, cat si eventualului impact al riscurilor legate de COVID-19 asupra activitatii sale economice.
 
Prin urmare, conducerea trebuie sa evalueze daca sunt necesare informatii mai detaliate in aceasta privinta.
„Consultantii au un rol important in evaluarea impactului asupra activelor si pasivelor la 31 Decembrie 2019, daca luam in considerare conditiile deja existente la data raportarii financiare si pe cele care pot fi comunicate sub forma de evenimente ulterioare. Impreuna, putem regandi business-ul si transforma operatiunile acestuia, avand in vedere siguranta angajatilor si avand grija de obiectivele financiare ale companiei.”, a mentionat Ella Chilea, Partener, Audit & Assurance Services, Mazars Romania.
 
*** Articol realizat de specialistii de la Mazars Romania.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter