Analistii pietei de tamplarie termoizolanta din Federatia Rusa, din cadrul biroului de la Moscova al agentiei Germany Trade and Invest Research (GTAI Research), in colaborare cu specialistii firmei OKNA Marketing, au dat recent publicitatii un raport referitor la situatia actuala a bransei locale de ferestre. Potrivit documentului, "toti expertii se asteapta la o scadere accentuata a vanzarilor de ferestre din PVC, produse care constituie cel mai important segment al pietei de profil". Prognoza pentru anul 2009 a OKNA Marketing anunta un nivel al livrarilor de numai 25,1 milioane mp de tamplarie din PVC, ceea ce denota faptul ca vanzarile au regresat pana la nivelul corespunzator anului 2005. "Profilele din PVC folosite la executia de ferestre si usi detin si in continuare cea mai mare cota de piata in Rusia; in anul 2008 furnizarea de tamplarie din acest material a contribuit cu aproape 77% la vanzarile totale. Reperele din lemn stratificat au avut o pondere de 12,6% (ca urmare a pretului competitiv si disponibilitatii materialului), in timp ce sistemele din aluminiu s-au utilizat in proportie de 10,5%. Declinul pietei din 2009 este cu atat mai dramatic cu cat, la nivelul lui 2008, s-a consemnat o majorare de 13% a cifrei de afaceri a tuturor companiilor din bransa, care au reusit sa comercializeze produse a caror arie insumeaza 45,7 milioane mp. Pentru 2010 ne asteptam la continuarea perioadei de recesiune, iar companiile din bransa trebuie sa-si elaboreze planul de afaceri pe baza unei noi scaderi a vanzarilor, intrucat deocamdata nu se pune problema stabilizarii situatiei economice", a declarat Olga Tschigodajkina, analist-sef al OKNA Marketing.
Scaderea cererii va determina o noua diminuare a pretului
Pentru a supravietui pe o piata aflata intr-un regres continuu, este necesar ca producatorii rusi de tamplarie termoizolanta sa ia in considerare mai multe elemente, unul dintre cele mai semnificative aspecte fiind constituit de adaptarea productiei (si, implicit, a ofertei) la conditiile actuale. "Odata cu diminuarea cererii solvabile, se vor lua in calcul si posibile reduceri ale pretului, care s-au remarcat pentru prima data in luna februarie a anului trecut, cand a avut loc o usoara contractie (-1%) a costului de achizitie a ferestrelor din PVC in Moscova (pana la 4.983 de ruble/mp, adica 122,5 euro/mp), iar la nivel regional ferestrele din acest material erau promovate la un pret mediu de 4.488 de ruble/mp (circa 110 euro/mp). Pana la finele anului trecut, pretul ferestrelor din PVC s-a diminuat cu 20%, principalele motive fiind: numarul redus de contracte si comenzi, diminuarea costului materialelor (PVC, sticla, armaturi) etc.", se mai arata in studiul citat. Intrucat producatorii/furnizorii germani de profile din PVC detin o cota importanta din acest segment de piata, acestia au fost serios afectati de criza economica. In acest sens, Josef Leo Beckhoff, director general al Veka Rus, a declarat ca vanzarile subsidiarei au regresat la un nivel cuprins intre 30% si 50%, "efectele negative ale recesiunii fiind observate in toata tara, mai ales in Siberia unde – pana de curand – se consemna un puternic trend ascendent al livrarilor de ferestre performante, care sa faca fata conditiilor climaterice specifice".
Sectorul fatadelor cortina – cel mai afectat de recesiune
In concluzie, Olga Tschigodajkina a avertizat asupra faptului ca firmele din bransa trebuie sa se pregateasca pentru a face fata unei acutizari a efectelor induse de criza economica, primele semne de stabilizare urmand a fi observate in anul 2011, dupa care va urma o perioada de recuperare lenta a pierderilor (pentru companiile ce vor mai exista pe piata in acel moment). "Scaderea livrarilor din 2009, cuprinsa intre 45% si 50%, se datoreaza mai ales blocajului din industria de constructii si diminuarii nete a puterii de cumparare a potentialilor clienti. Acest din urma factor a fost decisiv, intrucat circa 50% din vanzarile de tamplarie din Rusia se efectueaza catre beneficiari – persoane fizice. Deoarece guvernul de la Moscova estimeaza un regres de 10% al veniturilor nete ale populatiei in 2010, precum si cresterea numarului de someri la 7 milioane de persoane, perspectivele sunt mai mult decat pesimiste. Accesul dificil la creditele de consum (care au, in prezent, dobanzi de peste 25% pe an) reprezinta un alt factor restrictiv. Desi autoritatile centrale au in vedere aplicarea unui plan la scara nationala ce vizeaza modernizarea termica a tuturor cladirilor de interes public, efectul pozitiv al acestor masuri nu va fi resimtit imediat. Cu toate acestea, bransa tamplariei din PVC isi va mentine dinamismul, deoarece criza a afectat mult mai grav activitatea companiilor specializate in executia de fatade cortina, ferestre/usi din aluminiu si lemn-aluminiu, care sunt mai scumpe (desi au o valoare adaugata mare). Ansamblurile din aluminiu sunt instalate, preponderent, la imobile de birouri si centre de afaceri, iar trendul descendent al acestui segment de piata este deosebit de puternic in acest moment. De altfel, credem ca anul trecut s-au executat doar 3,8 milioane mp de tamplarie metalica (inclusiv constructii speciale) – cea mai scazuta cantitate din ultimii 4 ani, in timp ce la nivelul lui 2009 s-au livrat ansambluri cu o suprafata de 7,5 milioane mp", a incheiat expertul agentiei OKNA Marketing. Informatii suplimentare, la www.oknamar.ru
Pentru a supravietui pe o piata aflata intr-un regres continuu, este necesar ca producatorii rusi de tamplarie termoizolanta sa ia in considerare mai multe elemente, unul dintre cele mai semnificative aspecte fiind constituit de adaptarea productiei (si, implicit, a ofertei) la conditiile actuale. "Odata cu diminuarea cererii solvabile, se vor lua in calcul si posibile reduceri ale pretului, care s-au remarcat pentru prima data in luna februarie a anului trecut, cand a avut loc o usoara contractie (-1%) a costului de achizitie a ferestrelor din PVC in Moscova (pana la 4.983 de ruble/mp, adica 122,5 euro/mp), iar la nivel regional ferestrele din acest material erau promovate la un pret mediu de 4.488 de ruble/mp (circa 110 euro/mp). Pana la finele anului trecut, pretul ferestrelor din PVC s-a diminuat cu 20%, principalele motive fiind: numarul redus de contracte si comenzi, diminuarea costului materialelor (PVC, sticla, armaturi) etc.", se mai arata in studiul citat. Intrucat producatorii/furnizorii germani de profile din PVC detin o cota importanta din acest segment de piata, acestia au fost serios afectati de criza economica. In acest sens, Josef Leo Beckhoff, director general al Veka Rus, a declarat ca vanzarile subsidiarei au regresat la un nivel cuprins intre 30% si 50%, "efectele negative ale recesiunii fiind observate in toata tara, mai ales in Siberia unde – pana de curand – se consemna un puternic trend ascendent al livrarilor de ferestre performante, care sa faca fata conditiilor climaterice specifice".
Sectorul fatadelor cortina – cel mai afectat de recesiune
In concluzie, Olga Tschigodajkina a avertizat asupra faptului ca firmele din bransa trebuie sa se pregateasca pentru a face fata unei acutizari a efectelor induse de criza economica, primele semne de stabilizare urmand a fi observate in anul 2011, dupa care va urma o perioada de recuperare lenta a pierderilor (pentru companiile ce vor mai exista pe piata in acel moment). "Scaderea livrarilor din 2009, cuprinsa intre 45% si 50%, se datoreaza mai ales blocajului din industria de constructii si diminuarii nete a puterii de cumparare a potentialilor clienti. Acest din urma factor a fost decisiv, intrucat circa 50% din vanzarile de tamplarie din Rusia se efectueaza catre beneficiari – persoane fizice. Deoarece guvernul de la Moscova estimeaza un regres de 10% al veniturilor nete ale populatiei in 2010, precum si cresterea numarului de someri la 7 milioane de persoane, perspectivele sunt mai mult decat pesimiste. Accesul dificil la creditele de consum (care au, in prezent, dobanzi de peste 25% pe an) reprezinta un alt factor restrictiv. Desi autoritatile centrale au in vedere aplicarea unui plan la scara nationala ce vizeaza modernizarea termica a tuturor cladirilor de interes public, efectul pozitiv al acestor masuri nu va fi resimtit imediat. Cu toate acestea, bransa tamplariei din PVC isi va mentine dinamismul, deoarece criza a afectat mult mai grav activitatea companiilor specializate in executia de fatade cortina, ferestre/usi din aluminiu si lemn-aluminiu, care sunt mai scumpe (desi au o valoare adaugata mare). Ansamblurile din aluminiu sunt instalate, preponderent, la imobile de birouri si centre de afaceri, iar trendul descendent al acestui segment de piata este deosebit de puternic in acest moment. De altfel, credem ca anul trecut s-au executat doar 3,8 milioane mp de tamplarie metalica (inclusiv constructii speciale) – cea mai scazuta cantitate din ultimii 4 ani, in timp ce la nivelul lui 2009 s-au livrat ansambluri cu o suprafata de 7,5 milioane mp", a incheiat expertul agentiei OKNA Marketing. Informatii suplimentare, la www.oknamar.ru