Compania Kovostroj, lider al pietei de profile metalice pentru gips-carton si accesorii din Transilvania, a realizat vanzari de 35 milioane de lei in 2013, pentru anul in curs estimand o crestere pana la 36,6 milioane de lei a incasarilor. Societatea, subsidiara a grupului slovac Strip Kosice, detine o unitate de productie in localitatea Mihai Viteazu (judetul Cluj), inaugurata in anul 2006. In luna decembrie 2013, Kovostroj a finalizat o investitie de 700.000 de euro in constructia unei noi hale de prelucrare si profilare a tablei zincate, ce va determina cresterea cu 40% a productiei incepand din luna februarie 2014. Hala are o suprafata de 1.000 mp si mai include spatii pentru birouri si depozitare.
Interviu cu Dragos Paval, director general al companiei Kovostroj.
- Care sunt factorii ce ar putea sprijini piata locala de gips-carton si profile?
- Piata de gips-carton a stagnat anul trecut la nivelul din 2012, situatia imbunatatindu-se, insa, dupa scaderile succesive din perioada 2009-2011. Previziunile noastre pentru 2014 sunt optimist-moderate, avand in vedere ca sectorul renovarilor inregistreaza o revigorare usoara. In ceea ce priveste constructiile noi din sectorul rezidential, situatia este incurajatoare, mai ales datorita garantiilor de 1,2 miliarde lei destinate continuarii programului Prima Casa in 2014, la care se adauga cele 200 milioane de lei care au ramas nealocate in 2013. Spre deosebire de perioada 2009-2011, incepand din anul 2012 am observat o usoara revigorare a proiectelor civile si industriale, pentru perioada urmatoare fiind definitorie disponibilitatea de creditare din partea bancilor.
- Ce obiective ati stabilit pentru perioada urmatoare, in aceste conditii?
- Pe termen mediu avem in vedere intensificarea activitatii pe piata de tabla zincata, respectiv cresterea vanzarilor catre producatorii de sisteme ce utilizeaza acest material, aprovizionand segmentul benzilor zincate cu latimi incepand de la 30 mm si al rulourilor de tabla zincata. In prezent, ponderea acestor produse este de 20% din totalul portofoliului de produse al companiei. De asemenea, ne-am propus extinderea, in continuare, pe pietele externe invecinate, vizand majorarea ponderii exporturilor la 15% din vanzari.
- Care sunt noile produse si servicii lansate pe piata?
- Cele mai noi produse incluse in oferta Kovostroj si fabricate in cadrul unitatii de la Mihai Viteazu sunt reprezentate de profilele de rigidizare de tip UA, precum si de banda zincata cu o latime de minimum 30 mm, utilizata in industria prelucratoare.
- Cum credeti ca vor evolua preturile din domeniu, in 2014?
- Desi noile taxe, impozite, accize, cresterea salariului minim la nivel national si majorarea pretului la motorina / transport nu au o pondere foarte mare in costul de fabricatie al produsului, aceste cheltuieli directe si indirecte sunt dificil de inclus in pretul de vanzare, respectiv de transferat pe piata, din cauza presiunilor clientilor asupra pretului. Ne asteptam, desigur, la majorari ale preturilor la combustibil, utilitati si servicii, care vor determina o sporire a costurilor de productie.