RO EN
السلة فارغة

RBSC: Provocari si oportunitati pentru Romania pana in anul 2032

Cu ocazia aniversarii a doua decenii de prezenta in Romania, agentia Roland Berger Strategy Consultants (RBSC) a lansat un studiu cu privire la dezvoltarea tarii in urmatorii 20 de ani. Potrivit cercetarii, atat managerii (liderii de astazi), cat si studentii participanti la studiu (liderii de maine) sunt increzatori in viitorul Uniunii Europene si al monedei euro. "Viitorul Romaniei va continua asadar sa fie strans legat de Uniunea Europeana si zona euro, iar in plus se anticipeaza ca tara noastra va castiga o influenta mai mare in UE in urmatorii 20 de ani. Din punct de vedere sectorial, agricultura si domeniul IT prezinta un mare potential de crestere in urmatoarele doua decenii, iar la polul opus serviciile financiare constituie o sursa improbabila de avantaje competitive. Daca managerii recepteaza Romania mai ales ca pe un pol economic caracterizat prin costuri reduse (hub low-cost), studentii cred insa ca potentialul de inovare al tarii noastre este deosebit. Toti respondentii sunt de acord ca imbunatatirea infrastructurii este cruciala, insa studentii considera drept mai importante masurile pe termen lung, precum stimularea educatiei. In ansamblu, principalul obiectiv perceput pentru Romania in urmatorii 20 de ani este constituit de recuperarea decalajului fata de media europeana a PIB pe locuitor", se arata intr-un comunicat al RBSC. Acestea sunt doar cateva dintre concluziile studiului aniversar al agentiei, ce-si propune sa anticipeze perspectivele de dezvoltare ale Romaniei in urmatorii 20 de ani, precum si modul in care principalele provocari cu care se confrunta tara noastra ar putea fi depasite pentru a profita pe deplin de potentialul si oportunitatile sale. Cercetarea a inclus opinii ale managementului de top al celor mai mari companii din Romania, precum si ale studentilor romani care studiaza la universitati reputate din tara si de peste hotare. La studiu au participat peste 400 de manageri si studenti din toata tara. In cele ce urmeaza, pentru a compara dintr-o dubla perspectiva provocarile si oportunitatile identificate de respondenti, sunt prezentate cele mai semnificative rezultate ale cercetarii. Trebuie precizat insa inca de la inceput faptul ca nu exista multe diferente notabile intre raspunsuri, data fiind baza de selectie a intregului esantion, grevat aproape in totalitate de mentalitatea corporatista si de noile principii ale sustenabilitatii in afaceri.
Influente generate de posibilul context international
Conform RBSC, toti participantii la studiu se arata increzatori in supravietuirea pe termen lung a Uniunii Europene (100% dintre respondenti) si a monedei unice (90% dintre cei intervievati). "In plus, 79% dintre studenti cred ca UE isi va pastra sau creste influenta in lume, categoria respectiva de respondenti tinzand sa fie mai optimista in acest sens decat managerii – la randul lor increzatori in aceasta perspectiva (65%). Totodata, o majoritate neta (aproape 80%) atat a studentilor, cat si a managerilor intrevede o Uniune Europeana mai integrata pana in anul 2032, iar un pic peste jumatate (56% dintre manageri si 55% dintre studenti) reprezinta cota celor ce sustin ca UE va castiga noi membri. Structurile internationale precum UE, NATO si FMI vor continua sa influenteze evolutiile din Romania in urmatorii 20 de ani. In plus, 83% dintre manageri si 80% dintre studenti cred ca Romania va adopta intre timp moneda unica. In ansamblu, atat managerii respondenti (73%), cat si studentii romani (75%) precizeaza ca tara noastra va avea o influenta mai mare in UE pana in anul 2032. In mod interesant insa, intrebati ce tara va exercita cea mai mare influenta asupra Romaniei in urmatorii 20 de ani, studentii au indicat in majoritate SUA, urmata de Germania, in timp ce pentru manageri Germania a fost de departe pe primul loc. Globalizarea si avansul pietelor emergente sunt principalele tendinte generale care vor afecta Romania in urmatorii 20 de ani pentru 63% dintre manageri si 71% dintre studenti. Inovatia si schimbarile tehnologice ocupa locul secund in top, in timp ce insuficienta resurselor nu este creditata cu un impact prea pronuntat asupra tarii noastre. In ceea ce priveste principalele provocari ale Romaniei pana in anul 2032, atat managerii cat si studentii claseaza coruptia si ineficienta sectorul public in top, aspecte urmate indeaproape de lipsa infrastructurii. Studentii sunt insa preocupati intr-o mai mare masura decat managerii (58%, fata de 47%) de ineficienta sistemelor publice de educatie, sanatate etc., reflectandu-se astfel o viziune a lor pe termen mai lung. Daca provocarile tind sa fie aceleasi atat pentru manageri, cat si pentru studenti, subiectul asupra caruia parerile lor par ireconciliabile este reprezentat de rolul guvernului in depasirea acestor obstacole. Astfel, daca 72% dintre executivi vor o implicare mai mica a Guvernului in dezvoltarea Romaniei in urmatorii 20 de ani, 55% dintre studenti isi doresc, din contra, un rol mai activ al Executivului", se precizeaza in cercetarea RBSC.
Tara noastra – tot mai importanta pentru corporatii
In ceea ce priveste sectoarele in care s-ar putea observa un avantaj competitiv important in urmatorii 20 de ani, agricultura si domeniul IT sunt percepute atat de catre studenti, cat si de manageri ca avand cel mai mare potential de crestere in urmatoarele doua decenii. Acestea sunt urmate de sectoarele energiei si productiei de bunuri de consum. La polul opus, serviciile financiare sunt considerate a fi o sursa improbabila de avantaje competitive. In plus, sectorul telecomunicatiilor este reflectat ca fiind unul competitiv in prezent, insa cu un potential mai limitat in viitor. Interesant este faptul ca managerii percep turismul ca pe un sector cu potential insemnat de expansiune, insa studentii sunt sceptici in acest sens, plasandu-l in partea inferioara a clasamentului. "Din punct de vedere al gradului de valoare adaugata pe care Romania il poate produce la nivel international, daca managerii vad tara noastra mai ales ca pe un hub low-cost, cu avantaje competitive doar pe segmentele economice cu valoare adaugata mica, studentii cred insa in potentialul de inovare al Romaniei si in crearea de valoare adaugata mare. Astfel, majoritatea managerilor autohtoni (84%) estimeaza ca potentialul tarii in urmatorii 20 de ani ramane in zona avantajului de cost, parerile fiind impartite insa intre exploatarea acestuia mai ales in industrie sau in servicii. Studentii sustin inovatia atat in industrie, cat si in servicii, balanta inclinand insa usor catre crearea unor centre de inovatie industriale, mai degraba decat spre oferirea de servicii inovatoare. Romania este perceputa ca o destinatie de afaceri cu o importanta in crestere: 58% dintre managerii respondenti considera, in prezent, tara noastra ca fiind o zona geografica importanta si foarte importanta de afaceri pentru companiile lor la nivel international, in crestere fata de 51% acum 10 ani si mai putin decat nivelul de 63% anticipat pentru anul 2032. In plus, managerii tind sa fie extrem de optimisti in ceea ce priveste evolutia afacerilor proprii: desi provin din cadrul unei multitudini de companii, ce deruleaza o gama larga de activitati economice, cea mai mare parte dintre ei cred ca propriul sector va avea o performanta mai buna decat media cresterii economice din Romania sau decat media europeana de crestere a domeniului respectiv. Factorii principali pentru dezvoltare, mentionati de manageri, au fost investitiile straine, crearea de infrastructura si cresterea venitului disponibil. Managerii si studentii sunt de acord in general ca imbunatatirea infrastructurii si sporirea eficientei administratiei publice reprezinta principalele masuri de stimulare a dezvoltarii Romaniei. Studentii sunt insa mult mai preocupati de actiunile pe termen lung, precum stimularea educatiei, diseminarea know-how-ului si activitatile de responsabilitate sociala corporativa (CSR). Managerii sunt mai pragmatici, printre prioritati aflandu-se mai degraba imbunatatirea cadrului fiscal, legal si de reglementare si atragerea de investitii decat stimularea inovatiei, receptata ca fiind atat de importanta de catre viitorii factori de decizie. In ansamblu, convergenta reala cu tarile UE, atat in ceea ce priveste PIB pe locuitor, cat si din punct de vedere al standardelor de trai ramane principalul obiectiv perceput pentru Romania in urmatorii 20 de ani. Dezvoltarea infrastructurii si eliminarea coruptiei au fost alte mentiuni frecvente, alaturi de competitivitatea in educatie si obtinerea independentei energetice", se mai precizeaza in cercetarea RBSC. Concluzionand, Codrut Pascu, Managing Partner al Roland Berger Strategy Consultants Romania si membru in conducerea regionala a companiei, a constatat: "Ceea ce ne-a surprins mai ales a fost maturitatea si optimismul raspunsurilor atat din partea managerilor, cat mai ales a studentilor, ale caror opinii au fost de cele mai multe ori aliniate cu cele ale executivilor din Romania, insa marcate de o viziune pe termen mai lung. Fara doar si poate, entuziasmul varstei isi are rolul sau si speram ca toate aceste previziuni si aspiratii ale respondentilor sa devina realitate, iar tinerii sa devina liderii de maine ai unei Romanii prospere, competitive si inovatoare in urmatorii 20 de ani. Intentia noastra cu acest studiu a fost aceea de a incerca plasarea in agenda publica a ideii ca avem nevoie de planificare pe termen lung si ca se impun o serie de eforturi concertate catre stabilirea unei platforme minime de strategie pe termen lung la care sa subscrie toti factorii politici si economici".
***
Roland Berger Strategy Consultants este una dintre cele mai mari firme de consultanta la nivel mondial si cea mai mare de origine europeana. Fondata in Germania in anul 1967, compania lucreaza in prezent cu peste 2.700 de angajati si are 51 de birouri deschise in 36 de tari. Roland Berger Strategy Consultants a fost prima companie de consultanta in management de talie internationala care a infiintat un birou permanent in Bucuresti, in anul 1992. Informatii suplimentare, la www.rolandberger.ro

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter