RO EN
السلة فارغة

EY: Firmele pot accesa finantari - prin scheme de ajutor de stat - pana in anul 2023

Modernizarea ajutoarelor de stat in cadrul Uniunii Europene (UE) reprezinta un subiect mai vechi, iar ideea a aparut inca din 2012, cand Comisia Europeana (CE) a prezentat o reforma in acest sens. Evident, de-a lungul timpului, am avut de-a face cu o serie de propuneri pe aceasta tema, iar la inceputul anului trecut, mai exact in ianuarie 2019, a fost propusa prelungirea unor serii de norme valabile pana la sfarsitul anului 2020 si a fost lansata o evaluare a acestora sub forma unei „verificari a adecvarii”.
Comisia Europeana a adoptat recent un nou regulament de modificare a Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna (GBER) si a Regulamentului privind ajutoarele de minimis si o Comunicare de modificare a altor sapte seturi de orientari privind ajutoarele de stat.
Ce presupune acest lucru?
Practic, avem de-a face cu o prelungire a valabilitatii anumitor norme privind ajutoarele de stat, care altfel ar expira la sfarsitul anului 2020, astfel:
A. Prelungirea cu un an (pana in 2021) a:
- Orientarilor privind ajutoarele de stat regionale pentru perioada 2014-2020;
- Orientarilor privind ajutoarele de stat pentru promovarea investitiilor de finantare de risc;
- Orientarilor privind ajutoarele de stat pentru protectia mediului si energie pentru perioada 2014-2020;
- Comunicarii Comisiei – Criterii pentru analiza compatibilitatii cu piata interna a ajutorului de stat destinat sa promoveze realizarea unor proiecte importante de interes european comun;
- Comunicarii Comisiei catre statele membre privind aplicarea articolelor 107 si 108 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene in cazul asigurarii creditelor la export pe termen scurt.
B. Prelungirea cu trei ani (pana in 2023) a:
- Regulamentului de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna (GBER);
- Regulamentului privind ajutoarele de minimis;
- Orientarilor privind ajutoarele de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor nefinanciare aflate in dificultate.
Decizia de prelungire a acestor norme a luat in considerare efectele crizei actuale generate de COVID-19 si consultarile avute cu statele membre ale UE.
De ce e important pentru Romania?
Schemele de ajutor de stat adoptate de Romania, precum HG 807/2014, care are ca obiectiv stimularea investitiilor cu impact major in economie, si HG 332/2014, care vizeaza sprijinirea investitiilor care promoveaza dezvoltarea regionala prin crearea de locuri de munca, au la baza Regulamentul (UE) de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piata interna (GBER).
Prin prelungirea acestor norme, companiile vor putea sa acceseze ca metoda de finantare schemele de ajutor de stat mentionate anterior pana la sfarsitul anului 2023 (in prezent, acestea sunt valabile pana la sfarsitul anului 2020).
Reamintesc faptul ca finantarile in baza HG 807/2014 se acorda pentru investitii de minim 1 milion de euro, in active corporale si necorporale aflate in acelasi perimetru, legate de demararea unei unitati noi, extinderea capacitatii unei unitati existente, diversificarea productiei unei unitati prin produse care nu au fost fabricate anterior in unitate sau o schimbare fundamentala a procesului general de productie al unei unitati existente. Aceasta schema de ajutor de stat nu este conditionata de realizarea unor noi locuri de munca, iar costurile eligibile, in active corporale si necorporale, trebuie sa indeplineasca anumite conditii, precum:
- sa fie exploatate exclusiv de beneficiarul ajutorului de stat pentru a atinge obiectivele investitiei pentru care s-a solicitat finantarea;
- sa fie incluse in activele beneficiarului de ajutor de stat si sa ramana alocate investitiei pentru o perioada de minim 5 ani de la sfarsitul investitiei;
- sa fie achizitionate in conditii de piata;
- sa fie noi.
Finantarile in baza HG 332/2014 acopera costurile cu locurile de munca (in limita salariului mediu brut pe economie) aferente investitiei calculate pe o perioada de 2 ani.
Desi aceasta schema nu a mai fost deschisa din 2017, intelegem ca la nivelul Ministrului de Finante are loc revizuirea acesteia si este posibil sa avem schimbari in ceea ce priveste numarul minim de locuri de munca si procesul de depunere a cererilor.
Intensitatea ambelor ajutoare de stat poate ajunge pana la 50% din totalul investitiei, in functie de regiunea unde va avea loc investitia, iar nivelul maxim al ajutorului ajunge pana la 37,5 milioane de euro.
Care sunt pasii urmatori?
Prin modificarile propuse acum, CE invita statele membre sa trimita notificari pana la 1 septembrie 2020 cu privire la intentia acestora de a prelungi valabilitatea hartilor lor referitoare la ajutoarele de stat. Astfel, statele membre pot decide sa prelungeasca schemele existente. Intelegem ca la evenimentul de lansare a noului program economic, Guvernul a anuntat deja ca va prelungi schemele de ajutor de stat.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter