In intervalul 10-14 mai a.c., cotatia aluminiului primar – stabilita in cadrul tranzactiilor efectuate la Bursa de Metale din Londra (London Metal Exchange – LME) – s-a situat, initia, pe un trend ascendent in comparatie cu saptamana anterioara. Situatia s-a datorat crearii unei premise pozitive pentru investitori, care au profitat de momentul "euforic" al pietelor financiare din intreaga lume, datorat anuntului potrivit caruia liderii celor 20 de state puternic industrializate (G-20) vor aloca fonduri totale de 866,2 miliarde euro (circa 1,1 trilioane USD), in vederea stimularii comertului mondial. Totusi, la putin timp dupa anuntul respectiv, increderea investitorilor s-a transformat rapid in nesiguranta, ca urmare a cresterii gradului de risc in ceea ce priveste evolutia economica a tarilor membre UE. Astfel, reticenta specialistilor s-a manifestat si in cadrul LME, cu toate ca in cursul zilei de luni, 10 mai 2010, pretul aluminiului s-a situat la 2.138 USD/tona (pretul maxim al saptamanii). Ulterior, pretul a fluctuat la niveluri cuprinse intre 2.056 USD/tona si 2.137 USD/tona (nivelul minim fiind atins in cursul zilei de marti, cand ingrijorarile cu privire la eficienta planului de stabilizare a monedei euro si temerile referitoare la economia UE si a Chinei au atins punctul culminant). O usoara revenire punctuala si nesustinuta a cotatiei a fost inregistrata in momentul in care guvernele Portugaliei si Spaniei au decis implementarea unor noi masuri de austeritate, pentru a-si reduce deficitele bugetare. Cu toate acestea, probabilitatea ca situatia nefavorabila a UE sa determine o anulare a revenirii economice globale ramane, in continuare, destul de ridicata.
Masuri antidumping impotriva unor produse din China
In ceea ce priveste informatiile fundamentale cu impact asupra pietei, membrii Comisiei Europene au impus, recent, mai multe masuri antidumping in ceea ce priveste importul de elemente de aluminiu din China, folosite in industria auto (jante destinate montarii pneurilor). Astfel, s-a instituit o taxa temporara de 20,6% pentru importurile chinezesti de astfel de produse, dupa ce mai multi producatori europeni de profil au formulat o plangere, inaintata oficialitatilor UE. In urma unui control, s-a constatat faptul ca importurile de jante de aluminiu din China, utilizate de producatori precum Renault sau BMW, ar fi dus in scurt timp la restructurarea activitatii celor mai importanti producatori de componente auto din Europa. In alta ordine de idei, oficialii grupului Alcoa Inc au declarat ca nu mai pot sustine productia de aluminiu primar la ambele unitati din Italia, luand decizia de a suspenda pe termen nedefinit o parte din activitatea fabricii de la Fusina. Potrivit purtatorului de cuvant al holdingului american, Kevin Lowery, primele masuri de restructurare la unitatea vizata vor fi implementate in curand. Informatii suplimentare, la www.lme.co.uk