Petre Moroianu (75 de ani) | |
Asociatia Distribuitorilor de Utilaje pentru Constructii (ADUC) are ca scop sprijinirea dezvoltarii activitatii economice si a investitiilor in domeniul utilajelor si echipamentelor de constructii, formarea si perfectionarea profesionala, precum si oferirea de informatii tehnice si juridice. ADUC asigura, totodata, consultanta si arbitraj intre firmele membre, reprezentarea intereselor asociatilor sai (la solicitarea acestora sau din proprie initiativa) in raport cu autoritatile romane si straine, cu agentii economici sau cu alte institutii nonguvernamentale din tara si strainatate. In vederea realizarii obiectivelor propuse, asociatia colaboreaza cu organele centrale si locale ale administratiei de stat, cu camerele de comert nationale si teritoriale (din tara si strainatate), precum si cu alte institutii. Asociatia numara in prezent 30 de companii furnizoare de echipamente, ce acopera circa 90% din totalul pietei de utilaje. |
- La ce nivel s-au situat vanzarile de utilaje in 2007?
- Anul trecut, piata constructiilor, in general, a inregistrat o majorare cu 33% comparativ cu 2006, in timp ce segmentul utilajelor de constructii a avut o crestere de 36%. Corelarea sectorului specific cu evolutia generala a pietei se va mentine si in acest an, avand in vedere faptul ca s-au anuntat numeroase proiecte atat rezidentiale, cat si de infrastructura. Pentru 2008 se estimeaza o majorare cu 40% a segmentului de utilaje, in comparatie cu 2007, cand au fost livrate pe piata 3.600 de unitati.
- Care este ponderea echipamente noi / second-hand pe piata autohtona?
- In ultima perioada se observa tot mai mult tendinta utilizatorilor de a achizitiona utilaje noi, deoarece acestea asigura productivitate ridicata, timpi redusi de executie si au o durata de exploatare mare. In cazul acestora, primeaza raportul pret/calitate. In ceea ce priveste utilajele «la mana a doua», s-a constatat ca intretinerea acestora este tot mai costisitoare, datorita faptului ca piesele necesare, de cele mai multe ori, sunt foarte greu de gasit pe piata. In unele cazuri poate fi vorba si despre piese de schimb pe care producatorii deja nu le mai fabrica. O alta problema este productivitatea scazuta, respectiv mai putina munca efectiva la un consum mai mare de carburanti, la care se adauga si timpul pierdut din cauza defectiunilor tehnice.
- Estimati care sunt efectele integrarii asupra furnizorilor de utilaje.
- Inainte de 2007 transportul si vama creau anumite disfunctionalitati. Dupa aderare, odata cu majorarea numarului de investitii in constructii a crescut si cererea de utilaje. Datorita faptului ca nu se mai plateste vama, furnizorii isi permit sa aiba in stoc echipamente, ceea ce este benefic pentru antreprenori, care primesc mai rapid comenzile de echipamente solicitate.
- Cum considerati ca se va dezvolta domeniul in urmatorii ani?
- Perspectivele sunt bune, pentru ca s-au anuntat investitii mari atat in infrastructura, cat si in constructii civile. Ca o consecinta a cresterii volumului de lucrari se va majora si cererea de utilaje de constructii. Aceasta va fi sustinuta si de lipsa fortei de munca. Antreprenorii vor incerca sa sporeasca gradul de mecanizare al lucrarilor, pentru a diminua volumul de munca care se executa manual. Probabil, peste cativa ani, piata constructiilor se va stabiliza. In acelasi timp, apreciez ca inca mai este loc pe piata pentru noi distribuitori. In ultima perioada se constata un interes deosebit al furnizorilor din Asia si Coreea de Sud (DSTG, XCMG, respectiv Doosan), in ceea ce priveste livrarea de echipamente pentru constructii pe piata autohtona.
- Cu ce probleme se confrunta piata specifica?
- Cresterea volumului de vanzari impune dezvoltarea service-ului si a stocului de piese de schimb. Ca si in celelalte domenii, problema acuta o constituie lipsa de specialisti in primul rand pentru service, dar si pentru manevrarea utilajelor. Datorita faptului ca masinile au devenit din ce in ce mai complexe, este nevoie de specialisti calificati. De exemplu, se doresc absolventi cu studii superioare pentru service-uri, insa majoritatea acestora prefera ca, dupa terminarea facultatii, sa plece in alte tari in care castigurile salariale sunt mult mai ridicate. Incercam sa luam legatura cu scolile tehnice pentru a forma specialisti cu un nivel de calificare superior.