RO EN
السلة فارغة

Deloitte: Comunicarea prin mijloace electronice cu ANAF va deveni obligatorie

Comunicarea prin mijloace electronice cu administratia fiscala nu va mai fi o optiune, ci o obligatie! Planul referitor la digitalizarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF) contine, printre altele, masuri menite sa transfere comunicarea contribuabililor cu autoritatile fiscale integral in mediul virtual. Aceasta transformare va fi posibila ca urmare a implementarii proiectului de modificare a Codului de procedura fiscala care presupune, pentru contribuabili, obligativitatea de a se inregistra in Spatiul Privat Virtual (SPV). In aceste conditii, toate documentele sau solicitarile vor fi transmise strict prin intermediul acestei platforme, astfel ca interactiunea fizica cu reprezentantii ANAF va putea fi mult diminuata sau inlocuita.
In prezent, inregistrarea este optionala dar, desi procesul este simplu iar pandemia a limitat posibilitatea de interactiune dintre autoritati si public, numarul contribuabililor inscrisi in SPV este inca relativ redus. Insa platforma este accesibila tuturor iar utilizarea acesteia eficientizeaza comunicarea cu institutiile statului.
Cheia de acces – certificatul digital de semnatura electronica
In cazul persoanelor juridice, accesarea SPV se realizeaza prin intermediul unui certificat digital de semnatura electronica, deja utilizat de catre contribuabili pentru semnarea declaratiilor fiscale (precum declaratia 100 sau 101). Pentru alocarea unui certificat digital este necesara depunerea declaratiei 150 (generata din sistemul informatic ANAF), alaturi de documentul de confirmare pentru certificatul digital si imputernicirea titularului semnaturii digitale.
Dupa accesarea link-ului de inregistrare in SPV, se completeaza datele persoanei juridice pentru care se solicita inregistrarea si ale persoanei fizice (titularul semnaturii digitale pentru care se solicita accesul in SPV) si se incarca documentele care atesta calitatea de imputernicit/administrator a persoanei fizice. Raspunsul la solicitarea de inrolare este transmis rapid, sub forma unei informari pe e-mail.
Care este utilitatea Spatiului Privat Virtual?
In primul rand, prin utilizarea SPV se simplifica procesul de solicitare a informatiilor si documentelor fiscale. Spre exemplu, fisa sintetica pe platitor (lista centralizatoare cu fisele de cont pentru fiecare obligatie fiscala a firmelor, inscrisa in vectorul fiscal), pentru primirea careia, in prezent, contribuabilul trebuie sa astepte cateva zile, poate fi obtinuta prin SPV in cateva minute. De asemenea, cazierul fiscal poate fi obtinut intr-un timp mult mai redus si fara deplasarea la sediul administratiei fiscale.
De asemenea, contribuabilii persoane fizice pot solicita, prin intermediul SPV, documente precum situatia obligatiilor de plata, situatia contributiilor sociale declarate de catre angajatori, adeverinta de venit sau certificatul de atestare fiscala.
In al doilea rand, SPV permite descarcarea tuturor declaratiilor fiscale depuse si recipisele aferente. De multe ori, schimbarea personalului implicat in pregatirea declaratiilor fiscale a dus la pierderea formularelor depuse de contribuabil, dar prin intermediul platformei se asigura o arhivare electronica a acestora si un acces facil la datele cuprinse in documente.
Totodata, contribuabilul poate depune solicitari catre autoritati utilizand platforma. O serie de documente ce pot fi depuse prin SPV sunt cererile de anulare a unor accesorii conform prevederilor OUG 69/2020, cereri de compensare, solicitari de rambursare sau solicitari de ajutor de stat.
Mai mult, in cazul contribuabililor persoane fizice, exista posibilitatea depunerii online a formularului 230 privind destinatia sumei reprezentand pana la 3,5% din impozitul anual datorat, respectiv redirectionarea sumelor aferente pentru sustinerea entitatilor non-profit sau unitatilor de cult.
Utilizand interdependenta dintre platforma SPV si ghiseul.ro, se simplifica platile atat in nume personal cat si in numele tertilor (facilitate disponibila incepand cu anul 2020, care permite titularului contului de SPV sa plateasca in numele tertilor impozite si contributii evidentiate in declaratia unica). Mai mult, platforma ofera o facilitate suplimentara pentru contribuabilii persoane fizice, constand in pre-completarea declaratiei unice in baza datelor deja cunoscute de catre autoritatile fiscale.
Nu in ultimul rand, toate notificarile ANAF catre contribuabili vor fi transmise doar prin intermediul SPV. Astfel, se elimina riscul ca aceste informari, extrem de importante (precum notificarile de plata sau notificarile cu privire la neconcordantele intre declaratia de impozit pe profit si situatiile financiare), sa mai fie ratacite sau uitate in cutia postala.
Un instrument valoros al platformei este si chat-box-ul ANAF, acolo unde se pot solicita informatii punctuale de natura fiscala sau procedurala, timpul de raspuns fiind, de asemenea, unul foarte scurt.
Asadar, utilizarea SPV eficientizeaza timpul contribuabililor si diminueaza interactiunea fizica dintre acestia si autoritati. Totusi, ramane in sarcina fiecarei persoane, fizice sau juridice, sa verifice constant comunicarile sosite in spatiul virtual, avand in vedere ca intreaga corespondenta cu ANAF se va desfasura doar prin aceasta platforma. Un caz reprezentativ este cel legat de somatiile de plata care, neobservate la timp, pot declansa procedura de poprire a conturilor contribuabililor.
In concluzie, proiectul de lege privind obligativitatea inregistrarii in SPV este o etapa in procesul de digitalizare al ANAF care, printre altele, urmareste sa atinga si scopul de a facilita comunicarea dintre contribuabili si autoritati.
 
Material de opinie de Camelia Malahov, Director, Taxe Directe, si Gabriel Patru, Consultant Senior, Taxe Directe, Deloitte Romania

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter