RO EN
Coșul este gol

Procesarea sticlei - ideea pe care s-a bazat o afacere de succes


Catalin Horomnea (37 de ani)
Functia/firma: director general al Glass Expert;
Experienta profesionala: 15 ani in domeniul procesarii sticlei;
Studii: Facultatea de Banci si Burse de Valori, Universitatea Titu Maiorescu - Bucuresti;
Hobby: motociclism.

Implicarea in industria prelucrarii sticlei a fost o idee absolut intamplatoare pentru managerul firmei Glass Expert, insa a pornit de la dorinta de a realiza un produs superior celui care determinase impulsul initial - o masuta din sticla expusa in pasajul Obor. "In 1993, am initiat o afacere care includea activitati de realizare a pieselor de mobilier din sticla. Un an mai tarziu, fabricam primul meu produs  - o biblioteca vitrata. La inceputul anului 1996, am infiintat - impreuna cu alti asociati - o alta companie, specializata in acelasi domeniu de activitate.

Am fondat Glass Expert tarziu, in 2002, cand pe piata autohtona existau deja mai multe societati specializate in procesarea sticlei. Efortul depus pentru a demara productia a fost coplesitor. Ceea ce m-a determinat sa nu abandonez proiectul a fost fezabilitatea acestuia, precum si increderea pe care mi-au acordat-o oamenii care m-au urmat cand am plecat de la cealalta firma, acestia fiind si in prezent angajatii Glass Expert”, a afirmat Catalin Horomnea. Hala de productie - situata in zona de sud a Capitalei - fusese achizitionata in luna decembrie a anului 2002 si reconditionata in totalitate pana in februarie 2003, astfel incat, in luna mai, au putut fi instalate utilajele. Investitia initiala in spatiul de productie - incluzand terenul aferent - a fost de 0,15 milioane de euro. “In primul an de activitate am realizat vanzari in valoare de 0,12 milioane de euro, ajungand ca, in 2008, sa estimam o ciofra de afaceri ce s-ar putea situa la nivelul de 2,5 milioane de euro. Comenzile inregistrate in intervalul 2006-2008 au crescut cu peste 40% pe an, astfel incat, in 2007 am consemnat livrari care depaseau 1,7 milioane de euro. Totodata, datorita achizitiilor efectuate si instalarii unei aplicatii software de management al procesului de securizare (Glass Tempered Process Management), productia a crescut cu 60% fata de 2007, la 30.000 mp/luna. Anul trecut, compania noastra a prelucrat peste 60.000 mp de sticla, livrarile efective fiind de aproximativ 50.000 mp de vitraje. Cel mai solicitat produs a fost reprezentat de sortimentul securizat, care detine o cota de 35% din comenzi, respectiv 15% din totalul productiei. Sunt de parere ca aceasta tendinta se va mentine si in viitor, mai ales in conditiile pastrarii ritmului accelerat al investitiilor imobiliare. De asemenea, cred ca se pune accent din ce in ce mai puternic pe sticla prelucrata pentru placari, utilizata in special la finisajele de interior. Glass Expert a inregistrat, in ultimul an, foarte multe comenzi pentru furnizarea acestui tip de produs. Din primavara lui 2008, am inceput sa lucram la un proiect (cladirile Connect) cu firma Summa, care cuprinde 4 blocuri avand regim de inaltime P+9E. Contractul pentru aceste lucrari prevede furnizarea panourilor de sticla pentru spatiile sanitare, a oglinzilor si elementelor de placare cu sticla securizata emailata, insumand aproximativ 2.000 mp”, sustine managerul Glass Expert.

Investitii permanente in retehnologizare

In calitate de membru APMR (Asociatia Producatorilor de Mobila din Romania), Glass Expert a livrat, la inceputul activitatii, produse din sticla pentru export. Astfel, se impunea prezenta la evenimentele de specialitate, dedicate firmelor care activau in domeniu. Prima participare cu stand propriu - in urma careia au fost incheiate contracte de colaborare cu parteneri din strainatate - a avut loc la Köln, la sfarsitul anului 2004. "Dupa ce am lucrat o perioada pentru export, realizand mai ales produse speciale (subansambluri ce intra in componenta mobilierului din lemn), am observat ca aceasta nu era o alternativa foarte profitabila, in contextul ascensiunii puternice a pietei autohtone. La inceput, deoarece doream sa ne extindem activitatea, am prelucrat inclusiv tamplarie termoizolanta, dar ulterior ne-am axat doar pe procesarea sticlei. Astfel, am lansat activitatea cu un singur utilaj pentru finisarea canturilor si o masina manuala de slefuire, dupa care, la un interval scurt de timp, am achizitionat un echipament pentru sablarea vitrajelor. Pentru a sustine dezvoltarea firmei, am efectuat investitii permanente in retehnologizare. In 2006, am cumparat un CNC pentru prelucrarea sticlei de la Intermac, fiind printre primele companii romanesti care aveau un astfel de echipament. Urmatorul pas a fost achizitia unui cuptor de securizare (Tamglass ProE 2442) – unul dintre cele mai performante din Romania - care a presupus alocarea unor fonduri de 1,6 milioane de euro. Bineinteles, estimarile initiale ale costurilor au fost depasite, deoarece utilajul are un consum de 1,2 MW/zi, iar zona in care ne desfasuram productia nu avea capacitatea de a sustine un asemenea debit. Astfel, pentru a dispune de energia necesara, am fost nevoiti sa asiguram, din resurse proprii, reconditionarea instalatiilor electrice. Anul trecut, am efectuat o alta investitie, de aproximativ 0,5 milioane de euro, concretizata prin completarea liniilor tehnologice cu un utilaj Simtech - folosit la executia operatiunilor de laminare (cu folie) - si cu un cuptor de curbare a panourilor vitrate, produsele realizate fiind folosite la executia usilor rotative sau a balustradelor. Pana in prezent, sumele alocate pentru finalizarea programului de investitii aferent anilor 2006-2010 au depasit valoarea de doua milioane de euro. In perioada urmatoare, ne pregatim pentru constructia unui nou spatiu de productie, in care speram sa ne desfasuram activitatea din 2010. Obiectivul va fi situat tot in zona de sud a Capitalei si va avea o suprafata utila cuprinsa intre 10.000 mp si 15.000 mp. Pot spune ca ne aflam deja in tratative pentru achizitia terenului, insa hotararea nu va fi luata decat in momentul in care ne vom putea asigura ca avem toate conditiile -  din punct de vedere al resurselor energetice - pentru a sustine procesul de securizare. Momentan, cuptorul functioneaza intr-un schimb, la doar 30% din capacitatea proprie, insa dorim sa lucram in trei schimburi, fapt care va impune majorarea cantitatii necesare de energie. Un alt motiv pentru care se impune extinderea halei il constituie lipsa unui spatiu suficient pentru depozitare”, afirma Catalin Horomnea.

Probleme de actualitate pe piata autohtona de procesare a sticlei

“Cel mai interesant aspect in ceea ce priveste piata interna - nu numai in domeniul vitrajelor, ci si in celelalte sfere - este politica de pret a companiilor care activeaza la nivel national. Desi contextul pietei este favorabil si uneori nu putem onora toate comenzile pe care am putea sa le primim, anumite companii practica   preturi care sugereaza aplicarea unor practici de dumping. In cazul in care nu ar fi existat cerere si ofertele erau diverse, as fi reusit sa inteleg un astfel de comportament in afaceri, insa, in conditiile date, aceasta strategie mi se pare absurda. O alta problema a pietei interne este reprezentata de lipsa de informare a beneficiarilor, coroborata cu interesul scazut pentru calitate. Pe de-o parte, in cadrul tot mai multor proiecte, birourile de arhitectura prevad materiale in conformitate cu factorii de mediu, cu amplasamentul si destinatia cladirii, la care beneficiarii renunta, in scopul reducerii costurilor. Pe de alta parte, prevederile normelor europene impun utilizarea materialelor rezistente in orice conditii climatice, care sa nu creeze prejudicii nici ocupantilor, nici mediului. Un exemplu in acest sens este cerinta pentru folosirea, la foarte multe aplicatii, a sortimentului de geam securizat, datorita andurantei sporite de 5 ori fata de tipul clasic de vitraj. Totodata, in ultimii ani - din motive binecunoscute - a existat o problema cu forta de munca pe piata autohtona, care ne-a afectat si pe noi. Practic, din ce in ce mai putine persoane sunt dornice de a-si construi o cariera si de a-si consolida pozitia in cadrul unei companii, preferand schimbarea locului de munca din motive exclusiv financiare. Pentru a evita acest risc, angajatii pe care ii avem in prezent sunt instruiti in cadrul firmei, timpul necesar pentru a da randament in postul ocupat fiind de aproximativ 3 luni. Referitor la cresterea eficientei economice, incercam sa ne concentram eforturile spre efectuarea procesului de prelucrare in trei schimburi, pentru a acoperi solicitarile. Neavand un grad foarte mare de automatizare - lucru practic imposibil in domeniul nostru de activitate - am ales aceasta solutie pentru a face fata comenzilor. In Romania, stagnarea sectorului de fabricare a mobilierului a determinat scaderea productiei in serie a pieselor. Drept urmare, toate modelele sunt fabricate in functie de preferintele individuale ale beneficiarilor, aceasta situatie reflectandu-se si in sfera noastra de activitate. Nu putem automatiza foarte mult productia, deoarece comenzile pentru un anumit tip de produs sau o anumita marime a acestuia sunt limitate din punct de vedere numeric”, concluzioneaza Catalin Horomnea.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter