Companiile autohtone din domeniul tamplariei termoizolante au dovedit, in ultimii ani, ca pot oferi produse competitive la nivel international, ajungand in timp scurt, prin derularea de investitii sustinute in dezvoltare, la nivelul de fabricatie specific producatorilor internationali, cu experienta indelungata in bransa. Fortati de conditiile economice dificile de pe plan intern, dar si de repercusiunile recesiunii globale, producatorii romani de tamplarie termoizolanta s-au adaptat rapid la conditiile concurentiale de pe numeroase piete straine si au, in prezent, o cota de piata in permanenta crestere la nivel european, dar si in alte zone. In conditiile in care segmentul autohton al tamplariei termoizolante s-a inscris constant in ultimii ani pe un trend descendent, cele mai importante firme din acest domeniu au in prezent cote importante ale exportului, care ating peste 50% din productia totala. Urmandu-le exemplul, tot mai multe firme de profil decid sa se implice in operatiuni de acest tip.
In topul preferintelor in privinta tarilor accesate se afla Italia, Franta, Belgia si Germania, urmate de alte destinatii, precum Austria, Elvetia, Olanda, Marea Britanie, Spania, Norvegia sau Ungaria. Totodata, pe langa alte tari mai putin accesate, precum Polonia, Slovenia sau Republica Moldova, tamplaria termoizolanta realizata in Romania ajunge si in regiuni mai indepartate, cum ar fi Arabia Saudita, Africa de Nord sau Israel. Referindu-ne la Italia, este foarte probabil ca sistemul de reduceri fiscale, acordat de autoritati pentru populatie in vederea sprijinirii investitiilor derulate in domeniul constructiilor noi si in cel al modernizarilor, program aflat deja in al optulea an de implementare, sa fie unul dintre principalele motive pentru care gradul de absorbtie a ansamblurilor termoizolante este foarte ridicat. Franta, care ocupa cea de-a doua pozitie in topul preferintelor fabricantilor romani, desi este, in continuare, afectata de efectele negative ale recesiunii si de scaderea numarului de constructii noi rezidentiale si nerezidentiale, ramane, totusi, o piata cu un nivel sporit de absorbtie, numarul ferestrelor instalate in 2013 atingand o valoare de aproximativ 9 milioane de unitati. De asemenea, in prezent, segmentul cel mai dinamic in privinta achizitiei este cel al renovarilor, proiectele respective ajungand la o cota de 61% din totalul cererilor.
Desi pe piata romaneasca a inceput sa se observe o usoara revigorare a comenzilor, care incurajeaza productia, firmele specializate in realizarea de usi/ferestre termoizolante indica faptul ca la export puterea de cumparare este net superioara, iar investitiile publice si private sunt constante. De asemenea, pe aceste piete, este posibila comercializarea ansamblurilor la preturi mult mai avantajoase decat la nivel intern, chiar daca beneficiarii straini opteaza pentru produse cu un raport optim calitate-pret, cu mai multe variante constructive si accesorii, incadrate in categoriile medii si premium. In aceste conditii, desi trebuie sa faca fata unor conditii concurentiale crescute, producatorii romani continua sa isi extinda afacerile la export.