RO EN
السلة فارغة

Filip & Company: In 2022 sunt asteptate noi investigatii in materie de concurenta

Anul 2021 s-a caracterizat prin constanta si a fost unul de tranzitie in pandemia Covid-19. Autoritatea de concurenta a finalizat o parte dintre investigatiile mai vechi si a declansat cateva noi investigatii - fie indreptate impotriva anumitor agenti economici, fie de cunoastere a modului in care functioneaza anumite sectoare de activitate sau piete relevante.
In anul 2022 vom asista cel mai probabil la o accelerare a finalizarii unor investigatii mai vechi si declansarea de noi investigatii. De asemenea, anticipam un focus in privinta modalitatilor de investigare ce pun accent pe zona electronica. In plus, Consiliul Concurentei se afla la un moment de preluare a mai multor responsabilitati, in special in domeniul digital. Autoritatea ramane o institutie de top si va continua sa exercite un rol activ in materie de concurenta, in special utilizand instrumentele sanctionatorii pe care le are la dispozitie.
In plus, in materie de concentrari economice anticipam ca numarul de tranzactii sa creasca si speram ca autoritatea va facilita si mai mult analiza acestor operatiuni reducand la maxim birocratia si timpul de analiza, mai ales in privinta acelor operatiuni care nu ridica probleme semnificative de concurenta.
In final, Consiliul Concurentei are oportunitatea in 2022 sa puna accent si pe alte instrumentele de politica decat cele sanctionatorii, asigurand astfel stabilitate anumitor sectoare economice (spre exemplu, o supra investigare si, implicit, sanctionare a actorilor economici activi pe anumite piete relevante poate conduce la efecte economice nedorite pentru respectivele piete, cu efecte negative asupra concurentei in sine si a consumatorilor finali). De asemenea, autoritatea de concurenta a aratat deschidere la dialog si continuarea sau chiar cresterea gradului de transparenta va ajuta si mai mult mediul de afaceri.
 
A. Investigatii de incalcare a legii concurentei
Dupa un an foarte bun din perspectiva sanctiunilor aplicate (anul 2020), ca urmare a finalizarii unui numar foarte mare de investigatii in curs, 2021 a fost un an cu un nivel mai redus al totalului amenzilor aplicate.
Un factor care a contribuit si care va fi resimtit probabil si in anul 2022, este acela ca in primul an de pandemie, Consiliul Concurentei (similar altor autoritati de concurenta) nu a demarat un numar foarte mare de investigatii noi.
Astfel, ne asteptam ca o serie de investigatii importante mai vechi, amanate la finalul anului 2021 sa fie finalizate in anul 2022 (este posibil ca tiparul activitatii autoritatii de concurenta in privinta investigatiilor sa se modifice usor, dinspre finalizarea majoritatii cazurilor la final de an catre o finalizare temporizata, pe parcursul intregului an). In plus, ne asteptam la o crestere a numarului de investigatii noi fata de anul 2021, fiind preluate la nivel local anumite analize realizate la nivelul Comisiei Europene, dar vor exista si analize cu specific regional sau local.
Exista o asteptare ca numarul de investigatii noi sa creasca semnificativ, probabil mai accentuat incepand cu trimestrul II al anului ca urmare a unor masuri de relaxare a restrictiilor impuse de normele sanitare.
Un alt fenomen care ar trebui avut in vedere este cresterea numarului de sesizari si plangeri, in special ca urmare a cresterii numarului de dispute comerciale generate de un mediu economic fluctuant (in special ca urmare a cresterilor tarifare, inflatie, aparitiei anumitor probleme de solvabilitate si plata etc.).
In privinta investigatiilor si analizelor noi, anticipam ca domeniile-cheie ale activitatii economice care vor fi vizate, vor fi, in special, domeniul farmaceutic, zona de licitatii publice privind noile proiecte de dezvoltare, domeniul financiar, sectorul materialelor de constructii si zona de tehnologie, digital si IT. In plus, unele acte normative si masuri economice vor necesita analize si puncte de vedere din partea autoritatii de concurenta (anticipam o activitate sustinuta in zona de masuri privind limitarea impactului cresterilor tarifare in energie, a unor masuri de suport privind mediul economic, precum si ca urmare a unor acte normative ce vor transpune anumite norme europene).
 
B. Investigatii sectoriale
Investigatiile sectoriale au fost si raman mijlocul cel mai eficient pentru cunoasterea unei piete de catre autoritatea de concurenta. Acest mecanism, folosit destul de des de Comisia Europeana, a fost preluat si la nivel national existand o tendinta de crestere a numarului de investigatii sectoriale. In anul 2022 ne asteptam la cresterea numarului de analize sectoriale, domeniile cele mai vizate putand fi: sectorul financiar, sectorul IT, piata farmaceutica pe toate palierele sale, precum si segmentul de noi tehnologii si inovatii.
In plus, sectoarele cu impact asupra populatiei (energie electrica, gaze naturale, carburanti, medicamente si servicii medicale, comert online, servicii de transport) vor fi sub lupa autoritatii, cel putin in prima parte a anului.
 
C. Sanctiuni
Sistemul sanctionator aplicabil in Romania in materie de concurenta permite aplicarea de sanctiuni de pana la 10 % din cifra de afaceri totala din anul anterior sanctiunii. Desi in ultimii ani cifra de afaceri avuta in vedere era cifra realizata de societatile investigata la nivelul Romaniei, exista o tendinta ca analiza sa fie extinsa, in anumite situatii, la cifra de afaceri totala a societatii sau chiar a grupului.
Autoritatea de concurenta si-a castigat o reputatie de autoritate care aplica sanctiuni semnificative, iar anul 2021 nu contrazice aceasta afirmatie, chiar daca nivelul amenzilor a fost semnificativ sub cel aplicat in 2020. Este, insa, foarte important sa existe un echilibru intre nivelul amenzii si efectul practicilor analiza asupra pietei. O crestere semnificativa a procentului de amenda aplicat societatilor investigate, mai ales in cazurile in care acuzatiile sunt mai putin evidente sau probatoriul este nesatisfacator, este un proces periculos si ireversibil, acest lucru afectand serios pietele unde vor fi aplicate sanctiuni (de exemplu, unele societati vor fi in imposibilitate de plata sau altele vor stopa investitii importante pentru a putea face fata sanctiunilor).
Mai mult, masura in care autoritatea de concurenta va fi deschisa la modalitati de solutionare a situatiilor investigate fara aplicarea unor amenzi (spre exemplu prin acceptarea de angajamente sau masuri) va putea conduce la stabilitate sau echilibru in anumite segmente ale economiei (de foarte multe ori sanctiunile semnificative aplicate anumitor societati ajungand sa fie recuperate prin majorari ale preturilor, fiind suportate de clientul final).
 
D. Concentrarile economice
Anul 2021 a fost un an intens din perspectiva operatiunilor de concentrare economica, fiind analizate un numar de peste 90 de astfel de operatiuni. Este de asteptat ca numarul de operatiuni analizate de catre Consiliul Concurentei sa se mentina sau chiar sa creasca in anul 2022, piata de fuziuni si achizitii fiind in efervescenta.
Autoritatea de concurenta a aratat deschidere si dialog cu partile implicate si speram ca aceasta sa continue si in 2022.
 
E. Inspectii inopinate
Desi este dificil de estimat numarul inspectiilor inopinate, cu siguranta acesta va creste fata de cele din 2021, fiind de asteptat ca inspectiile sa ramana principalul mijloc de colectare de informatii de catre autoritatea de concurenta. De asemenea, anticipam unele schimbari in privinta modalitatii de desfasurare a inspectiilor inopinate prin utilizare la maxim a mijloacelor electronice de control si investigare.
 
F. Atacarea deciziilor Consiliului Concurentei
Este important de mentionat faptul ca exista unele tendinte de anulare a unor decizii ale autoritatii ceea ce este un fenomen de normalizare care va aduce beneficii reale analizelor de concurenta si mai multa predictibilitate in aceasta zona - autoritatea de concurenta fiind obligata sa dedice mai mult timp asigurarii indeplinirii standardului de proba ridicat impus in materie de concurenta.
Tendinta de crestere a numarului de dosare in instanta va continua in anul 2022, in special tinand cont de acele situatii in care probatoriul utilizat de autoritate nu este convingator. Este de asteptat sa avem unele decizii-cheie ale Curtii de Apel Bucuresti privind modul in care instantele analizeaza modalitatea de stabilire a cuantumului amenzilor prin raportare la principiul proportionalitatii si o analiza importanta in materie de standard de proba prin raportare la anumite decizii pronuntate de autoritate in urma cu cativa ani.
 
Un material de Catalin Suliman (partener Filip & Company), Georgeta Gavriloiu (counsel Filip & Company)

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter