Primul trimestru al anului 2023 incheie o perioada de tranzitie in perspectiva unui nou ciclu de crestere, in care eforturile au fost directionate catre consolidarea si extinderea cotelor de piata, concomitent cu gestionarea dificultatilor de moment, generate de cadrul macroeconomic si geopolitic instabil, plin de provocari si incertitudini pe termen scurt. Aceste dificultati imediate s-au reflectat intr-o scadere a volumelor de vanzari la nivel de Grup, fata de nivelurile extraordinare din primul trimestru al anului trecut, tendinta care asteptam sa se inverseze, inclusiv ca efect al sezonalitatii din piata constructiilor, mizand pe o activitate mai intensa in a doua parte a anului 2023. Din perspectiva evolutiei secventiale, trimestru la trimestru, se observa o ameliorare pe mai multe paliere, in special imbunatatirea marjei brute la 38%. De asemenea, marja EBITDA la nivel de Grup a fost de 6,1% in trimestrul 1, comparativ cu 2,8% in T4/2022.
Rezultatul consolidat este grevat si de diversificarea activelor din cadrul TeraPlast, menita sa garanteze cresterea pe termen lung si fructificarea oportunitatilor atunci cand cererea se va reconfigura. Investitiile operationalizate necesita timp pentru a ajunge la dimensiunea critica si performante ridicate, iar, punctual, sunt deja vizibile imbunatatiri.
In acest climat complex, managementul Grupului a depus demersuri pentru a mentine rezilienta financiara la un nivel ridicat, printr-un control riguros al costurilor si un cash-flow solid.
„In primul trimestru din acest an, ca o continuare a abordarii din 2022, am cautat un echilibru optim intre volume si marje operationale, cote de piata si competitivitate, provocari pe termen scurt si viziune de dezvoltare pe termen lung. Nu avem performantele cu care ne-am obisnuit in ultima vreme, dar suntem constienti de impactul provenit din ciclicitatea economiei si de nevoia de timp pentru a operationaliza noile investitii. Suntem foarte atenti la eficientizarea costurilor, insa nu putem anula impactul inflatiei.” a declarat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast. „Rezultatele primului trimestru sunt in linie cu bugetul prognozat, de aceea evolutiile pe termen scurt nu ne sperie si nu ne deraiaza de la strategia noastra. Grupul a traversat si alte perioade mai putin favorabile, un exemplu este anul 2016, din care a iesit intarit. Pe masura ce acest an se va derula, estimam o stabilizare si o imbunatatire a climatului pietelor pe care activam, care se vor traduce in redresarea volumelor de vanzari si imbunatatirea marjelor operationale.”, a mai spus doamna Birta.
In trimestrul 1 cifra de afaceri consolidata s-a redus cu 14% comparativ cu T1/2022, la circa 147 de milioane de lei, in principal ca efect al reducerii volumelor. EBITDA la nivel de Grup s-a situat la 9 milioane de lei, in scadere cu 42% raportat la primele trei luni ale anului trecut.
Segmentele Instalatii si Reciclare, Granule si Reciclare, cu cea mai mare pondere in activitatea Grupului, continua sa aiba marje EBITDA satisfacatoare avand in vedere contextul economic, cuprinse intre 9 si aproape 10%.
Rezultate T1 2023
mii lei | Total Grup | Instalații & Reciclare | Granule & Reciclare | Ferestre & uși | Ambalaje flexibile |
---|---|---|---|---|---|
Cifra de afaceri | 147,190 | 102,534 | 20,452 | 12,333 | 11,872 |
% vs T1 2022 | -14% | -10% | -42% | 2% | 23% |
EBITDA | 9,025 | 9,207 | 2,000 | (117) | (2,065) |
% vs T1 2022 | -42% | -29% | -63% | n/a | n/a |
Marja EBITDA | 6.1% | 9.0% | 9.8% | -0.9% | -17.4% |
Divizia Instalatii & Reciclare, care genereaza aproape 70% din cifra de afaceri consolidata (102 milioane lei) a avut un start lent la inceput de an, iar accelerarea semnificativa a comenzilor este asteptata incepand din trimestrul 3. Sectorul constructiilor cunoaste evolutii mixte, cu subperformante pe segmentul rezidential si al infrastructurii de apa si canal. Marile proiecte de infrastructura de transport sunt cele care beneficiaza momentan de finantare, insa acestea au un impact neglijabil asupra afacerilor Grupului. Un efect pozitiv ca urmare a derularii proiectelor din PNRR si Programul „Anghel Saligny” este previzibil din trimestrul 3/2023, pe masura ce mai multe proiecte vor trece prin licitatii si se va accelera executia in contextul in care anul 2024 este un an electoral.
Segmentul Granule & Reciclare s-a confruntat cu o schimbare radicala a conditiilor de piata, ceea ce a dus la o scadere accentuata a EBITDA comparativ cu T1/2022 (-63%), dar si a volumelor. Cererea din Europa de Vest pentru material reciclat, micronizat si regranulat, a scazut din a doua jumatate a anului trecut iar tendinta s-a prelungit si in trimestrul 1. Piata a cunoscut un flux important de materie prima la preturi scazute, care a redus atractivitatea materialului reciclat. A fost un fenomen care a afectat performantele diviziei Instalatii & Reciclare, dar mai ales ale celei Granule & Reciclare. Cu toate acestea, Grupul ramane fidel angajamentelor sale de promovare a materialului reciclat, de a-i extinde utilizarea si de a persevera pe drumul dezvoltarii sustenabile.
TeraGlass (Ferestre & Usi) s-a confruntat de la inceputul anului cu un cost suplimentar provenit din majorarea salariului minim pentru sectorul constructiilor care a redus performantele diviziei si a generat pierderi operationale. Noile prevederi legale s-au concretizat in majorarea costurilor salariale cu 30% pe acest segment. Transferul acestor costuri in preturi va fi anevoios, in conditiile in care si anul trecut indexarea a fost lenta, dupa negocieri prelungite cu distribuitorii, mai ales ca divizia este puternic orientata catre export. Pentru a contrabalansa astfel de costuri vor fi luate masuri de optimizare a altor cheltuieli astfel incat sa fie redus impactul general.
Linia de business Ambalaje Flexibile a cunoscut o imbunatatire a parametrilor comparativ cu trimestrele anterioare, cu toate ca gradul de incarcare a echipamentelor este departe de cel optim, iar acest fapt este reflectat de performantele diviziei (EBITDA -2 milioane lei). Cifra de afaceri generata a crescut cu 23%, iar pierderea EBITDA a diviziei s-a redus fata de T1/2022, ceea ce ofera premisele pentru a indeplini obiectivul de a duce aceasta linie de business in teritoriu pozitiv din punctul de vedere al profitabilitatii pana la finalul acestui an.
„Prin planurile noastre de investitii care implica diversificare si eficientizare, cautam sa oferim performante solide pe termen lung. Nu lasam rezultatele de moment sa ne descurajeze mai ales ca ne raportam la perioade succesive de recorduri. Vizam un mix bun de activitate pe mai multe piete care sa ofere oportunitati viitoare si in acelasi timp sa reduca dependenta Grupului doar de anumite segmente ce pot suferi socuri temporare. Avem un business solid care se poate adapta la sincope de moment si o echipa manageriala care a mai trecut cu succes prin perioade dificile, prin urmare stie ce are de facut. Extindem business-ul, ii crestem amprenta geografica, analizam inclusiv operatiuni M&A, pentru a genera valoare adaugata pe termen lung, un lucru care stiu ca este dorit si de actionarii nostri, ramasi alaturi de noi chiar si atunci cand, la o privire superficiala, cifrele par nefavorabile” a declarat dl Alexandru Stanean, Director general al Grupului TeraPlast.
Grupul TeraPlast are planificate in acest an investitii in valoare de 120 milioane de lei care se adauga celor de aproape 400 milioane de lei din ultimii 5 ani. Pentru proiectul noii fabrici de folii stretch s-a intrat in faza de constructie efectiva a cladirii, iar prima linie de productie a fost deja comandata. Constructia noii centrale fotovoltaice, in valoare de 19 milioane de lei, inca asteapta aprobarea finantarii prin PNRR, iar acordul va fi urmat de o implementare accelerata a proiectului.
Linia de business Instalatii si Reciclare (TeraPlast si TeraPlast Recycling)
- Aport de 70% in cifra de afaceri a Grupului;
- Cifra de afaceri in scadere cu 10%, la 103 milioane de lei, ca urmare a reducerii volumelor de vanzari pe fondul volumului redus de lucrari publice de apa-canal si gaze naturale;
- EBITDA de 9,2 milioane de lei, ceea ce o face cea mai profitabila divizie a Grupului.
Linia de business Granule si Reciclare (TeraPlast si TeraPlast Recycling)
- Include Granulele rigide si plastifiate din PVC, granulele HFFR (fara halogen, rezistente la foc), dar si granulele reciclate (PVC regranulat);
- Scadere cu 42% a cifrei de afaceri (20,5 milioane de lei), pe fondul pierderii de atractivitate a materialului reciclat comparativ cu materia prima virgina;
- EBITDA afectata de scaderea generalizata a cotatiilor la materii prime. Cu toate acestea, marja este cea mai ridicata din cadrul Grupului (9,8%).
Linia de business Ferestre si Usi (TeraGlass)
- Cifra de afaceri in crestere usoara, cu 2%, la 12,3 milioane de lei;
- Rezultatele au regresat la nivelul T1/2022 pe fondul unei cresteri a costurilor cu forta de munca in sectorul constructiilor, reglementate de acte normative;
- 75% din cifra de afaceri generata de export.
Linia de business Ambalaje Flexibile (TeraBio Pack)
- Cifra de afaceri in crestere cu 23%, la aproape 12 milioane de lei pe masura ce baza de clienti s-a extins si, implicit, volumele au crescut;
- EBITDA negativa, -2 milioane de lei, din cauza incarcarii insuficiente a echipamentelor;
- Aducerea EBITDA in teritoriul pozitiv este asteptata pana la finalul anului 2023.
Evolutia fata de T4/2022
Semnale privind tendinta de stabilizare a climatului de piata sunt vizibile, dincolo de sezonalitatea business-ului de Instalatii, din evolutia fata de trimestrul 4 din 2022.
In conditiile unei cifre de afaceri la acelasi nivel cu T4/2022, EBITDA s-a dublat trimestru/trimestru, in timp ce marja EBITDA a ajuns de la 2,8% in T4/2022 la 6,1% in T1/2023.
Aceste evolutii vin indeosebi din cresterea EBITDA a segmentelor Granule si Reciclare, cu 274%, si a Instalatii si Reciclare, cu 37%, in trimestrul 1 al anului curent, comparativ cu trimestrul 4 al anului trecut.