RO EN
السلة فارغة

JLL: Nevoile si asteptarile in achizitia locuintelor, in functie de generatie (studiu)

Generatiile din Bucuresti si Ilfov cu varste cuprinse intre 25 - 55+ ani valorizeaza aceleasi criterii legate de zona, in timp ce tinerii sub 24 de ani pun mai mare pret pe mobilitate si accesul facil catre locul de munca, in ciuda fenomenului work from home. Iar rezistenta cladirii si siguranta seismica reprezinta cel mai important aspect atunci cand vine vorba de evaluarea cladirii, pentru toate categoriile de varsta.
Ultimii ani de schimbari economice accelerate, criza climatica, dar si contextul pandemiei au determinat trenduri neasteptate in standardele de locuire, dar si accentuarea unor nevoi precum siguranta locativa sau flexibilitatea relocarii. Atentia tot mai mare acordata sanatatii fizice si psihice, dar si efectul de termen lung stabilizat deja la nivel global in fenomenul work from home au facut ca locuintele, fie de cumparat, fie de inchiriat, sa fie evaluate dupa criterii ce si-au schimbat importanta.
Cea mai recenta cercetare desfasurata de Storia.ro si JLL Romania in randul cumparatorilor si chiriasilor din Bucuresti si Ilfov si-a propus sa identifice criteriile actuale in baza carora zonele sau cartierele, cladirile sau complexele imobiliare, precum si spatiile interioare ale locuintelor se aliniaza unor standarde dorite de locuire.
Conform acestei cercetari, pe piata de imobiliare de la noi din tara (ca si in alte tari invecinate) se evidentiaza o reversie a interesului pentru compartimentarea open space, iar pentru chiriasi a devenit foarte importanta acceptarea animalelor de companie de catre proprietari (peste 50% dintre respondenti, la toate grupele de varsta). Daca prezenta unui spatiu exterior deschis (de tip balcon/terasa/gradina) a castigat in importanta in perioadele de izolare si de munca de acasa, aceleasi conditii care presupun timp mai mult petrecut acasa ar putea sa explice si interesul relativ mare pentru spatii prietenoase cu animalele de companie.
„Intr-o piata rezidentiala puternic concurentiala, pentru a avea succes, un produs rezidential trebuie sa corespunda cerintelor, fie ele obiective si subiective, formulate de categoriile de cumparatori pe care isi propune sa le atraga. In conditiile in care piata de profil se confrunta in prezent cu destul de multe provocari, de la cresterea costurilor de constructie si a celor legate de utilitati, pana la inasprirea conditiilor de creditare, credem ca si asteptarile clientilor vor fi mai mari in perioada urmatoare, iar dezvoltatorii trebuie sa isi concentreze toate resursele si creativitatea pentru a le raspunde cat mai bine. Prin acest studiu ne-am propus sa oferim cateva repere si o ierarhizare a prioritatilor, rezultate dintr-o analiza riguroasa si segmentata pe categorii de varsta”, a declarat Andreea Hamza, Senior Director Living Department JLL Romania.
"Contextul economic actual coroborat cu impactul pandemiei si nevoile diferite ale oamenilor in functie de stadiul vietii lor duc la nevoi foarte diferite de locuire, intr-o schimbare continua si accelerata. Pentru ca vrem sa venim in intampinarea nevoilor lor si sa sustinem agentii imobiliari si dezvoltatorii sa raspunda mai bine asteptarilor lor, am analizat in profunzime cea mai mare piata imobiliara din Romania - Bucuresti-Ilfov - din prisma vizitatorilor celui mai mare ecosistem de imobiliare - Storia.ro - OLX Imobiliare.”, a declarat Monica Dudau, Marketing Manager Storia.ro si OLX Imobiliare.
 
Criteriile prioritare in evaluarea cartierelor
Cercetarea desfasurata de JLL Romania si Storia.ro ne mai arata ca, indiferent daca isi doresc sa inchirieze sau sa cumpere, dincolo de buget, decizia finala este semnificativ influentata si de asteptarile legate de zona sau cartierul in care se afla viitoarea locuinta. Astfel, aerul curat, cu cat mai putina poluare este clasificat drept criteriu cu grad mare de importanta pentru 61% din totalul respondentilor si in aceeasi masura este apreciata si curatenia in spatiile publice (tot 61%). Urmatoarele criterii considerate drept foarte importante sunt, in ordinea descrescatoare a importantei: prezenta zonelor verzi (parcuri, paduri etc.) – 55%, proximitatea statiei de metrou (55%), accesul facil catre locul de munca (54%). Alte doua caracteristici ale cartierelor pe care peste jumatate dintre respondenti le-au ierarhizat drept foarte importante sunt prezenta mijloacelor de transport public de suprafata, respectiv linistea si traficul scazut ale cartierului, fiecare cu 51% dintre optiuni.
Pentru tinerii cu varste de pana in 24 de ani, parte din generatia Z, cele mai atractive cartiere din Bucuresti ar fi Unirii, urmat la egalitate de Titan si Militari si doar 5% ar fi dispusi sa locuiasca in Ilfov. Pentru ei, este important si foarte important ca in zona sa se afle o statie de metrou, spatiile publice sa fie curate, iar accesul catre locul de munca sa fie facil.
Generatia Y (25-44 de ani) clasifica drept cele mai importante criterii in alegerea zonei curatenia in spatiile publice, zonele verzi (parcuri, paduri etc), aerul curat, fara poluare, iar cartierele preferate sunt Titan, Tineretului-Timpuri Noi, Dristor, Drumul Taberei, Dorobanti-Floreasca.
In mod foarte asemanator, pentru generatia celor cu varste cuprinse intre 45 si 54 de ani, conteaza in primul rand curatenia din spatiile publice, apoi aerul curat, lipsa poluarii si zonele verzi, mai putin importante find locurile de joaca si restaurantele / cafenelele/ terasele. Iar cartierele preferate sunt Titan, apoi Militari si Berceni la egalitate, Drumul Taberei, Tineretului-Timpuri Noi.
Cei din generatia baby boomers (55+) apreciaza in primul rand aerul curat, fara poluare, zonele verzi se situeaza pe locul doi si apoi curatenia din spatiile publice ramane in topul primelor 3 criterii, ca si la celelalte generatii. Acestia prefera cartierele Tineretului-Timpuri Noi, Bucurestii Noi, Berceni, 1 Mai, Militari, iar cel mai putin populare sunt Rahova, Carol, Giurgiului, Pipera Nord, 13 Septembrie-Panduri.
 
 
Criteriile prioritare in evaluarea blocului, cladirii sau complexului de locuinte
In privinta caracteristicilor blocului, cladirii sau complexului de locuinte, criteriile respondentilor sunt foarte clar conturate pe doua directii: soliditatea cladirii / siguranta seismica - considerata ca fiind foarte importanta de 76% din totalul respondentilor, urmata de aspectul si salubritatea spatiilor comune (casa scarii, liftul, ghena de gunoi etc.), cu 60%. Costul cheltuielilor de intretinere sau locul de parcare asigurat sunt urmatoarele aspecte considerate foarte importante (52%, respectiv 50% din raspunsuri).
Tinerii cu varste de pana in 24 de ani, precum si generatia Y (25-44 de ani), dar si a celor cu varste cuprinse intre 45 si 54 de ani prezinta acelasi top al prioritatilor: soliditatea / rezistenta cladirii si siguranta seismica, aspectul si salubritatea spatiilor comune (casa scarii, liftul, ghena de gunoi etc.) si cheltuielile lunare de intretinere scazute.
Cei din generatia baby boomers (55+) pun pe locul al treilea soliditatea cladirii / siguranta seismica, spre deosebire de toate celelalte generatii, in topul primelor trei criterii pastrand aspectul si salubritatea spatiilor comune, dar mai pun pret si pe aspectul exterior placut al cladirii.
 
Criteriile prioritare in evaluarea locuintei
Preocuparile legate de interiorul locuintei privilegiaza existenta unei centrale termice proprii, cu 57% din totalul respondentilor preocupati in foarte mare masura sa se protejeze de instabilitatile sistemului centralizat de termoficare. Pentru 50% dintre acestia, este foarte important ca locuinta sa nu necesite renovari, o preocupare posibil legata de cresterea recenta a costurilor cu materialele si manopera. 49% considera foarte importanta existenta unui spatiu exterior deschis de tip balcon/terasa/gradina. Urmatoarele preocupari vizeaza finisajele de calitate, existenta unei bucatarii inchise si spatiul decomandat, fiecare cu 48% din respondenti care le identifica drept foarte importante.
Daca pentru tinerii cu varste de pana in 24 de ani este foarte important ca spatiul interior al locuintei sa aiba centrala termica, finisaje de calitate si sa nu necesite renovari, pentru generatia Y conteaza, in aceasta ordine, ca locuinta sa aiba camere spatioase, finisaje de calitate si centrala termica proprie. De asemenea, pentru 66% dintre acestia din urma este foarte important sau important ca locuinta inchiriata sa acceptate animale de companie. Iar spre deosebire de toate celelalte generatii, considera mai important accesul la institutii de invatamant si sunt mai dispusi sa faca renovari.
Pentru generatia celor cu varste cuprinse intre 45 si 54 de ani este important ca spatiul interior sa fie decomandat, sa aiba un spatiu exterior deschis (balcon/terasa/gradina) si camere spatioase, dar conteaza mai putin compartimentarea de tip open space sau ca locuinta sa fie pet friendly.
Cei din generatia baby boomers (55+) apreciaza amenajarea prevazuta cu un spatiu avand deschidere la exterior (balcon/terasa/gradina), dar si finisajele de calitate si sunt cel mai putin dispusi sa faca renovari. Spre deosebire de toate celelalte generatii, pun mai mare pret pe accesul la mijloacele de transport in comun de suprafata si la spatiile publice pietonale, precum si accesul la centre comerciale.
 
Schimbari si la nivel regional
Tendinte precum cele observate in randul romanilor s-au inregistrat in Polonia, unde peste 55% dintre chiriasi cauta apartamente cu balcoane, logii, terase sau gradini. De asemenea, foarte importanta este permisiunea de a locui cu animale de companie - pentru 60% dintre respondenti - , iar bucatariile open space nu mai sunt dorite decat de 25% dintre chiriasi, potrivit unui sondaj realizat de o companie internationala de consultanta imobiliara in 6 orase mari din Polonia.
In Bulgaria, odata cu relaxarea restrictiilor din timpul verii anului 2020, cumparatorii s-au grabit sa cumpere proprietati, in asteptarea unui nou val de restrictii, astfel incat cererea in toata tara a crescut semnificativ pentru tipuri de proprietati considerate anterior neatractive, precum case la tara, dar si cele din statiunile de schi si de pe litoralul Marii Negre (studiul Deloitte Property Index. Overview of European. Residential Markets, 2021).
Iar in Ungaria, cererile de subventii pentru renovarea si modernizarea locuintei acordate de statul maghiar au crescut in toamna anului 2021, acestea fiind folosite in principal pentru modernizarea sistemelor de incalzire si apa calda, instalarea de sisteme ce folosesc energie regenerabila, inlocuirea usilor, ferestrelor, acoperisurilor, instalarea de panouri solare, izolarea termica a cladirilor (studiul MNB Housing Market Report, 2021).
Studiul JLL Romania si Storia.ro a fost desfasurat in perioada aprilie-iunie 2022, pe un esantion de peste 1.470 de persoane care prospecteaza piata rezidentiala din Bucuresti si llfov, reprezentativ pentru clasa de mijloc, cu un nivel ridicat de educatie si venituri ale gospodariei mai degraba medii si ridicate. Cea mai mare parte a respondentilor (67%) sunt absolventi de studii superioare si peste jumatate (54%) activeaza in sectorul privat.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter