RO EN
السلة فارغة

IG: Stocurile cresc, afacerile stagneaza, lipseste inca declansatorul recesiunii

Firmele active in Romania sunt mai vulnerabile la urmatoarea recesiune, in contextul propagarii mai rapide a efectului de contagiune pe canalul comercial. Componente ale bilantului companiilor active in Romania care pot semnala apropierea urmatoarei recesiuni, precum si evolutia stocurilor companiilor active in Romania in ultimul deceniu, sunt analizate atent.
Ce legatura are evolutia stocurilor cu ciclul economic, respectiv alternarea naturala a perioadelor de crestere (expansiune) cu cele de scadere (denumire popular, si in mod evident exagerat, „criza” sau „recesiune”)?
- Perioada de relansare accelerata - este insotita de o crestere economica peste nivelul potential Inflatia este in crestere, moneda nationala se depreciaza iar dobanzile sunt majorate pentru a tempera cresterea economica si presiunile inflationiste. In aceasta perioada investitiile si stocurile sunt la un nivel foarte ridicat, alimentate de increderea companiilor in perspectivele si cererea viitoare;
- Perioada de incetinire - in ciuda decelerarii ritmului de crestere economica, stocurile raman la un nivel ridicat din cauza reactiei lente a companiilor (efectul paradoxal de optimism si supraincredere in apropierea unei recesiuni)
- Perioada de recesiune - de obicei ajustarea este brusca, increderea se prabuseste si companiile tind sa vanda din stocurile existente fara sa continue aprovizionarea de la furnizori, pentru a genera lichiditate pe termen scurt. Accesul la finantare este complicat, cererea este scazuta, increderea se prabuseste iar stocurile sunt in cadere libera;
- Perioada de revenire initiala si relansare timpurie - primele semnale de crestere economica pozitiva, dobanzile sunt scazute (pentru a sprijini relansarea economiei) dar increderea companiilor revine lent (efectul paradoxal de pesimism prelungit dupa „dusul rece” al recesiunii). In aceasta perioada stocurile cresc timid, relativ proportional cu evolutia cererii si a veniturilor.
Astfel, conform cifrelor prezentate in tabelul si graficele urmatoare, principalele concluzii sunt:
- Valoarea contabila a stocurilor aproape ca s-a dublat in ultimul deceniu, crescand de la 113 miliarde lei (anul 2006) la 204 miliarde lei (2017). Cele doua maxime au fost inregistrate in anul 2008 si 2017, cand PIB-ul a crescut aproape de doua ori peste nivelul potential;
- Durata medie de rotatie a stocurilor a atins perioada maxima de aproximativ doua luni in anul 2008 si 2017, ceea ce poate fi asociata cu varful cresterii economice, urmat de o perioada de temperare.
Aceasta reflecta supraincrederea si optimismul companiilor, care alimenteaza aprovizionarea si productia pe stoc in asteptarea cresterii cererii si a vanzarilor. Entuziasmul exacerbat este readus la realitate prin „dusul rece” al recesiunii, care cauzeaza prabusirea increderii, accesul dificil la finantare si vanzarea de pe stoc pentru a genera lichiditate.
Astfel, companiile isi redus dramatic stocurile, si trec rapid de la supraincredere la panica generalizata. Relansarea economica prin reinstaurarea increderii este lenta si greoaie, de aceea stocurile si veniturile companiilor isi revin impreuna timid si in expectativa (prima data se observa cresterea cererii, care este urmata apoi de avansul stocurilor). Aceasta perioada (observata in ultimul deceniu in Romania intre 2011-2015) este marcata de precautie!
Potrivit acestor corelatii intre evolutia stocurilor si a ciclului economic, este clar ca Romania a depasit perioada de crestere si se apropie in urmatorii 2 ani de o recesiune. Pentru informatii suplimentare, click aici!

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter