Cristian Zamfir (39 de ani) | |
Pentru locuitorii din Capitala, denumirea firmei Far-Est este asociata instantaneu cu ideea de tamplarie termoizolanta. Aceasta pentru ca sustinerea marcii se realizeaza in mod activ, printr-o promovare agresiva, in cadrul a 19 centre de prezentare/comercializare, dispuse in zonele-cheie ale metropolei. Probabil ca multi dintre cei care au o legatura cu acest domeniu de activitate ori au achizitionat tamplarie termoizolanta isi amintesc de faptul ca prima data cand au luat contact cu sintagme precum “geam Low-E”, sau “profile pentacamerale” a fost atunci cand au privit intentionat sau intamplator la o vitrina a unui showroom Far-Est. |
Asta nu inseamna ca societatea respectiva a inventat conceptele respective, ci doar ca a fost printre primele care le-a adus la cunostinta potentialilor clienti – in principal – pe piata din Bucuresti. Felul in care s-a ajuns in acest punct si strategiile ce au fost folosite pentru atingerea acestui obiectiv sunt aspecte ce vor fi clarificate de Cristian Zamfir, managerul care a reusit sa aduca firma proprie la nivelul la care se situeaza in prezent.
De la produse electronice la tamplarie termoizolanta
“La sfarsitul deceniului trecut, administram – impreuna cu partenerul meu, Valentin Bazavan – o companie specializata in distributia de produse electronice. In anii de dupa 1990, aceasta activitate era extrem de profitabila, data fiind situatia de pe piata, caracterizata de o cerere extrem de ridicata. Aceasta a favorizat si o acumulare de capital pe care s-a bazat, de altfel, intreaga dezvoltare ulterioara. Factorul ce a determinat reorientarea spre alt segment de piata a fost reprezentat de aparitia in Romania a primelor retele mari de distributie. Dupa o analiza atenta, am luat impreuna decizia abordarii unor sectoare complet diferite fata de cele cu care eram familiarizati, respectiv productia de mobilier si de tamplarie termoizolanta din PVC. Daca ideea de a realiza mobilier poate parea intr-o oarecare masura normala pentru acea perioada, a doua specializare era cu adevarat inedita. De fapt, pe piata de profil erau prezente doar cateva companii si un singur furnizor consacrat. In 1999 l-am cunoscut pe Ovidiu Dirmon, care coordona pe plan local activitatea HT Troplast – actualmente, Profine Romania. Chiar si la acest nivel, volumul afacerilor era, inca, modest, celebrul producator german al profilelor Trocal avand in Romania un singur depozit. Cu toate acestea, am decis demararea unei colaborari, care s-a pastrat pana in prezent si a avut rezultate economice deosebite. Trebuie mentionat faptul ca, tot prin intermediul HT Troplast, am realizat si primele investitii in tehnologie, achizitionand un utilaj de sudura la un cap, de la Elumatec”, isi aminteste Cristian Zamfir.
Utilaje de inalta tehnologie
Activitatea s-a desfasurat, in primii ani, intr-o hala inchiriata, situata in vestul Capitalei. Data fiind efervescenta caracteristica acelor ani, concretizata print-o profitabilitate ridicata, a devenit posibila – dupa o scurta perioada – realizarea primelor investitii. “Acestea au totalizat 150.000 marci germane, fiind destinate achizitiei unor echipamente performante, respectiv utilaje pentru debitare si de lipire, la doua capete. Trebuie subliniat faptul ca, la fel ca si in cazul profielor, nu am abdicat de la principiul continuitatii, ramanand fideli furnizorului Elumatec. Evident, unul dintre principalele motive a fost si acela ca nu am avut niciodata ceva de reprosat in ceea ce priveste calitatea prelucrarilor”, subliniaza managerul Far-Est. Situatia pozitiva s-a perpetuat, in prezent Far-Est detinand una dintre cele mai moderne linii de fabricatie de tamplarie din Romania. Astfel, unitatea de productie este dotata cu doua echipamente pentru debitare, patru centre de prelucrare, trei linii de sudura/debavurare si doua mese de instalare a feroneriei (marcile Elumatec si Stürtz). Proiectul de dezvoltare a fost sustinut prin alocarea de fonduri in valoare de doua milioane de euro, tehnologia existenta asigurand o capacitate de prelucrare de 500 u.f./schimb. In ceea ce priveste productia de geam termoizolant, aceasta se deruleaza in cadrul unei firme asociate (Euroglass Service), cu aceeasi structura a actionariatului, a carei activitate urmeaza a fi relocata in cadrul aceluiasi parc industrial in care se situeaza fabrica de tamplarie. Euroglass Service detine o linie de prelucrare Lisec, iar in viitorul apropiat se intentioneaza achizitia unui cuptor de securizare, aceasta decizie fiind sustinuta de majorarea cererii de vitraje speciale.
Distributia tamplariei Far-Est se realizeaza prin intermediul unei retele complexe de comercializare, formata din 19 magazine in Bucuresti si alte 7 centre comerciale la nivel national. "Initial, activitatea de vanzare se derula in cadrul celor 5 magazine pe care le folosisem pentru promovarea produselor electronice. Ulterior, am optat pentru cresterea vizibilitatii pe piata, prin deschiderea unor centre de prezentare bine dotate, in cadrul carora am angajat echipe profesioniste de vanzari. Aceasta este o alta caracteristica a strategiei noastre de marketing, care a impus realizarea unei retele de comercializare demne de invidiat. Tot de politica de promovare este legata si asigurarea montajului in 5 zile lucratoare de la semnarea contractului. Iar aceasta afirmatie constituie o certitudine care poate fi demonstrata de toti beneficiarii nostri. Acest lucru a devenit posibil dupa implementarea la toate nivelurile companiei a unei aplicatii software de tip ERP (Managementul Resurselor Intreprinderii), care integreaza activitatile de productie, gestiune a comenzilor si stocurilor de materiale, contabilitate, salarizare, vanzari etc. Programul a necesitat alocarea unor fonduri care au totalizat circa 200 de mii de euro, dar rezultatele obtinute au fost pe masura: optimizarea intregii activitati, cresterea nivelului livrarilor, castigarea de noi segmente de piata etc. De fapt, nu o singura data, beneficiarii sunt placut surprinsi de faptul ca, in doar cateva minute, sunt contactati telefonic de un reprezentant al departamentului de masuratori, in vederea stabilirii datei si orei la care se poate efectua aceasta operatiune. Aceasta a facut ca increderea in compania noastra sa sporeasca considerabil, multi dintre clientii actuali optand pentru achizitia ferestrelor Far-Est in urma unor recomandari facute de fosti beneficiari. In perioada urmatoare, intentionam sa accentuam si mai mult demersurile efectuate in sensul cresterii cotei de piata, prin implementarea sistemului de vanzari directe. Deocamdata, avem 7 angajati desemnati sa se ocupe de aceasta activitate, dar intentionam sa sporim numarul acestora la 10 specialisti, care vor incerca sa realizeze contracte de subantreprenoriat pe diferite santiere din Capitala”, precizeaza administratorul Far-Est.
Mentinere a ritmului de majorare a vanzarilor
In 2007, cifra de afaceri a companiei a atins nivelul de 45 de milioane de lei (exclusiv ca urmare a vanzarilor de tamplarie termoizolanta), pentru anul in curs fiind preconizata o sporire de circa 25% a veniturilor. “Situatia companiei noastre este optima, desi pe piata se manifesta deja o tendinta care indica o anumita recesiune. Aceasta se datoreaza – in mare masura – stagnarii investitiilor si, de aceea, pe termen scurt, nu ne putem hazarda in afirmatii optimiste. Problema pentru segmentul nostru de activitate deriva din faptul ca, in acest moment, nu se intrezareste perspectiva demararii de noi proiecte rezidentiale. Totusi, aceasta nu ne impiedica sa continuam procesul de investitii in tehnologii de ultima ora, actiune perceputa drept singura modalitate prin care ne putem pastra gradul actual de competitivitate, pe o piata in care cererea este tot mai exigenta, iar competitia tot mai acerba. Referitor la aceasta, pentru a respecta prevederile standardului european de produs, am luat decizia preluarii in sistem de tip cascada a testelor ITT de la Profine Romania, urmand ca procesul de control al productiei sa fie implementat pe proprie raspundere”, mentioneaza directorul Far-Est.
Ferestre cu transfer termic la un nivel optim
O alta inovatie in ceea ce priveste strategia de marketing – destinata consolidarii pozitiei pe piata, cresterii prestigiului companiei si al increderii de care se bucura aceasta in randul beneficiarilor – este constituita de lansarea conceptului «F1 – Fereastra Unu». Analogia cu denumirea campionatului mondial de Formula 1 este evidenta, sloganul dorind sa sublinieze performantele care caracterizeaza ansamblurile promovate. “Pe scurt, este vorba despre livrarea de ferestre la anumite dimensiuni, culori, tipuri de actionare etc., achizitionate la pret de fabrica si pe care beneficiarul este invitat sa si le instaleze singur. Mai mult, in pachet sunt incluse toate accesoriile necesare, precum si un manual de instructiuni. Aceasta face ca intervalul dintre contractare si instalare sa scada considerabil. Astfel, produsul poate fi obtinut in maximum 4 zile de la inchierea contractului sau chiar pe loc, daca ferestrele cu dimensiunile solicitate sunt disponibile in stoc (format din 25 de modele, in diferite combinatii). In cazul in care clientul considera ca nu are abilitatile tehnice necesare pentru a realiza operatiile de montaj, ii punem la dispozitie si o lista cu firme specializate in aceasta activitate. Indemnul nostru pentru toti cei care se incumeta sa aiba o asemenea initiativa este preluat tot de la cursele de bolizi: «Intra in circuit!». Aceasta noua campanie constituie inca o dovada a flexibilitatii companiei si a dorintei de a ne situa printre performerii domeniului tamplariei termoizolante. Utilizarea celor mai bune sisteme componente – profile Trocal Innonova (furnizate de Profine Romania), feronerie Siegenia-Aubi sau G-U - precum si a utilajelor Elumatec asigura executia de ferestre avand caracteristici optime de termoizolare (coeficient de transfer termic de pana la 1,1 W/mpK), functionale pentru o perioada de exploatare de minimum 50 de ani”, concluzioneaza Cristian Zamfir.