
Domeniul infrastructurii - o prioritate pentru Europa de Est
O analiza aprofundata a evolutiilor care au avut loc in domeniul executiei de obiective rezidentiale, nerezidentiale si al lucrarilor de infrastructura releva faptul ca, urmand traseul general al economiei, cele mai mari scaderi au avut loc in prima jumatate a lui 2009, urmate - la mica distanta - de cele inregistrate in intervalul ianuarie - martie 2010. Ulterior acestei date, tendinta a fost de continua redresare, pentru prima data de la declansarea recesiunii urmand a asista la o majorare secventiala puternica (+6,7%) in primul trimestru al anului in curs. Aceasta va fi urmata - in partea a doua a anului - de o stabilizare a trendului ascendent, la o medie de crestere cuprinsa intre 2% si 3%. Din punct de vedere geografic, expertii Eurofer observa faptul ca unele tari, precum Germania, Suedia si Polonia, au depasit criza inca de anul trecut, in vreme ce altele (cum ar fi, de exemplu, Spania) continua sa se confrunte cu dezechilibre fara precedent. Un alt aspect ingrijorator este acela ca, in cele mai multe regiuni, nivelul comenzilor de materiale din otel se pozitioneaza pe un trend descrescator, in special pentru acele produse destinate utilizarii la cladiri industriale sau comerciale. Avand in vedere presiunile bugetare extreme impuse in majoritatea statelor membre ale UE, este de asteptat ca alocarile de fonduri publice pentru acest segment sa fie nesemnificative in 2011. In ceea ce priveste constructiile cu destinatia de locuinta, specialistii considera ca nivelul minim al acestei piete a fost atins in 2010 (unele retineri, din acest punct de vedere, se manifesta in legatura cu situatia din Spania). In fine, in ceea ce priveste lucrarile de inginerie civila, programele guvernamentale vor fi, deocamdata, stopate sau incetinite, din cauza aceleiasi austeritati financiare. O exceptie ar trebui, cel putin teoretic, sa fie reprezentata de fondurile alocate in regiunea Europei de Est, unde se impun masuri sustinute de reconstructie a infrastructurii. Informatii suplimentare, la www.eurofer.org