In intervalul 12-16 aprilie a.c., cotatia aluminiului primar – stabilita in cadrul tranzactiilor efectuate la Bursa de Metale din Londra (London Metal Exchange – LME) – a continuat sa se situeze pe un trend puternic ascendent, depasind pragul psihologic de 2.400 USD/tona. Acest nivel reprezinta un record al ultimelor 18 luni si confirma cele mai recente previziuni ale analistilor, care sustineau faptul ca perioada in care acest metal a putut fi achizitionat la preturi reduse s-a finalizat. Acordul de imprumut dintre Uniunea Europeana si Grecia, incheiat in ultima parte a saptamanii precedente (prin care se asigura un credit de 45 miliarde euro la o rata a dobanzii mai mica decat media pietei), a impulsionat activitatea tuturor burselor internationale. Certitudinea oferita investitorilor si consolidarea monedei europene au determinat in mod direct sporirea pretului aluminiului in intervalul analizat, operatorii manifestandu-si increderea cu privire la marcarea profitului, atitudine determinata de un sentiment pozitiv general.
Finalizarea crizei in industria auto duce la cresterea pretului materiilor prime
Saptamana trecuta a reprezentat, de altfel, momentul anuntarii unor date economice care indica finalizarea certa a recesiunii in SUA (precum si reluarea sustinuta si sustenabila a trendului ascendent pe piata americana). De asemenea, autoritatile chineze au dat publicitatii un raport care contine estimarile de crestere economica solida din acest an, ceea ce a reprezentat inca un imbold pentru investitori. In plus, vanzarile de autoturisme isi mentin tendinta de majorare la nivel global, piata chineza fiind in fruntea clasamentului. In ceea ce priveste Japonia, livrarile de automobile au sporit in luna martie atat fata de cele 28 de zile precedente, cat si raportat la o baza anuala de calcul. Pe piata auto din SUA se inregistreaza inca un trend ascendent (confirmat in martie), care nu se mai poate inversa, intrucat temerile populatiei cu privire la rata somajului nu mai sunt de actualitate. Cele mai spectaculoase vanzari pe acest segment (unde aluminiul constituie o materie prima de baza) s-au inregistrat in China (+56% in luna martie, comparativ cu acelasi interval al anului 2009). Chiar si in termeni absoluti, livrarile de autoturisme pe cele patru mari piete (Japonia, Europa, SUA si China) sporesc in mod neasteptat, procesul de recuperare a pierderilor (initiat in iunie 2009) urmand a se finaliza in curand. De aceea, majoritatea analistilor se asteapta ca, in perioada urmatoare, numarul comenzilor pentru achizitia aluminiului primar sa creasca rapid. De aceea, saptamana trecuta, pretul acestui metal neferos a avut valori cuprinse intre 2.401 USD/tona si 2.482 USD/tona (in cursul zilei de vineri), revenind la valorile consemnate in luna septembrie 2008 (inainte de declansarea crizei economice mondiale).
Stocul depozitelor acceptate de LME nu mai constituie o problema
In ceea ce priveste datele fundamentale cu impact asupra pietei, conducerea corporatiei OK Rusal – cel mai mare producator global de aluminiu – a anuntat faptul ca stocurile supradimensionate din toata lumea (inclusiv ale depozitelor acceptate de LME) nu mai constituie o problema pentru piata de aluminiu. "In pofida faptului ca stocul real de aluminiu primar totalizeaza 4,3 milioane de tone numai in cadrul LME, consideram ca majorarea sustinuta a cererii va determina sporirea, in continuare, a pretului acestui metal neferos, care nu va mai ajunge la nivelurile consemnate in 2009. Este binecunoscut faptul ca aceste stocuri s-au majorat treptat, inregistrandu-se o cantitate fara precedent in timpul recesiunii mondiale, iar cotatia a atins valori minime istorice, fapt care este putin probabil sa se mai repete", a subliniat Oleg Deripaska, presedintele holdingului. Informatii suplimentare, la www.lme.co.uk
Saptamana trecuta a reprezentat, de altfel, momentul anuntarii unor date economice care indica finalizarea certa a recesiunii in SUA (precum si reluarea sustinuta si sustenabila a trendului ascendent pe piata americana). De asemenea, autoritatile chineze au dat publicitatii un raport care contine estimarile de crestere economica solida din acest an, ceea ce a reprezentat inca un imbold pentru investitori. In plus, vanzarile de autoturisme isi mentin tendinta de majorare la nivel global, piata chineza fiind in fruntea clasamentului. In ceea ce priveste Japonia, livrarile de automobile au sporit in luna martie atat fata de cele 28 de zile precedente, cat si raportat la o baza anuala de calcul. Pe piata auto din SUA se inregistreaza inca un trend ascendent (confirmat in martie), care nu se mai poate inversa, intrucat temerile populatiei cu privire la rata somajului nu mai sunt de actualitate. Cele mai spectaculoase vanzari pe acest segment (unde aluminiul constituie o materie prima de baza) s-au inregistrat in China (+56% in luna martie, comparativ cu acelasi interval al anului 2009). Chiar si in termeni absoluti, livrarile de autoturisme pe cele patru mari piete (Japonia, Europa, SUA si China) sporesc in mod neasteptat, procesul de recuperare a pierderilor (initiat in iunie 2009) urmand a se finaliza in curand. De aceea, majoritatea analistilor se asteapta ca, in perioada urmatoare, numarul comenzilor pentru achizitia aluminiului primar sa creasca rapid. De aceea, saptamana trecuta, pretul acestui metal neferos a avut valori cuprinse intre 2.401 USD/tona si 2.482 USD/tona (in cursul zilei de vineri), revenind la valorile consemnate in luna septembrie 2008 (inainte de declansarea crizei economice mondiale).
Stocul depozitelor acceptate de LME nu mai constituie o problema
In ceea ce priveste datele fundamentale cu impact asupra pietei, conducerea corporatiei OK Rusal – cel mai mare producator global de aluminiu – a anuntat faptul ca stocurile supradimensionate din toata lumea (inclusiv ale depozitelor acceptate de LME) nu mai constituie o problema pentru piata de aluminiu. "In pofida faptului ca stocul real de aluminiu primar totalizeaza 4,3 milioane de tone numai in cadrul LME, consideram ca majorarea sustinuta a cererii va determina sporirea, in continuare, a pretului acestui metal neferos, care nu va mai ajunge la nivelurile consemnate in 2009. Este binecunoscut faptul ca aceste stocuri s-au majorat treptat, inregistrandu-se o cantitate fara precedent in timpul recesiunii mondiale, iar cotatia a atins valori minime istorice, fapt care este putin probabil sa se mai repete", a subliniat Oleg Deripaska, presedintele holdingului. Informatii suplimentare, la www.lme.co.uk