RO EN
Coșul este gol

BOSCH: Afaceri de 512 milioane euro in Romania si noi perspective de crestere

Bosch, lider global in furnizarea de tehnologii si servicii, a incheiat anul fiscal 2022 cu vanzari consolidate in valoare de 2,5 miliarde de lei (512 milioane de euro) in Romania, inregistrand astfel o crestere de aproximativ patru procente fata de anul trecut. Vanzarile totale nete de 10,6 miliarde de lei (2,1 miliarde de euro) inregistrate in Romania, inclusiv vanzarile companiilor neconsolidate si livrarile interne catre companii afiliate, au reprezentat o crestere de aproximativ 29 de procente comparativ cu anul precedent. „In 2022, Bosch a inregistrat in Romania o performanta foarte buna, cu o crestere de doua cifre, in ciuda mediului economic si social dificil”, a declarat Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch S.R.L. si reprezentantul Grupului Bosch in Romania.
Cresterea cifrei vanzarilor s-a datorat in principal dezvoltarii activitatii companiei si investitiilor strategice in productie, cercetare si dezvoltare, precum si in domeniul serviciilor. „Aceasta crestere importanta este o dovada a puterii de adaptare, a agilitatii si flexibilitatii strategiei si proceselor noastre, dar si a coeziunii angajatilor nostri si a dorintei lor de a demonstra ca se poate obtine un nivel ridicat de performanta chiar si in conditii complexe”, a adaugat Boldijar. „Pastrand accentul pe cercetare si dezvoltare in domeniile cheie ale mobilitatii viitorului, transformand provocarile in oportunitati, adaptandu-ne modul de lucru la noile circumstante si aplicand un stil de conducere incluziv si transparent, anul trecut am reusit sa atragem noi talente si sa ne mentinem pozitia printre cei mai buni angajatori din tara”, a continuat Boldijar. Chiar daca primele luni ale noului an fiscal au aratat ca si anul acesta va fi dificil, Bosch a inregistrat in Romania un inceput bun in primul trimestru din 2023, cu o usoara crestere fata de anul precedent. „Pentru a atinge potentialul pe termen lung, Bosch va continua sa-si dezvolte expertiza locala in Romania, in special in domeniile strategice de crestere, cum ar fi activitatile de cercetare si dezvoltare”, a spus Boldijar. La 31 decembrie 2022, numarul de angajati Bosch in Romania era de aproximativ 9.830, in crestere cu aproximativ 12 procente fata de anul precedent.
 
Bosch a continuat investitiile in Romania
In 2022, Bosch a investit aproximativ 410 milioane de lei (aproximativ 83 de milioane de euro) in Romania, in principal in dezvoltarea unitatilor de productie din sectorul de activitate Solutii de mobilitate din Cluj si Blaj, precum si in domeniul cercetarii si dezvoltarii, in cadrul Centrului de Inginerie Bosch din Cluj. Fabrica Bosch din Jucu, judetul Cluj, a inregistrat o crestere semnificativa in 2022, producand cu 12 procente mai multe unitati de control electronice pentru airbag-uri, sisteme multi-camera si pentru asistenta la condus fata de anul precedent. Bosch produce la Cluj produse de ultima generatie inca din anul 2013, oferind un portofoliu larg si competitiv de unitati de control electronice pentru cresterea sigurantei in trafic si a confortului la volan. De la inaugurare, fabrica a livrat pentru clientii internationali peste 350 de milioane de piese auto de inalta calitate.
In plus, unitatea de productie Bosch din Blaj, cunoscuta pentru expertiza sa inalta in productia de componente auto si tehnologie industriala, planifica sa isi dezvolte capacitatea de productie in sectorul de activitate Tehnologie industriala prin extinderea utilajelor de productie pentru tehnica liniara. In plus, in 2022, unitatea de productie Bosch din Blaj a inaugurat o cladire moderna pentru gestionarea reciclarii resurselor. Unitatea, care se intinde pe o suprafata de 1.750 de metri patrati, asigura gestionarea si eliminarea eficienta la fata locului a tuturor materialelor reziduale ramase in urma productiei. Compania investeste in mod constant in initiative pentru educatie si comunitatea locala. Prin proiectele sale de renovare din cadrul universitatilor din Sibiu si Alba Iulia, fabrica din Blaj a creat spatii de instruire si recreere moderne si eficiente pentru studenti. In plus, in 2022, fabrica Bosch din Blaj a deschis un centru afterschool cu 45 de locuri intr-una din scolile locale, pentru a oferi sprijin in educarea copiilor.
Concentrare pe tehnologii sustenabile si inovatoare in domeniul cercetarii si dezvoltarii
Bosch continua sa isi consolideze activitatile de cercetare si dezvoltare din Romania si pozitia strategica in cadrul retelei sale globale de inginerie, jucand astfel un rol din ce in ce mai important in marea transformare a mobilitatii. Avand o echipa de ingineri talentati in materie de software, hardware si fiabilitate, care lucreaza in stransa colaborare cu alte locatii si clienti Bosch din intreaga lume, Centrul de Inginerie Bosch din Cluj contribuie la dezvoltarea de produse si servicii excelente in domeniul conducerii automatizate si al mobilitatii conectate si electrice. Centrul dispune de competente vaste in domenii precum inginerie software, hardware si mecanica, ingineria fiabilitatii si validarea calitatii, dar si in planificarea vanzarilor din sectorul mobilitatii. In prezent, peste 1.500 de angajati sunt implicati in proiecte tehnologice de ultima generatie in trei locatii moderne, ce ofera conditii de lucru care inspira: in Cluj-Napoca, in cadrul fabricii din Jucu si la sediul central din Bucuresti al companiei. In 2023, Centrul de Inginerie Bosch sarbatoreste 10 ani de activitate in Romania, alaturi de fabrica Bosch din Jucu, printr-o serie de actiuni dedicate angajatilor si comunitatii locale.
Dezvoltarea sectoarelor de activitate Bosch in Romania
In sectorul de activitate Solutii pentru mobilitate, divizia Automotive Aftermarket a inregistrat un record absolut de vanzari in Romania in 2022, prin cresterea vanzarilor cu peste 20 de procente fata de anul anterior, pe fondul consolidarii relatiilor de afaceri cu distribuitori strategici. In 2022, reteaua de service-uri auto Bosch cuprindea mai mult de 460 de service-uri auto in Romania.
In sectorul de activitate Tehnologie pentru constructii si energie, divizia Bosch Termotehnica si-a consolidat in 2022 portofoliul si pozitia pe piata in segmentul produselor HVAC (incalzire, ventilatie si aer conditionat), urmand tendinta europeana de electrificare. Astfel, divizia si-a dublat cota pe piata aparatelor de aer conditionat si si-a dezvoltat transferul de cunostinte catre parteneri in materie de pompe de caldura. In acelasi timp, data fiind extinderea gamei sale de produse, care include tehnologii sustenabile pentru aer conditionat si produse destinate starii de bine, pentru locuinte mai confortabile si mai primitoare, divizia Bosch Termotehnica a fost redenumita de curand „Bosch Home Comfort Group”. In 2022, Bosch Service Solutions din Timisoara a implinit 15 ani de activitate pe piata din Romania. Atuul acestei locatii este reprezentat de mediul sau multilingvistic, cu servicii oferite in 18 limbi, si competenta tehnica si financiara de exceptie. Anul trecut, Bosch Service Solutions a inregistrat din nou o crestere de doua cifre. In 2022, locatia s-a extins in noi domenii de activitate, introducand managementul de proiecte ca serviciu, cu o echipa de 30 de manageri de proiect inalt calificati, implicati activ in diferite proiecte de digitalizare. In plus, Bosch din Timisoara a preluat responsabilitati globale in domenii precum contabilitatea, master data si resursele umane.
Sectorul de activitate Bunuri de larg consum a avut de suferit de pe urma reducerii abrupte a cererii de aparate electrocasnice si scule electrice in 2022. Cu toate acestea, divizia Bosch Scule electrice a continuat sa raspunda necesitatilor clientilor prin lansarea de noi produse inovatoare. De exemplu, in 2022, divizia a lansat pe piata din Romania aplicatia PRO360 pentru smartphone si desktop, o solutie digitala pentru utilizatorii profesionisti, care faciliteaza accesul rapid la documentatiile tehnice si simplifica sarcinile de lucru. BSH Electrocasnice a reusit sa-si consolideze pozitia prin cresterea cotei sale de piata in categoriile de interes. Din 1999, BSH a vandut peste 6,5 milioane de aparate electrocasnice de inalta calitate pe piata din Romania. Anul trecut, compania a continuat campania globala #LikeABosch, dedicata aparatelor electrocasnice si care promoveaza tehnologii ce pot transforma orice utilizator intr-un mic erou cotidian.
In sectorul de activitate Tehnologie industriala, Bosch se afla pe o tendinta de crestere. In 2022, divizia de vanzari Bosch Rexroth a inregistrat o crestere de doua cifre. Un produs care a avut o crestere semnificativa a fost AMR Active Shuttle – un robot mobil autonom care inlesneste tranzitia catre fabrica viitorului.
Accent constant pe sustenabilitate in toate ariile de activitate
Pentru Bosch, sustenabilitatea inseamna asigurarea unui echilibru intre aspectele economice, de mediu si sociale ale activitatilor sale comerciale. Astfel, in 2020, Bosch a devenit prima companie industriala globala care a devenit neutra din punct de vedere al emisiilor de carbon in cele 400 de locatii din lumea intreaga. In plus, compania continua sa-si consolideze portofoliul de solutii pentru conducerea electrificata. In Romania, Centrul de Inginerie Bosch din Cluj dezvolta software pentru masini electrice, precum unitati de comanda pentru managementul bateriilor sau servicii pe baza de cloud pentru a spori performanta si durata bateriilor, in timp ce fabrica din Jucu produce deja unitati de comanda electronice pentru masini electrice si hibrid. Totodata, Bosch se preocupa activ de imbunatatirea eficientei energetice a fabricilor si a cladirilor sale de birouri. Pe langa utilizarea solutiilor de monitorizare a consumului de energie, achizitionarea energiei electrice din surse regenerabile, utilizarea caldurii de la compresoare pentru producerea apei calde menajere, sau pentru sustinerea sistemului de incalzire si inlocuirea corpurilor de iluminat existente cu tehnologie LED, fabricile din Blaj si din Cluj au inceput sa-si produca propria energie verde prin instalarea de panouri fotovoltaice.
In 2021, fabrica din Blaj a devenit prima unitate Bosch din Romania care a montat panouri fotovoltaice pe acoperis, fiind urmata de fabrica Bosch din Cluj. In 2022, sistemul fotovoltaic din Cluj a produs 3.721 MWh, reprezentand aproximativ 7 procente din totalul consumului de electricitate al fabricii. Valoarea totala a investitiei ajunge la 5 milioane de euro. In plus, Bosch sustine tranzitia catre electromobilitate prin instalarea de statii de incarcare pentru autovehiculele electrice la locatiile sale de productie din Romania. Totodata, Bosch sustine ideea economiei circulare prin utilizarea de materiale reciclate si prin reducerea utilizarii de materii prime noi. Astfel, incepand din toamna acestui an, divizia Bosch Scule electrice va oferi 23 de aparate de masura cu un concept nou de sustenabilitate. De exemplu, pentru fabricarea carcasei si accesoriilor pentru nivela cu laser in cruce Quigo Green, vor fi utilizate materiale reciclate in proportie de 90 de procente.
In materie de responsabilitate sociala, Bosch isi extinde constant activitatile in Romania, oferind sprijin pentru o serie de organizatii caritabile si institutii sociale, sa dezvolte proiecte destinate comunitatilor locale. In plus, incepand din 2020, Fundatia Bosch Romania a implementat o serie de programe, precum Fondul Stiintescu pentru educatie si Centrele Generatii, care desfasoara activitatii de tip after-school, ce aduc laolalta copiii si persoanele in varsta. In 2022, fundatia a investit peste o jumatate de milion de lei in educatie, asigurand acces la studii pentru 600 de copii.
 
Bosch este un partener de incredere in proiecte educationale
Bosch este un partener pe termen lung al sistemului de invatamant din Romania. In cadrul programului Scoala duala Bosch, demarat in 2013, peste 600 de elevi au fost instruiti in domenii specifice in cadrul unitatilor de productie Bosch din Cluj si Blaj. In plus, studentii pot accesa trei programe de masterat si patru cursuri concepute de Centrul de Inginerie Bosch din Cluj, in parteneriat cu Universitatea Tehnica din Cluj-Napoca si cu Universitatea „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca. De asemenea, compania ofera o serie de oportunitati studentilor, precum programul Working Student, stagii de lucru platite, sau acces la Academiile Bosch.
Grupul Bosch: perspective pentru 2023 si parcurs strategic
In 2022, Bosch si-a depasit obiectivele de afaceri pe parcursul unui an care s-a dovedit plin de provocari. Furnizorul de tehnologie si servicii si-a crescut cifra totala a vanzarilor la 88,2 miliarde de euro; marja EBIT din operatiuni a crescut de la 4,0 la 4,3 procente. „Am facut fata cu succes provocarilor anului 2022 – atat vanzarile, cat si marja au atins niveluri mai ridicate decat cele preconizate”, a afirmat dr. Stefan Hartung, presedintele consiliului de administratie al Robert Bosch GmbH. In pofida urmarilor pandemiei de COVID-19, vanzarile Bosch au crescut cu 3,5 procente in primul trimestru al anului 2023. In ciuda perspectivelor economice modeste, compania are in vedere o crestere a cifrei vanzarilor de 6 - 9 procente pentru intregul an 2023. Obiectivul pentru marja EBIT din operatiuni in 2023 este de aproximativ 5 procente. Chiar si in cazul in care contextul economic si social continua sa fie dificil, Bosch isi propune sa inregistreze o crestere semnificativ mai rapida in anii care urmeaza. „Intentionam sa ne dezvoltam in fiecare regiune din lume si sa ne numaram printre primii trei furnizori pe pietele respective”, a declarat Hartung.
Lupta cu schimbarile climatice genereaza schimbari considerabile in mediul de afaceri si in societate, accelerand, totodata, transformarile tehnologice. „Aceasta transformare tehnologica creeaza oportunitati de crestere de care dorim sa profitam. In acest context, este ideala filosofia noastra „Tehnica pentru o viata”, si nu doar in materie de tendinte majore de electrificare, automatizare si digitalizare, ci si, mai mult decat oricand, in materie de software si inteligenta artificiala”, a adaugat Hartung. Bosch raspunde acestei tendinte catre ingineria auto pe baza de software prin realinierea activitatii sale de aprovizionare in domeniul auto: in cadrul Robert Bosch GmbH, Bosch Mobility va fi gestionata in viitor ca un domeniu de activitate ce va raspunde pentru propriile actiuni si care va avea propria echipa de conducere. Se urmareste posibilitatea de a deservi nevoile clientilor existenti, precum si cele ale clientilor noi, intr-un mod si mai bun si mai rapid, cu ajutorul unor solutii personalizate dintr-o singura sursa. Presedintele consiliului de administratie Bosch a anuntat ca pentru sectorul de activitate din domeniul mobilitatii reorganizat de curand se preconizeaza o crestere anuala medie de aproximativ 6 procente pana in 2029, cand va ajunge la vanzari anuale de peste 80 de miliarde de euro.

AGENDA CONSTRUCTIILOR

Vizualizaţi acum şi valorificaţi toate oportunităţile!
Ştiri de calitate și informaţii de afaceri pentru piaţa de construcţii, instalaţii, tâmplărie şi domeniile conexe. Articolele publicate includ:
- Ştiri de actualitate, legislaţie, informaţii statistice, tendinţe şi analize tematice;
- Informaţii despre noi investiţii, lucrări, licitaţii şi şantiere;
- Declaraţii şi comentarii ale principalilor factori de decizie /formatori de opinie;
- Sinteza unor studii de piaţă realizate de către organizaţii abilitate;
- Date despre noile produse şi tehnologii lansate pe piaţă.
AGENDA INVESTITIILOR
EURO-CONSTRUCTII
EURO-FEREASTRA
FEREASTRA

Abonare newsletter