Potrivit evaluarilor specialistilor din domeniu, piata constructiilor are nevoie de fonduri de 10 miliarde euro pentru investitii pentru a reveni pe un trend ascendent, conform Asociatiei Producatorilor de Materiale de Constructii din Romania (APMCR). In conditiile in care cele mai recente date ale Institutului National de Statistica indica o reducere a activitatii din domeniu de 17,3% in primele trei luni ale anului, reprezentantii companiilor ce activeaza pe aceasta piata sunt tot mai pesimisti. "Sectorul constructiilor tinde spre un blocaj general. Estimam ca, pana la sfarsitul acestui an, segmentul specific va scadea cu 15% fata de nivelul din 2009 (12,6 miliarde euro). Prognoza este realizata pe baza faptului ca activitatea producatorilor de materiale de constructii s-a mai revigorat in ultimele luni. De asemenea, urmeaza o perioada in care, de obicei, se lucreaza mai intens, in timp ce pana in toamna ar putea veni investitii din Europa pe fondul schimbarii climatului economic", a declarat Claudiu Georgescu, presedinte al APMCR.
Va urma o perioada de achizitii, fuziuni si noi insolvente
Antreprenorii din domeniu se arata rezervati in a prefigura evolutia domeniului in acest an, avand in vedere incertitudinile de pe piata si sistemul diferit de calcul practicat de institutiile abilitate. "Situatia in ansamblu este mult mai grava decat arata datele statistice. Statul are o datorie de 1,5 miliarde euro catre constructori, nu sunt fonduri pentru investitii si cele mai multe lucrari aflate in executie vor fi definitivate curand. Singura certitudine este aceea ca valoarea segmentului specific va scadea in 2010 si poate ca aceasta va reveni pe un trend ascendent in 2011, deoarece se pare ca va fi atins pragul minim", a declarat Laurentiu Plosceanu, presedinte al Asociatiei Romane a Antreprenorilor de Constructii (ARACO).
Reprezentantii firmelor de constructii sunt pesimisti in ceea ce priveste programele guvernamentale de investitii, pe fondul unei neincrederi generale in executiv si in capacitatile acestuia de a contribui la cresterea economica. "Cei 10.000 km de drumuri anuntati, in cazul in care se vor finanta, nu vor sustine activitatea din constructii, ci numai unele firme ale caror afaceri oricum nu sunt afectate de criza. Cel mai probabil, in intervalul urmator vom asista la o etapa de achizitii si fuziuni, dar si la intrarea in insolventa a furnizorilor mai mici", a precizat reprezentantul APMCR.